• Vikingakvinnan

Är det någon här som har ett hjärtformat "livmoderrum"?

Jag har fått konstaterat att insidan på min livmoder är hjärtformad. Jag har liksom en kraftig skiljevägg som går ner ett par sm mitt i livmodern.
    Jag har haft 3 mf men min läkare tror inte att det beror på skiljeväggen.
    Vad har era läkare sagt? Är det någon som har tagit bort den? Varför? Har lyckats bli gravida efter ingreppet?
    Jag har ett barn så jag vet att min livmoder "fungerar" även med skiljeväggen.
    Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-16 15:33
    "ett par cm" ska det stå, inte sm

• Svar på tråden Är det någon här som har ett hjärtformat "livmoderrum"?
  • Vikingakvinnan

Tack för svar!

Bliglin!Hur får man veta vad skiljeväggen består av? Min läkare sa att eftersom "skiljeväggen" var så kraftig så skulle den bli svår att hyvla bort samt att man inte kunde veta om det skulle bildas slemhinna just där det hyvlats. Och då är det ju lika illa för det lilla ägget.

• Vikingakvinnan

Jag puffar lite!

• Vikingakvinnan

I mitt fall så syntes det först när jag gjorde UL på specMVC i slutet av min graviditet. Sen syntes det så klart när snittet gjordes också.
    Jag har gjort utredning och 3 skrapningar men då hittade de inte det. Detta trots att det var LÄTT att se med VUL när vi kollade tidigare i veckan. Men jag antar att om man inte tittat efter det så ser man det inte.
    Förutom vanligt VUL så sprutade de även in saltlösning i livmodern och "blåste" upp den, då syntes det ännu tydligare. Man kan även upptäcka det genom röntgen men det har jag inte själv varit med om.

Primrose skrev 2008-01-16 22:55:58 följande:
    Vikingakvinnan/Bliglin hur kommer de på att man har en hjärtformad eller tvådelad livmoder? Är det något man kan se på VUL?
Svar på tråden Är det någon här som har ett hjärtformat "livmoderrum"?