• Bubblare

Vi med högt FSH

Hej, här får du självklart vara med!

Jag går på Octavia kliniken. Vid vår sammanställning nämndes det p-piller i samband med högt fsh, en kvinna med ett högre värde som ätit p-piller hade tydligen efter någon kur lyckats bli gravid, tror det var naturligt.?!?! (osäker)

Men jag var glad att det ville prova Menopurstimulering på mig, ingen nedreglering, men så dagen efter ringer min läkare som då även konsulterat sina kollegor och säger "vi provar att sätta dig på p-piller", ska jag vara helt ärligt vet jag inte exagt om det är en lättare nedreglering eller ett sätt att försöka att sänka mitt höga fsh värde (27).

Hoppas jag kunnat svara lite på dina funderingar , ska höra igen vore ju bra om man har lite mer koll!! , Men jag ska även säga att jag hört här på FL att fler med högt fsh har fått äta p-piller innan IVF.

Vad har din läkare sagt om dina hormonprover FSH, LH mf?

Snork fröken: Jobbigt att vänta, hoppas den kommer snart! Kram

hej så länge!

Masse skrev 2008-02-24 10:22:05 följande:
    Hej!Här är jag gärna med om jag får. Vet inte exakt mitt fsh-värde men är svårtstimulerad så det är nog högt. Bubblare: Blir lite nyfiken på varför du ska äta p-piller innan stimulering. Har du fått någon förklaring? Var går du?Vi skall snart påbörja vårt andra syskon-försök (3:e om man räknar ett FET i höstas). Fick 3 ägg förra gången varav 1 klarade sig till ET. Nu funderar jag på om man kanske borde köra korta metoden nästa gång för att öka chansen när man producerar så få ägg.
  • Bubblare

Hejsan kramis80, instämmer med Lalla, det var tråkigt att du fick mensen!

Kan vara bra att göra clomifentestet (dubbel pergokur) från dag 5-9 sedan nytt blodprov dag 10 för att mäta fsh värdet. Ni får då en indikation på hur det står till med dina ÄS. Bra att du fick ÄL men det behöver ju inte betyda att äggblåsorna innhöll ägg, eller kunde din läkare se det? Har du kontrollerat äggledarna så att det inte finns några blockeringar, kontraströntgen (antar det)?

Hör dig för om testet iom att du ändå ska äta pergon.
    Ha det bra, och välkommen hit

kramis80 skrev 2008-02-25 11:42:24 följande:
    Tack Näe jag har inte fått göra det testet, det har min läkare inte nämnt. Känns som att man får leta reda på alla fakta själv... Kanske bör fråga om det, för jag ska ta nya cykeldag3  blodprover idag och ska ta pergo igen. Vi gjorde insem. nu senaste gången tillsammans med pergon och funderar på att köra det en gång till men sen prova på ivf. Ska försöka kontakta CvL i uppsala idag och prata med dem ang ivf.
  • Bubblare

Tudelu LALLA!!

Jag har ju nyligen gjort clomifentestet i Jan (dock känns det som evigheter sen) men ialla fall för mig verkar det inte ha blivit någon ägglossning, jag sitter här ännu idag...och väntar på mensen. Men jag pratade nyss med min läkare L, och jag ska få ta Provera (tror jag det var) för att framkalla blödningen.

Åt även dubbelpergo föregående år, ej något test, men då blev jag överstimulerad och fick förstorade äggblåsor en ca 5 cm diameter som då kallas cysta. Dessa gick bort så småningom, fick mens senare, blev nog ingen ÄL.

Fsh värdet påverkar hur många äggblåsor/folliklar som bildas, ju högre värde desto mer svårstimuleat verkar det vara. Sedan är det LH värdet som ser till att det sker en ägglossning, så det gäller ju att det värdet även är bra. LH kan man mäta med ÄL-stickor, kan vara värt att testa!

Nu är det dags för uppdatering ? äntligen!

VILL BLI GRAVIDA:
    Bubblare: 25/2 Start Proverakur 10 dagar för att framkalla blödning, sedan p-piller (Mercilon)
    Primrose: 22/2: Väntar på BIM 29/2.
    Lalla1:22/2 tog sista FSH-Provet i clomefentest. svar 6/3

GRAVIDA:

BEBIS:

LALLA1 skrev 2008-02-25 09:58:35 följande:
    Hej på er! Ja här går det sin gilla gång. Väntar på att det ska blir 6/3 så man kan få lite svar. Jag har en fråga som jag hoppas ni som gjort clomifentestet kan svar på. Har ni fått äl då? Jag menar är det positivt i FSH-synpunkt, alltså kan det betyda att man har reagerat på pergon och att FSH-värdet sjunkit? Lite invecklat kanske men ni kanske förstår vad jag menar . Kram på er!
  • Bubblare

Hoppas jag slipper det testet, vill inte veta!
    Hoppas jag har ett helt lag med bänkvärmare

Bim snart för dig hoppas hoppas!

Primrose skrev 2008-02-25 12:23:42 följande:
    Jag har gjort AMH-testet (Anti Müllerskt Hormon) - det visar om man är på väg in i klimakteriet eller inte och har med äggreserven att göra. Jag ska fråga min gyn om clomifentestet när jag har kollat mitt FSH igen nästa månad.
  • Bubblare

Försöker svara på samma...

Måste nog vara positivt om man får ÄL efter pergon, iom att LH och FSH hänger lite ihop, så får man ÄL så samverkar de ju bra...(min egen lilla analys). Någon mer upplyst kanske vet...

