• Queen70

En fråga till alla förlossningsrädda (första barnet)

Det är väl många saker man kan vara rädd för utan att först ha varit med om det.
    Tror de flesta är mer eller mindre rädda inför förlossning.

En annan sak är fobi.

I mitt eget fall började nog min fobi då min skola när jag var 12 år gammal tog med oss för att titta på förlossningsfilm.

Jag var fortfarande väldigt mycket barn, när jag var 12 år, och var inte alls redo eller stor nog för det vi fick se med skrik och blod och närbilder när barnet trängde ut. Jag blev helt traumatiserad.

Även i dag som välfungerande vuxen, klarar jag ej av förlossningsscener på film eller i en bok. Bäddrar snabbt vidare eller om jag sitter på bio, håller för öron och blundar.

Att kunskap är vägen till mindre rädsla stämmer säkert, men när jag försöker läsa om ämnet, mår jag bara ännu sämre och kastar sedan ifrån mig boken.

På andra plan är jag som sagt helt välfungerande och har inte några psykiska besvär. ibland blir man så sårad av de här på FL som dömer ut förlossningsrädda och menar att minsann inte är mogen att bli mamma om man inte vågar föda vaginalt.

jag är övertygad om att jag skulle bli en jättebra och trygg mamma även om det slutar med kejsarsnitt för min del.

Tyvärr är det alldeles för lätt att döma.

• Queen70

Antar att du genom att läsa en del inlägg bara på denna sida fått svar på vilka som dömer ut förlossningsrädda.
    I såna här trådar brukar det finnas väldigt lite förståelse och de flesta inlägg brukar vara väldigt hårda och med kommentarer om att man är egoistisk, okunnig, omogen, inte redo att ta hand om ett barn och att man rent generellt skulle gett fan i att bli gravid överhuvudtaget.
    De flesta verkar tycka att om man har en fobi för att föda så får man vackert leva barnlös och dö ensam.
    Sån är tyvärr attityden. Personligen så kan jag tycka att okunnigheten finns hos de som uttrycker sig på detta vis eftersom de uppenbarligen inte förstår vad det handlar om och skillnaden mellan normal rädsla och fobi.
    Jag kan hantera dessa hatiska kommentarer, men andra stackare som kanske redan känner sig som dåliga människor kanske tar åt sig och kanske tror på att de är värdelösa och därmed väljer bort barn och kanske förstör sina liv.
    Genrellt sett har jag aldrig sett så mycket fördömande av andra människor och kommentarer som endast är menade att vara elaka och att såra, om andra människors val och olikheter oavsett vad det gäller, än här på FL, och DET är verkligen skrämmande med tanke på att de flesta här är föräldrar, mammor som ska uppfostra nästa generation till bra människor.

Grönögat skrev 2008-01-21 17:40:17 följande:
    Vilka dömer ut förlossningsrädda? Vad är det för bessewissiga personer? Usch! Det har väl inget med att göra om man är mogen att bli mamma eller inte, om man inte vill föda vaginalt?? Jag tror att barnet ger blanka fan i hur det kommer ut och det gör jag också om jag ska vara ärlig. Det är faktiskt år 2008 och det finns andra alternativ.Själv är jag livrädd och jag kan för mitt liv inte förstå mig på de som ska föda helt utan smärtlindring, man måste ju vara näst intill galen om man vill föda utan EDA!
Svar på tråden En fråga till alla förlossningsrädda (första barnet)