• Magnoliaa

Sen pubertet?

Jag är lite orolig för min son som just fyllt 14år. Han är bara 1,52 cm lång och väger 40kg. Jag tycker att han ser väldigt liten ut jämfört med hans kompisar. Är han sen i puberteten? Tycker ni att jag ska söka hjälp? Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Sen pubertet?
  • abnocto

Killar är ju ofta senare än tjejer i puberteten och många växer först till sig mellan 8-an och 9-an. Däremot låter han liten, är ni, hans föräldrar, små så det ligger i generna? Annars tycker jag att du ska ringa skolsköterskan för de mäter ju barnen med jämna mellanrum och kan tala om om han anses som väldigt liten.
    Däremot gör man sällan något om man är över 1.50 cm vad jag förstått, antar att samma gäller för killar som för tjejer.

• Magnoliaa

Tack för svaret. Nej vi föräldrar är normallånga dvs, Jag 1,65cm och hans pappa 1,83cm. Jag tror iof.att han är sen i utvecklingen men tycker att han borde börja växa snart när han går i 8:an. Jag ska nog tala med hans skolsyster.

• abnocto

Jag har en tjej som snart är 16 som är liten och jag tog kontakt med skolsköterskan så kollade de hennes tillväxt i 8-an och så blev vi skickade till sjukhuset för att kolla upp blodprover men de hittade inget. Vi föräldrar är 1.75 resp 1.85 och hon verkar inte bli längre än 1.56 men då de inte hittade några fel så gör man inget. Hennes lillebror är redan 1.82 så hennes litenhet märks tydligt. Men troligtvis är det en kvinnogen långt tillbaka på pappans sida i släkten som slagit igenom då "kortgener" är dominerande och hon fick väl en VÄLDIGT dominerande "kortgen" från sin pappa. Då spelar det tydligen ingen roll hur lång jag är.
    Fast det är ju oftas värre när killar är korta, tjejer anses ju gulliga och söta.....

• Magnoliaa

Ja det måste vara värre för en kille att vara kort. Jobbigt att känna sig minst av alla killar i klassen. Men som sagt han har inte kommit in i puberteten än så allt är väl försenat?!

Undrar vilken ålder pojkar måste vara i för att de ska sätta igång puberteten? Jag menar om t.ex. en femtonårig kille ser ut som en tioåring i kroppen? Gör de något då? Vi har aldrig sökt hjälp för jag tror att han kommer växa innan han går ut 9:an. Men vi får väl se...Det bästa är väl om naturen får ha sin gång.

• kolakaka

har en kille som är 15 och ca 155cm väger 44 kg, han är sen och har tex inte kommit i målbrottet ännu är dock inget vi oroar oss över eftersom vissa killar är senare än andra och många faktiskt inte skjuter i höjden förräns i gymnasiet, ta det lugnt och se tiden an säkert inget att oroa sej över

• Nettan m William o Linnéa
    Magnoliaa skrev 2008-01-29 19:07:30 följande:
    Ja det måste vara värre för en kille att vara kort. Jobbigt att känna sig minst av alla killar i klassen. Men som sagt han har inte kommit in i puberteten än så allt är väl försenat?!Undrar vilken ålder pojkar måste vara i för att de ska sätta igång puberteten? Jag menar om t.ex. en femtonårig kille ser ut som en tioåring i kroppen? Gör de något då? Vi har aldrig sökt hjälp för jag tror att han kommer växa innan han går ut 9:an. Men vi får väl se...Det bästa är väl om naturen får ha sin gång.
    Man kan reta systemet med testosteron för pojkars del från det att de fyllt fjorton eftersom det då bedöms föreligga sen pubertet om de inte visat några tecken på att ens ha börjat att komma i puberteten. Undersökningar och prover måste givetvis genomföras samt bedömning av endokrinläkare. Det sker också en röntgen av skelettålder för att se  hur skelettets ålder är i relation till den fysiska åldern.

Det är hemskt för pojken i fråga att vara den som är sist, och det är ett psykiskt lidande som många är omedvetna om att detta problem finns och hur man ska bemöta det som skolpersonal, förälder mm.
  • Loopington

Jag tror inte att det är nån fara alls, han är nog lite senare än de övriga helt enkelt, båda mina bröder var minst länge.
    Om han inte lider av det själv så tycker jag att du ska låta honom vara ifred och inte dra med honom till läkare och skolsköterskor.

• Emelisch

Min storebror var också väldigt sen med längden och sådär. Han var kortast i klassen, men sedan helt plötsligt sköt han bara ifrån allihopa och blev en av dom längsta istället :) Så det kommer nog snart ska du se :)

• Gäspan

Min tredje son är 13½, 152 lång och väger säkert också bara 40 kilo. Hans bröder var likadana i den åldern. Inom två år kommer han säkert ha vuxit 25 cm och ökat 20 kilo i vikt. Hur var pappan i längd/vikt när han var 14 år?

• catm

Hej!
    Min son var 153 cm när han var 14....nu är han 14 4/12 och 156,5 cm.
    Han tycker inte att det är roligt att vara kortast i klassen, men det verkar ändå tuffa på...några centimeter i taget..
    Gick ni till skolläkaren?

• Joel andersson

Hej jag fyller väldigt snart 15 inget händer jag är 153 cm (mätte idag) och han där nere är alltså 4-5 cm (slak) och jag äter bra men har ljus röst och jag sover 9 timmar om dagen

VAD ÄR DET FÖR FEL?

Svar på tråden Sen pubertet?