Sjuker värdet med dag 10 så är det ännu bätte

Kram från mig

Attans, nu glömde jag svänga förbi apoteket, jag som skulle hämta provera...får ta det i morgon! Läggdags här med!

LALLA1 skrev 2008-02-25 09:58:35 följande:
    Hej på er! Ja här går det sin gilla gång. Väntar på att det ska blir 6/3 så man kan få lite svar. Jag har en fråga som jag hoppas ni som gjort clomifentestet kan svar på. Har ni fått äl då? Jag menar är det positivt i FSH-synpunkt, alltså kan det betyda att man har reagerat på pergon och att FSH-värdet sjunkit? Lite invecklat kanske men ni kanske förstår vad jag menar . Kram på er!
    Tracy skrev 2008-02-25 20:31:29 följande:
    Hej Lalla, haha den var lite klurig...alltså du undrar om ett lågt andravärde på clomifentestet skulle betyda att man äggstockarna reagerat helt enkelt, och att hypofysen därför inte sänder ut så mycket fsh? Oj, ja det är iofs så jag tänkt att det borde fungera, men jag har faktiskt ingen aning. Jag hade ju så pass högt andravärde så jag funderade inte vidare på det. Nån annan?/TracyC
  • Bubblare

NÅGON som vet...?

Jag har ju haft en jättelång menscykel efter min dubbel pergokur (50 dagar) och igår skrev L ut Provera för att framkalla blödning, hann inte hämta receptet igår, och idag fick jag mensen...!?!

Vad gör jag, ska jag hämta ut Proveran (känns onödigt nu), eller strunta i den och börja äta Mercilon som jag ändå skulle göra senare...Ska se om jag kan få tag i nån på Octavia, alla telefonnummer till L är hemma...

Hej Morris, kul att du titta in, hopps aku och vetegräset gör susen Får se om jag testar aku hos Dr N, det verkat ju vara lite "speciella" behandlingar där, och väntetid...

Lalla: Hört mkt bra om CvL, vi kommer med att göra vår IVF där iom att Octavia som vi går till har ett sammarbete med dem.

Tracy: hur mår/går det?

kramis80 skrev 2008-02-26 12:46:29 följande:
    hej morisette: jobbigt med 5 misslyckade ivf Förstår att det känns riktigt tungt! Stor kram  till dig!Jag ringde CvL i uppsala idag och fick tid för första samtal nästa fredag åhhh hoppas vi får komma igång med ivf fort nu
  • Bubblare

*Avis* vill med till CvL snart! Ringde Octavia och bad dem återkomma, blir nog p-piller ändå. hoppas!

Morissette: Känns jättebra att du är så nöjd med CvL!

Hoppas på ett superår tjejer!

kramis80 skrev 2008-02-26 14:21:31 följande:
    åhh det känns bra att höra! Sjuksköterskan som svarade i telefon var väldigt trevlig Lalla: ja jag blev faktiskt paff när hon sa att vi får komma dit redan nästa fredag. För min del blir det lite problemtatisk med jobbet, men just nu går barn före allt!!! Så jag får helt enkelt förklara läget för chefen. Jag hoppas vi får komma igång nästa mens redan, vore skönt!Annars så verkar det som de hade tider efter påsk (vi fick en återbudstid) ifall du tänkte ringa dit. Och det är ju en del väntan... De har väl en lista på samarbetsläkare så det borde nog inte behövas så många turer för er del.Hoppas äl kommer för dig!!!
  • Bubblare

Nu händer det grejer, dags för uppdatering igen

VILL BLI GRAVIDA:
    Bubblare: 26/2 Start P-piller (Mercilon), sprutstart i nästa blödning.
    Primrose: 22/2: Väntar på BIM 29/2.
    Lalla1:22/2 tog sista FSH-Provet i clomefentest. svar 6/3
    Kramis80: pergostart (kur 2) 28/2, sedan insemination om mogna äggblåsor.

GRAVIDA:

BEBIS:

• Bubblare

Hej!

hoppas du inte blir sjuk, vilken dag har du fått testdag? Kämpa på gumman, förstår att det är jobbigt med alla krämpor, men tänk positivt, för den som väntar på något gott!! Varför inte unna dig en lång och skön massage, så kanske du kan slappna av lite?

Jag har börjat med pillrena opch omj ag räknar på det blir sprutdag start runt 20 mars. Hur det nu ska gå vet jag inte, det är Påskveckan och då är vi i Lindvallen och åker skidor. Tänk om jag måste in för VUL på direkten?

Tracy skrev 2008-02-26 22:15:20 följande:
    Usch vilken eländig väntan.. vill bara storgråta hela tiden (kan det bli så av progesteronet måntro? Mådde ju så strålande innan av allt östrogen..) och har haft värk i varenda muskel i tre dar (beror nog pga en begynnande influensa, suck). Är ju inte så jättemotiverad på jobbet om man säger så...Bubblare: Schysst att du är igång nu! Bästa knepet för att få mens brukar för min del vara att göra ett gravtest men det gamla tricket hade du ju redan provat. Hur länge ska du käka p-piller och vad händer sen?Morisette80: Hoppas akupunkturen hjälper dig! Skulle gärna testat men har inte lyckats hitta någon i närheten där jag bor. För mig hade vetegräs ingen effekt på FSH, men det kändes otroligt nyttigt att äta (eller dricka gör man väl egentligen) på nåt sätt.
  • Bubblare

STORT GRRRRRRRRRRAAATTIS PRIMROSE OCH TRACY!!!

Vad underbart, ni ger verkligen oss andra hopp, jag är så glad för er skull!!!

Hör av er om fortsättningen, så himla spännande!

Svar på tråden Vi med högt FSH