Inlägg från: Elit |Visa alla inlägg
  • Elit

Tror du homo/bi/trans människor är mer promiskuösa än heteropersoner?

Thinner skrev 2008-01-15 14:25:32 följande:
    Detta är bara en omröstning för att se vad folk i allmänhet tror/tycker.
    Inte i dömmande syfte alls utav varken homo, bi, trans eller hetero människor bara ren nyfikenhet.
    Och våga nu motivera ditt svar om du ska rösta!

Promiskuös betyder lössläppt, sexuellt utsvävande. Promiskuöst, adj. som har att göra med promiskusitet, lössläppthet. Många partners i tillfälliga förbindelser.

Rent vetenskapligt så är det ju så att bisexuella tjejer har en personlighet och sexualdrift som är mer likt männens så de är de facto mer promiskuösa. Rent biologiskt fungerar de så att de har fått mer manligt könshormon som foster vilket bl.a. leder till att tjejer med hög sexualdrift oftare är just bisexuella, gillar oftare ex. porr och är oftare otrogna.

Män som är homosexuella däremot är mer kvinnliga i sin personlighet men i regel inte i sin sexualdrift. Vad som däremot gör att homosexuella uppfattas som mer promiskuösa är ju att de har tillgång till andra män som har samma läggning och är lika promiskuösa som heterosexuella män men begränsas inte av kvinnors selektering. Det är därför de kan ha så otroligt mycket mer sex, gruppsex, anonymt sex med främlingar etc. Så som heterosexuella män skulle vilja ha det med kvinnor men inte kan eftersom kvinnors sexualdrift är helt annorlunda.

En studie på homosexuella män i San Francisco visar ju att 75 % haft över 100 sexpartner och 25 % hade haft över 1000 sexpartners. Tror det var i Holland så hade en homosexuell man i fast förhållande ca 8 andra partners om året förutom den fasta partnern
  • Elit
    Elit skrev 2013-10-12 12:50:11 följande:
    Rent vetenskapligt så är det ju så att bisexuella tjejer har en personlighet och sexualdrift som är mer likt männens så de är de facto mer promiskuösa. Rent biologiskt fungerar de så att de har fått mer manligt könshormon som foster vilket bl.a. leder till att tjejer med hög sexualdrift oftare är just bisexuella, gillar oftare ex. porr och är oftare otrogna.

Män som är homosexuella däremot är mer kvinnliga i sin personlighet men i regel inte i sin sexualdrift. Vad som däremot gör att homosexuella uppfattas som mer promiskuösa är ju att de har tillgång till andra män som har samma läggning och är lika promiskuösa som heterosexuella män men begränsas inte av kvinnors selektering. Det är därför de kan ha så otroligt mycket mer sex, gruppsex, anonymt sex med främlingar etc. Så som heterosexuella män skulle vilja ha det med kvinnor men inte kan eftersom kvinnors sexualdrift är helt annorlunda.

En studie på homosexuella män i San Francisco visar ju att 75 % haft över 100 sexpartner och 25 % hade haft över 1000 sexpartners. Tror det var i Holland så hade en homosexuell man i fast förhållande ca 8 andra partners om året förutom den fasta partnern. 
    Märkligt, jag har ju redan svarat på hur det ser ut rent vetenskapligt (läs ovan). Nu undrar jag ju i mitt stilla sinne om den här informationen inte har gått fram.
  • Elit
    MrsC74 skrev 2013-10-13 12:59:20 följande:
    Kan du länka till studierna Elit?
    Betyder det att man är promiskuös för att man haft många partners ?
    En studie från SF känns sådär oxå om jag ska vara helt ärlig.
    Men som sagt vill gärna läsa den.

Vad menar du med att infon inte fått fram. Den studien säger säger väl inte heller något om hur homosexuella lever över hela världen eller ? Eller missförstår jag dig på något sätt ?
    Tjenare MrsC74!

Jag länkar till en annan tråd där jag skrivit om detta i TS (ganska långt ner).
    När det gäller att homosexuella är mer som det motsatta könet kan du börja här och här. Säg till om du vill ha mer.
  • Elit
    storsuggan skrev 2013-10-13 16:11:49 följande:
    Det känns sådär att svara på en fråga om människor med en viss sexuell läggning är mer promiskuösa än andra, eftersom jag uppfattar "promiskuös" som negativt laddat. Det känns mer okej att spekulera i ifall vissa människor har fler sexuella förbindelser än andra. Och så är det förstås. Däremot tror jag inte att den sexuella läggningen har särskilt mycket att göra med benägenheten att ha fler eller färre sexpartners. De flesta jag känner, inklusive mig själv, har inte levt särskilt sexuellt utsvävande liv, men det har som jag ser det mer med kultur och livsstil att göra än sexdriften.

