Inlägg från: abnocto |Visa alla inlägg
  • abnocto

Sen pubertet?

Killar är ju ofta senare än tjejer i puberteten och många växer först till sig mellan 8-an och 9-an. Däremot låter han liten, är ni, hans föräldrar, små så det ligger i generna? Annars tycker jag att du ska ringa skolsköterskan för de mäter ju barnen med jämna mellanrum och kan tala om om han anses som väldigt liten.
    Däremot gör man sällan något om man är över 1.50 cm vad jag förstått, antar att samma gäller för killar som för tjejer.

• abnocto

Jag har en tjej som snart är 16 som är liten och jag tog kontakt med skolsköterskan så kollade de hennes tillväxt i 8-an och så blev vi skickade till sjukhuset för att kolla upp blodprover men de hittade inget. Vi föräldrar är 1.75 resp 1.85 och hon verkar inte bli längre än 1.56 men då de inte hittade några fel så gör man inget. Hennes lillebror är redan 1.82 så hennes litenhet märks tydligt. Men troligtvis är det en kvinnogen långt tillbaka på pappans sida i släkten som slagit igenom då "kortgener" är dominerande och hon fick väl en VÄLDIGT dominerande "kortgen" från sin pappa. Då spelar det tydligen ingen roll hur lång jag är.
    Fast det är ju oftas värre när killar är korta, tjejer anses ju gulliga och söta.....

Svar på tråden Sen pubertet?