Inlägg från: FrökenL |Visa alla inlägg
  • FrökenL

Svenskadopterad, vuxen här?

Jag är svenskadopterad, men jag förstod aldrig vad frågan var?

Det är bra att ni känner till donatorn eftersom det är rätt viktigt att veta vad han har för genetska anlag som kan dyka upp hos din dotter också. Tex kolla med donatorn om det finns bröstcancer i hans släkt, alzheimers, ja de sjukdomar ni vill veta om. Men det kanske ni redan gjort.

Jag vet inte så mycket om min bio mamma förutom att hon var väldigt ung när jag föddes och tung narkoman, så jag adopterades till ett annat par i samma stad. De är mina föräldrar.

Men jag måste få fråga om din hustru verkligen adopterat henne, för jag har för mig att ett barn bara kan ha en mamma och en pappa liksom. Men jag kan ju ha fel.

• FrökenL

Jag har aldrig upplevt problem med att vara adopterad. Har alltid varit extremt glad att jag slapp växa upp hos en narkotikaberoende mamma. Har läst en bok som heter "otryggare kan ingen vara" om ett syskonpar som växt upp hos en alkoliserad mamma och de spår det sätter hos barnet är förfärligt. I Sverige är det tyvärr vanligare att man hjälper alkoholisterna behålla sina barn än att adoptera dem, vilket skadar barnen på djupet tror jag.

Nu har ni ju inte det problemet. Och fullt ut kommer nog er dotter inte känna samma vilsenhet och rotlöshet som andra adoptivbarn tror jag eftersom hon har en biologisk förälder hos sig. Hon kanske kommer undra över sin biologiska far en dag, men då får ni ju ta ställning till det då.

Det finns väl en tråd här på fl om ensamstående som insemineras, ert dilemma ligger väl i linje med det. Många av dem har ju fått donatorbarn genom insemination i danmark, och de besitter nog lite kunskap i dilemmat att halva barnets ursprung är okänt. I adoptivbarns fall är ju oftast hela ursprunget okänt om du förstår vad jag menar.

Er vän är ju dock inte okänd för er eller barnet, så jag ser bara fördelar med ert beslut, ni har ju en win win situation. Det enda som kan bli problem är väl om donatorn känner att han gjorde fel och känner sån genetisk samhörighet med er dotter osv. Att han kollar efter likheter etc.

Svar på tråden Svenskadopterad, vuxen här?