Inlägg från: Millans hustru |Visa alla inlägg
  • Millans hustru

Svenskadopterad, vuxen här?

Hej! Vår flicka kom till genom insemination, jag bar henne, min hustru har adopterat henne. vi hade turen att kunna välja en för oss känd donator, vi har något lite kontakt ca två gånger per år. Vår dotter är nu snart fyra år och hon är väldigt stolt o nöjd över sin familj. (Än så länge!) Hon har så smått börjat fråga kring vad donator är, hur barn kommer till osv. Vi är väldigt öppna, ger svar på hennes frågor, lägger till något ibland, men försöker att inte överösa henne med information hon inte hunnit undra över.
    Jag tänker att eftersom vi inte själva varit med om att vara adopterade, så är det ju troligt att hon kan komma att reflektera över perspektiv som vi inte själva kunna förutse. Jag tänker att om det finns vuxna adopterade här, kanske främst svenskadopterade men jag vet inte, där kanske jag tänker alldeles för snävt!, som vill ge oss lite tankar?
    Vår tanke med att ha en känd donator var att vårt barn ska kunna få möta honom, veta vem han är, kunna få svar på en del frågor (så svårt att veta om de blir många eller få) osv. han har dock ingen papa-funktion, och vi kallar honom därför tydligt för donator, mannen som hjälpte oss genom att ge oss den allra största av gåvor.

(Läste ett inlägg tidigare, en adoptiv mamma som skrev att hon väntat barn i sitt hjärta. Det berättade vi för vår dotter, hur jag bar henne i magen, mamma bar henne i sitt hjärta. OJ vad värdefulla ord för till o med en liten treåring så tack för de orden, hoppas du läser!)

• Svar på tråden Svenskadopterad, vuxen här?
  • Millans hustru

Hej ! Tack för era svar. Jo min hustru har adopterat, det är helt okej att ett barn har två mammor.
    Ja detta med sjukdomar har vi förhört oss om, och vi har en möjlighet att fråga mer kring det vid behov.
    ärligt talat vet jag kanske inte riktigt vad min fråga ÄR. mer funderingar, lite famlande. Vad kan min dotter komma att sakna som jag inte själv tänkt ut? Kan jag förebygga något, vara beredd på något.... Jag vet inte. Det är u bara helt enkelt så att vi älskar vår dotter över allt annat och vi planerade henne på det sätt vi gjorde, (o hade lyckan att möta en man som ville hjälpa oss att få barn på just det sättet -ska tilläggas att man tar en stor risk, det kan ju bli så att en känd donator ändrar sig på vägen o inte frånsäger sig faderskapet!) för att vi trodde att det var det bästa vi kudne välja för ett barn. Visst hade det varit lättare för oss att åka til klinik, välja e okänd donator. Men MÖJLIGHETEN att välja det VItrodde var bäst för ett barn fanns, o vi valde det. Ja det är många tankar. än så läbnge funderar vår dotter bara rent praktiskt. jaha, hon har två mammor. Jaha hur blir barn till då? jaha är han en donator den där mannen hon vet vem det är, träffar nån gång per år, o gillar. Jaha, man får frön, jaha mammorna blir blana i ögonen o talar om livets största gåva *skratt*

Nu ger jag nog ett förvirrat intryck.
    Jag bara ville fråga, vad kan vara viktigt för mitt barn, som jag inte själv sett, sett ur ett perspektiv som ni har, o inte jag.

Nu ska jag sluta svamla!
    Tack för era svar igen
    Madde

• Millans hustru

Ja det har jag också tänkt på. Vi har redan från början varit tydliga med att inte låta någon i vår omgivning kalla honom för "pappan". För en pappa har en helt annan roll.Bra tankar du har, ska fundera vidare!

Svar på tråden Svenskadopterad, vuxen här?