• Vikingakvinnan

Är det någon här som har ett hjärtformat "livmoderrum"?

Jag har fått konstaterat att insidan på min livmoder är hjärtformad. Jag har liksom en kraftig skiljevägg som går ner ett par sm mitt i livmodern.
    Jag har haft 3 mf men min läkare tror inte att det beror på skiljeväggen.
    Vad har era läkare sagt? Är det någon som har tagit bort den? Varför? Har lyckats bli gravida efter ingreppet?
    Jag har ett barn så jag vet att min livmoder "fungerar" även med skiljeväggen.
    Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-16 15:33
    "ett par cm" ska det stå, inte sm

• Svar på tråden Är det någon här som har ett hjärtformat "livmoderrum"?
  • Gunzan

Jag gjorde en skrapning när jag var sisådär 22-23 år och då sa den läkaren att jag hade en hjärtformad men jag har varit väldigt fertil så det verkar inte vara något att bry sig om. men det beror kanske på om skiljeväggen går långt ner eller inte.

• Bliglin

Jag har inte ett hjärtformat livmoderrum... däremot en helt tvådelad livmoder. Men under tiden som jag utreddes och vi inte visste vilken sort jag hade så sa mina läkare att det är mycket vanligt med återkommande missfall då man har en skiljevägg i livmodern . Främst pga att embryot kan råka fästa på skiljeväggen men kan inte sitta där särskilt länge då skiljeväggen består av collagen istf endometrium.

jag vet flera kvinnor här på FL som har livmoder med skiljevägg och både har haft lyckade graviditeter OCH några missfall . Så jag, som INTE är läkare, tror absolut att dina missfall beror på skiljeväggen. Märkligt att din läkare inte tror det .

Jag vet också kvinnor här inne på forumet som opererat bort skiljeväggen med gott resultat och sedan blivit gravida .

(I mitt fall med helt delad livmoder går det dock inte så bra att operera... men å andra sidan orsakar min typ av livmoder inte tidiga missfall... snarare sena sådana isf)

• Vikingakvinnan

Tack för svar!

Bliglin!Hur får man veta vad skiljeväggen består av? Min läkare sa att eftersom "skiljeväggen" var så kraftig så skulle den bli svår att hyvla bort samt att man inte kunde veta om det skulle bildas slemhinna just där det hyvlats. Och då är det ju lika illa för det lilla ägget.

• Vikingakvinnan

Jag puffar lite!

• Bliglin

Hej igen!

Jag vet inte om man kollar skiljeväggen i varje enskilt fall troligtvis inte, är väl ifall man gör titthålsoperation då kan jag tänka. Dock har jag läst att skiljeväggen oftast är ganska tunn och består av collagen... när det är frågan om "hjärtformad livmoder med skiljevägg".

jag antar att risken finns att det blir ett ärr där skiljeväggen suttit, om man op:ar bort den alltså, och att embryon då inte kan fästa sig där... men då fäster det sig förhoppningsvis någon annanstans och då är det inte lika illa. Iom skiljeväggen riskerar man att det fäster - men lossnar efter några veckor

Men om du har en kraftig "skiljevägg" så kanske du har en bicornis-livmoder som mig!? Det kan man säkert fastställa genom titthålsoperation eller ofta genom kontraströntgen (som i mitt fall) då det syntes mycket tydligt att det inte var fråga om någon skiljevägg alls utan om en tvådelad livmoder.

Nåja, eftersom du vet att din livmoder fungerar oavsett så skulle jag nog försöka vidare och hoppas på det bästa om jag vore i dina kläder. (fast jag fattar ju att det är asjobbigt med mf )

• Primrose
    Vikingakvinnan skrev 2008-01-16 15:20:32 följande:
    Jag har fått konstaterat att insidan på min livmoder är hjärtformad. Jag har liksom en kraftig skiljevägg som går ner ett par sm mitt i livmodern.Jag har haft 3 mf men min läkare tror inte att det beror på skiljeväggen.Vad har era läkare sagt? Är det någon som har tagit bort den? Varför? Har lyckats bli gravida efter ingreppet?Jag har ett barn så jag vet att min livmoder "fungerar" även med skiljeväggen.Tacksam för svar!TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-16 15:33"ett par cm" ska det stå, inte sm
    Vikingakvinnan/Bliglin hur kommer de på att man har en hjärtformad eller tvådelad livmoder? Är det något man kan se på VUL?
  • Vikingakvinnan

I mitt fall så syntes det först när jag gjorde UL på specMVC i slutet av min graviditet. Sen syntes det så klart när snittet gjordes också.
    Jag har gjort utredning och 3 skrapningar men då hittade de inte det. Detta trots att det var LÄTT att se med VUL när vi kollade tidigare i veckan. Men jag antar att om man inte tittat efter det så ser man det inte.
    Förutom vanligt VUL så sprutade de även in saltlösning i livmodern och "blåste" upp den, då syntes det ännu tydligare. Man kan även upptäcka det genom röntgen men det har jag inte själv varit med om.

Primrose skrev 2008-01-16 22:55:58 följande:
    Vikingakvinnan/Bliglin hur kommer de på att man har en hjärtformad eller tvådelad livmoder? Är det något man kan se på VUL?
  • Bliglin

Godförmiddag

På mig upptäcktes min delade livmoder på mitt livs första vul. Jag vet inte om jag hade turen att gå till en skicklig gynekolog eller om det skulle ha varit uppenbart för vem som helst vid ett vul . Jag blev iaf helt chockad. Sedan blev jag skickad på kontraströntgen för att vi skulle få veta dels om mina äggledarpassager var öppna (vilket de är ), dels hur själva livmodern ser ut. På röntgenplåtarna syns det mycket tydligt att min livmoder är formad som två vita korvar åt varsitt håll...

Svar på tråden Är det någon här som har ett hjärtformat "livmoderrum"?