• didilej

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

SaT skrev 2008-02-10 10:34:03 följande:
    Vår natt (Tassningsnatt nr 3) såg ut såhär: Lukas somnade ca 8, sen sov han till ca 2.30, då var jag och tassade ca 1 min, sen sov han till strax innan fem. Då tassade jag kanske 1 min igen, men han vaknade in strax efter, det blev nattens längsta pass, gungade honom 10 sek på rumpan, sen tassade jag honom ett par minuter efter det, sen sov han till 7.30! Detta går jätte bra! Natten till igår vaknade han några fler gånger, men det räkte med att tassa 5 min!
    Härlig läsning! Få se hur länge det tar innan han bestämmer sig för att han inte alls behöver någon tass för att somna om
  • didilej
    MiniFröberg skrev 2008-02-10 13:12:59 följande:
    Har inte läst tråden, bara TS. Men är nyfiken. Om man måste gå till steg 4, alltså ta upp barnet, och det sen börjar gråta hysteriskt i samma sekund som det inser att du är på väg att sätta/lägga tillbaka det i sin säng, vad gör man då?Tar upp igen tills det är lugnt? Och så håller man på så?Är det då tänkt att barnet ska sluta gråta när det blir nedsatt såsmåningom???
    Ja, de första nattningarna och uppvaken är tuffast då barnet inte är van vid den nya rutinen. Då får man ta upp, lägga ner, ta upp, lägga ner tills barnet så småningom lugnar sig. Efter ett tag då barnet lär sig rutinen räcker det sedan bara med en tass för att barnet skall lugna sig och så småningom klarar barnet av att somna och somna om utan hjälp iom att man aldrig blandar sig i då barnet somnar utan bara hjälper barnet att komma i "sömnskick" dvs vara lugn och trygg.
  • didilej

Ms Leia - jag tror nog att du tänker precis rätt när du tänker konsekvens! Himla synd att tänder och öron skalle börja störa just då ni började få nätterna i skick! Jag märker också av separationsångest här (lillen är 8½ månad) så jag försöker tanka så mycket närhet och ömhet som det går dagtid för att göra situationen så uthärdlig för honom som det går. Men det är nog lite jobbiga dagar här nu då lillen helt utan (fysisk) anledning som t.ex. hunger, trötthet eller våt blöja kan börja stooorgråta. Stora, våta tårar bara rullar nerför hans mjuka, runda kinder och ingenting man gör får gråten att tystna. Då brukar jag bara smeka hans rygg, berätta varför det känns så jobbigt för honom och lova att det snart går om... tycker att det känns bättre för oss båda då

MiniFröberg - alla barn kommer till ro på sitt eget sätt och vill din busunge vimsa runt innan han somnar så är det nog inget som hindrar det Angående det där med att somna genast man kommer i famnen och börja skrika genast man blir nerlagd igen blev det så för oss efter några nätter. Då gjorde jag så att jag trappade ner på famngångerna per uppvak så att säga, dvs första natten på "nedtrappningen" tog jag honom i famnen 3 gånger/uppvak och höll sedan tassen på tills han var lugn. Följande natt tog jag i famnen 1 gång/uppvak och efter den natten förstod han min poäng och tassen började oftast räcka Blir gråten jätteledsen måste man ju förstås ta i famnen på nytt men här var det mest protestgnöl...

• didilej
    mjauen skrev 2008-02-11 08:56:55 följande:
    De här senaste nätterna har gått sååå bra! Har ammat kl 06 o sen har vi stigit upp 07.45. Fast inatt ammade jag "redan" 05.30 o så steg vi up 07.15. Men hur kommer det sig att man är lika trött ändå? Jag är så glad att det här funkar, han har tidigare inte kunnat somna om själv men nu gör han det. Imorse hann han svänga sig till fotändan innan han somnade med huvudet på täcket som han sparkat av sig. Så sött!
    Så roligt Jag blev helt superdupertrött då gossen började sova på nätterna och sedan tog det några veckor innan jag kände mig pigg igen, man låg säkert så många timmar back med sömnen...
  • didilej

Sicken tur att vi inte hade sänkt spjälsängen då vi tassade - låter onekligen lite jobbigt för ryggen :-/ Jag läser med stort intresse hur ni gör t.ex. då barnen börjar stå upp eftersom vi säkert har det på kommande här också. Det gäller ju att vara förberedd och genast ha strategin klar

• didilej
    Mamasnest skrev 2008-02-11 12:45:26 följande:
    Hej hej tjejer! Jag behöver bli övertygad om metoden och ingjuten med hopp.
    Jag skall göra ett försök!
    - Sänderman inte ut lite dubbla budskap om man ber barnet somna själv men ändå tar upp dem när de skriker? Hur har ni som kört metoden upplevt det?
    Det här med att ta upp barnet i famnen blir lätt en dödssynd i sömnmetodssammanhang. Kanske därför att man i många sovmetoder tänker "nu skall du sova, banne mig, och då ligger du i sängen tills du kommer på hur man gör". Med tassmetoden upplever jag mera att man säger "jag vet att det känns lite läskigt att ligga ensam i sängen och våga somna men vi finns här hos dig och du är trygg. Du kan slappna av, vi hjälper dig att komma till ro ifall du inte klarar det själv". Ibland behövs helt enkelt en famn för att man skall slappna av och känna sig trygg - oavsett om man är en liten bebis eller en ledsen vuxen

