En fråga till alla förlossningsrädda (första barnet)
Det är väl många saker man kan vara rädd för utan att först ha varit med om det.
Tror de flesta är mer eller mindre rädda inför förlossning.
En annan sak är fobi.
I mitt eget fall började nog min fobi då min skola när jag var 12 år gammal tog med oss för att titta på förlossningsfilm.
Jag var fortfarande väldigt mycket barn, när jag var 12 år, och var inte alls redo eller stor nog för det vi fick se med skrik och blod och närbilder när barnet trängde ut. Jag blev helt traumatiserad.
Även i dag som välfungerande vuxen, klarar jag ej av förlossningsscener på film eller i en bok. Bäddrar snabbt vidare eller om jag sitter på bio, håller för öron och blundar.
Att kunskap är vägen till mindre rädsla stämmer säkert, men när jag försöker läsa om ämnet, mår jag bara ännu sämre och kastar sedan ifrån mig boken.
På andra plan är jag som sagt helt välfungerande och har inte några psykiska besvär. ibland blir man så sårad av de här på FL som dömer ut förlossningsrädda och menar att minsann inte är mogen att bli mamma om man inte vågar föda vaginalt.
jag är övertygad om att jag skulle bli en jättebra och trygg mamma även om det slutar med kejsarsnitt för min del.
Tyvärr är det alldeles för lätt att döma.