Inlägg från: Fru hemlig |Visa alla inlägg
  • Fru hemlig

Svenskadopterad, vuxen här?

Jag har inget svar på din fråga men kanske kan "Hur jag blev till" av Katerina Janouch vara ngt för er också? Den ska komma på rean i februari sa dom när jag var i bokhandeln nyss.

• Fru hemlig

Det jag kan tänka mig att ett barn kan känna när det varit en donator med i bilden (spermie eller ägg) är att varför ville han/hon att jag ska få finnas men inte vara min mamma/pappa typ. Barnet kan säkert också fantisera om den biologiska föräldern och endera idealisera eller demonisera denne.
    Men det är bara tankar jag har de barn jag känner som kommit till på så vis har jag inte så nära kontakt med att jag vet hur de tänker om detta.
    Jag tror att ni kommer att kunna lösa det mesta genom att lyssa på ert barn och genom att prata med ert barn.
    Lycka till!

• Fru hemlig

Millans hustru skrev 2008-02-06 13:22:59 följande:

Ja det har jag också tänkt på. Vi har redan från början varit tydliga med att inte låta någon i vår omgivning kalla honom för "pappan". För en pappa har en helt annan roll.Bra tankar du har, ska fundera vidare!
    Tack
    Möjligtvis kan ni som vid vid ex intenationell adoption prata om honom som den biologiska pappan. Skilnaden för er är att erat barn lever med en biologisk förälder och en förälder (men ni är självklart lika mycket föräldrar båda två!!!!!!) våra barn kommer att ha två biologiska föräldrar som vi kommer att prata om som deras biologiska föräldrar och oss som kommer att vara deras föräldrar. Man talar mkt om att det är viktigt att tala med barnet om att det är adopterat om att det finns biologiska förädrar eller i erat fall en biologisk förälder. Däremot tror jag inte man ska "tjata" jämt om det men tidigt berätta hur det ligger till och svara på frågor som kommer. Men att hela tiden tala om att båda mammorna älskar barnet lika mkt och att ni båda ville har barnet lika mkt och är lika mkt föräldrar till barnet. Jag tror att ni kan få ut en del av att läsa den forskning som finns kring internationella adoptioner.
Svar på tråden Svenskadopterad, vuxen här?