- Tror ni att det skulle funka här trots att inte SHN-kuren tog?
    Tassmetoden är ju mera fysisk än SHN och eftersom bebisar inte på det sätter har något verbalt språk tror jag att de lättare förstår vad det handlar om när mamma finns på plats och inte står och ramsar utanför dörren. Jag tycker inte heller nödvändigtvis att buffa vilt är det korrekta svaret på frågan "är jag trygg?". (nu blev det här ju lite anti-SHN men det är ju trots allt en Tassmetod tråd )

- Fördelar/nackdelar med metoden?
    Fördelar: Man får göra som det känns att man vill göra - dvs ta upp små ledsna älsklingar i famnen. Det tycker jag att är den största fördelen.
    Nackdelar: Liksom alla metoder kan den användas fel. Låter man barnet somna i famnen lär sig barnet att det behöver en famn för att kunna somna t.ex.

- Finns det fler med syskon som har kört den och kan tipsa lite? Får återkomma till det om något år
  • didilej

Det förra inlägget smet iväg innan jag var helt färdig. Men nog hade jag väl med det mesta jag tänkt mig...

Det här vill jag ännu tillägga till första frågan:
    Katja Rantala som har utvecklat metoden skriver att små barn behöver hjälp med att komma till ro, inte hjälp med att somna. Det är liksom grundtesen. Man ger alltså inte dubbla budskap utan man anpassar trösten till hur ledset/oroligt barnet är.

Så tänker i alla fall jag mig det hela - kanske någon annan tänker på annat sätt :)?

• didilej

superasstess - undrens tid är inte förbi

Mamasnest - jag förstår att du har svårt att ta till dig att det är ok att ta upp barnet då du är inkörd på SHN Men iom att du alltid lägger ner barnet genast det är lugnt visar du "det här är rätt känsla SÅ skall man vara i sängen". Tänker man SHN och vargar ÄR det dubbla budskap men vi gör inte det nu utan vi tänker bara lugn och trygg bebis som skall bli *redo att somna*

MsLeia - det ÄR svårt att veta exakt när man skall ta bort tassen och när man skall ta i famnen. Så här skrev jag åt Ënigma om tassen för några dagar sedan: "NÄR man skall sluta kan man nog bara lära sig genom trial-and-error, jag försökte sluta alltid när jag kände att han var lugn och var redo att somna i början och sedan (efter några nätter) började jag ta bort tassen genast han var lugn, och sätta tillbaks den ifall han började gråta, och ta bort den genast han var lugn... det är ett samspel där man ger så mycket tröst som behövs, varken för mycket eller för litet." Jag kan trösta dig med att det blir lättare för varje natt när både du och din dotter börjar lära er hur man gör då man tassar! Tycker att du har varit jätteduktig

• didilej

Igloo79 - jag gick mest efter ljudet och hur avslappnad han kändes i kroppen. Har helt mörkt i sovrummet.

Mollysmamma - jag tror att det beror lite på barnet ifall man kan introducera egen säng och ta bort nattamningen på samma gång. Vissa barn accepterar ju förändringar lättare än andra. Om er bebis har sovit i er säng tills nu kanske det nog vore bäst att börja med att vänja vid spjälsängen t.ex. genom att sätta spjälsängen bredvid er som sidovagn... Men jag har hemskt svårt att säga hur man skall göra det där då jag ammade pojken i min säng men sedan alltid (förutom då jag råkade somna...) lyfte över honom tillbaka till spjälsängen... det är ju förstås också ett sätt du kunde testa
    Vi hade nog skiftesbyte mitt i natten någon natt

Mamamsnest - man skall _absolut inte_ tända några lampor mitt i natten. Barnet skall _känna_ att du är där. På natten är det mörkt och tråkigt Se också mitt svar till Igloo79.

villrådig - sonen vaknade också varje timme, och ännu oftare mot morgonsidan.

JÄTTEROLIGT att det börja samlas mera folk här i tråden med erfarenhet av metoden som kan hjälpa med tips och råd!!! Jag kan ju bara berätta hur det varit för oss... men ju flera olika erfarenheter som samlas här desto flera olika frågor kan man få svar på!

• didilej

Igloo79 - visst var det så att din dotter sover i eget rum? Vad tror du om ett sånt alternativ att du inte skulle vara i rummet då hon varvar ner på egen hand utan bara gå dit då hon är ledsen? Ifall hon vänjer sig vid att du alltid skall finnas i rummet finns ju risken att hon vill att du skall finnas där också varje gång hon vaknar till på natten. Alltså: visa att du finns där då det känns jobbigt för henne men att hon annars skulle klara sig själv?

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola