rädd för allt
Jag som är rädd för allt som har med smärta och sjukhus att göra var på något konstigt sätt inte så rädd. Förträngde det nog på något sätt, och insåg att det inte var någon mening med att oroa sig över något man inte kunde påverka eller veta hur det skulle kännas. Dessutom födde jag för tidigt 37+2 så jag hann inte riktigt tänka efter när det väl var dags. Var övertygade om att jag skulle gå över tiden.
Mitt tips till dig, som hjälpte mig mycket när det var dags, är att förbereda det du kan. Samla information om de olika stadierna under förlossning, vad som händer etc. Prata med vänner om deras förlossningar, inte om det sentimentala utan för att få konkreta råd. Jag var t.ex. precis som du rädd för att spricka. En kollega till mig berättade att det hjälpte att få varma handdukar tryckta mot mellangården så jag skrev att jag ville ha det i mitt förlossningsbrev. Jag skrev också att jag var rädd för att spricka och ville ha all hjälp med hur jag skulle göra för att undvika det. Jag sprack ingenting. Jag vet inte om handdukarna hjälpte, men jag hade i alla fall gjort allt i min makt. Jag fick en massa goda råd av vänner med erfarenhet som inte stod i några böcker.
Det kändes också skönt att skriva ett förlossningsbrev. På så sätt bearbetade jag själv förlossningen. Jag tvingades ta reda på en massa saker för att kunna veta hur jag skulle vilja ha det, även om jag visste att det kanske inte skulle bli så. Det var också skönt att slippa ta en massa beslut när man väl var igång. Många saker frågar de inte ens om som t.ex. lavemang.
Lycka till! Det ska gå bra ska du se. Visst tyckte jag att det gjorde ont men det var en smärta som är svår att beskriva. Den kändes naturlig på något sätt och jag klarade mig med bara lustgas. Jag som var förberedd på att ta alla droger de kunde erbjuda mig. Det var häftigt att föda barn, och jag hoppas ha turen att få uppleva det igen.
Förresten försök att stanna hemma så långe du känner att du orkar och att det känns ok. Klart mycket lättare att slappna av hemma än ligga i en förlossningssal.