Dessutom lär det ju fortfarande finnas en hel del människor med homosexuell läggning, som aldrig kommer ut som homosexuella, vilket ju ändå måste vara en förutsättning för att ha flera sexuella förbindelser.
    Svaret står ju annars i #32
  • Elit
    kvs skrev 2013-10-13 16:20:13 följande:
    Det är väl rätt rimligt att folk med en stor sexuell aptit gärna dras åt det bisexuella hållet. I den mening att de har sex med både män och kvinnor. Så jag skulle nog svara ja på TS fråga.
    Svaret står ju i #32
  • Elit
    enthymeme skrev 2013-10-13 16:20:21 följande:
    Så kan det säkert vara. Om man redan bryter mot en norm är det nog enklare att bryta mot en till eftersom man ändå inte kan göra vad samhället förväntar sig. Nu verkar det dock bli vanligare att heterosexuella har öppna förhållanden samtidigt som det blir enklare för HBT-personer att leva ett svenssonliv, så skillnaden kanske jämnar ut sig med tiden.
    Svaret står ju i #32
  • Elit
    storsuggan skrev 2013-10-13 23:29:02 följande:
    Okej, men jag tror ju inte riktigt på svaret. jag tror mer på enthymeme i inlägg #37, det låter väldigt rimligt tycker jag.
    Lustigt, detta är ett ju ett uttalande om verkligheten som går att kontrollera empiriskt och har så gjorts. Det handlar ju inte om "tror". Lite länkar finns i #34.
  • Elit
    enthymeme skrev 2013-10-14 11:40:13 följande:
    Men det är ju knappast ett fullständigt svar. Hög sexualdrift är en förutsättning för beteendet, men att agera efter den är ett val. En upptagen heterosexuell man med hög sexualdrift i ett traditionellt förhållande skulle kanske förlora hela sitt liv om hans partner fick reda på att han var otrogen och väljer därför att bara ha sex med partnern, medan tvåsamhetsnormen sannolikt inte är lika självklar för HBTQ-personer. Generellt sett har den homosexuelle mannen mindre att förlora på att ha flera partners och därför är det inte märkligt om han, i större utsträckning än den heterosexuelle mannen, väljer att agera efter sin sexualdrift.   
    Det är helt riktigt. Homosexuella män och heterosexuella män har ung. samma sexualdrift och precis som jag skrev beror skillnaden i utfall mellan dessa två grupper att kvinnor har en helt annan sexualdrift. Hade de haft samma som männen hade det sett HELT annorlunda ut. Det hade nästan varit omöjligt att upprätthålla tvåsamhet i de fallen. Är vi överens om detta?

Kvinnor med hög sexualdrift är ofta bisexuella eftersom de i regel fått mycket manligt könshormon i fostervattnet. De tenderar att ha fler sexpartners, de är oftare otrogna, de fokuserar mer på penetrerande sex snarare än närhet etc. Helt enkelt mer lika män i deras sexuella preferenser. Lesbiska kvinnor däremot är tämligen monogama och tenderar inte att ha särskilt många sexpartners. Som intressant anekdot brukar promiskuösa kvinnor oftare föda söner. Varit evolutionärt fördelaktigt. Snygga par får oftare kvinnor (det sista läste jag dock bara i förbigående i media och inte läst själva studien).
  • Elit
    MrsC74 skrev 2013-10-14 14:17:55 följande:

Manligt könshormon i fostervatten? Första gången jag hör detta. Finns det bevis på att detta är sant?
    Jaså? Här har du en studie från Karolinska institutet som visar att flickor leker mer som pojkar när de får mer manligt hormon i fostervattnet. Jag har hur mycket som helst om du är intresserad. Detta är välkända saker inom vanlig forskning.
  • Elit
    MrsC74 skrev 2013-10-14 16:49:21 följande:

Nej aldrig hört talas om det....
    Man lär sig nya saker varje dag. Säg till om du vill ha mer info kring detta. Alltid kul med någon som faktiskt vill lära sig något i stället för att försöka tolka världens mångfald med sin enfald.
  • Elit
    enthymeme skrev 2013-10-15 15:46:23 följande:

Det kan säkert förklara skillnaden till en viss del, men du kan väl ändå inte mena att begränsat utbud av kvinnor är den enda begränsande faktorn för heterosexuella män? Du tror inte att en man kan ha en stark sexualdrift, men hålla sig till en partner pga rädsla för att splittra kärnfamiljen, religiösa skäl, rädsla för könssjukdomar etc?

Som sagt, det är skillnad på att fysiskt vilja ha sex med någon och att ta det medvetna beslutet att agera efter den driften. Bland homosexuella är tvåsamhetsnormen generellt sett svagare vilket innebär att det finns mindre hinder för att välja att ha flera sexpartners.

Nej, det är givetvis inte den enda begränsande faktorn men den viktigaste. De finns olika strategier och alla män är inte otrogna, inte ens bland homosexuella. Dock skulle tvåsamhetsnormen (som mer eller mindre är en universell företeelse) knappast utvecklats bland heterosexuella heller om kvinnor haft samma sexualdrift som män. 
Svar på tråden Tror du homo/bi/trans människor är mer promiskuösa än heteropersoner?