• Charli

vikt 9 mån

Charlize vägde 544 gram vid födseln och vid 9 månader vägde hon 6850 gram.
    Nu vid 11 månader väger hon 7,6kg.

Äter din dotter mat, ersättning eller ammas hon?
    Vi började med mat ganska tidigt, hon vägrade nämligen allt annat. Men hon är fortfarande ingen storätare och krånglar nästan varenda måltid.

• Charli

Här var det likadant, pumpade i 3 mån men sen gick det inte längre. C tog flaskan jättebra fram tills hon blev förkyld, sen vägrade hon. Slutade med att hon fick sond i 2 mån. Matade så mycket det gick med ersättning och pure resten sondade vi. Sen början av okt äter hon bara pure och gröt. Men mycket motvilligt. Man får vara envis som f-n. Jobbigt!
    Annars mår hon jättebra och är mer vild än tam.

Vad väger och hur äter din andra tjej? Antar att det går bättre där..

• Charli

Till oss sa dom att vi inte behövde korrigera, tarmarna har jobbat och vant sig vid föda sen födseln. Men hade inte maten funkat så hade C fått en knapp på magen.

Charlize har inte ätit ersättning eller välling på flera månader nu, hon bara vägrar skriker och vänder bort huvudet.
    Nu äter hon gröt en port. Mat liten burk. Lite yoghurt eller fruktpure. Mat igen och sen gröt igen. Vatten dricker hon som hon vill under dagen. Det är vad som erbjuds här men det är inte alltid hon äter upp. Dessutom kräks hon rätt mycket.

Men, men det kunde vara värre. Måste tänka så annars skulle jag få "psykbrott" emellanåt

• Charli

En sk knapp på magen får dom som inte äter ordentligt. Alltså en "ingång" på magen rakt in i magsäcken som man ger mat igenom. Är inte helt insatt i exakt hur det fungerar eftersom det aldrig blev aktuellt för oss i slutändan.

Tycker oxå att det är lustigt hur läkarna har så olika bud på det här med maten. Korrigera eller inte.....

Vi hade inte direkt nåt val men annars hade jag väntat längre med "smakisar".

Tror för övrigt att det gått väldigt bra för Charlize med tanke på så låg födelsevikt och allt annat. Vilken vecka fick du dina barn i? C kom i vecka 25 men var tillväxthämmad pga min hf.

• Charli

Charlize fick inte i sig tillräckligt med vätska och det var därför dom satte sond. Hon stod även stilla i vikt under den perioden. Både jag och min sambo var helt förstörda, helst jag som var hemma och kämpade hela dagarna. Till sist satte dom sonden lika mycket för min skull som för hennes. Jag orkade inte kämpa längre helt enkelt. Och vilken lättnad det var....

På tal om förstoppning så fick C lactulos men jag fick ändå hjälpa henne bajsa för det mesta. (med en termometer) Hon var även väldigt "knölig"

Känner igen det där att andra "inte kan förstå" att C inte visar att hon är hungrig eller äter helhjärtat. Får höra att ett barn skulle aldrig svälta sig. Om jag inte trugade skulle hon nog inte äta alls.

Ha ha ha gnäller visst jag oxå.. Men skönt att få ventilera med nån likasinnad.

När det gäller utveckling så sitter hon själv. Springer omkring i gåstolen som en vilde och ska stå hela tiden. Står själv korta stunder. Har börjat försöka resa sig upp själv och bajsar på pottan. Krypandet är oxå på G går upp i krypställning men drar sig mest fram. Så här är det inga problem.

Hur är det med dina? Mår dom bra för övrigt? Är det stor skillnad på dom med tanke på vikten?

• Charli

Nej, nej. Hon har fortfarande blöja. Men vi sätter henne på pottan vid varje blöjbyte. Hon bajsar alltid där och kissar lite.
    Men emellan kissar hon i blöjan.

• Charli

Vi började när hon var 8 månader. Hon tycker det är jättekul att sista och sparka med benen på pottan Men nu når hon snart ner ordentligt till golvet och kan ställa sig upp själv. Får se hur "roligt" det är då...

• Charli

Vi låg på neo i 10 veckor. Hon hade självklart några infektioner (går väl inte att undvika) till sist orkade hon inte andas själv och hamnade i resp igen. Där låg hon i 2 dar sen hämtade hon sig. Vi kom hem när Charlize var 36 veckor. Hon hade då fortfarande både sond och syrgas. Syrgasen behövdes bara 10 dagar till men sonden satt kvar till den 4/6.

den 25/5 när C egentligen skulle födas blev hon sjuk. Fick andningsuppehåll hela tiden så det var raka vägen till Us igen. Där blev vi kvar i 10 dagar. Var riktigt nära att C hamnade i respirator, men hon hämtade sig i sista sek. Var som lägst nere i 10 i satraktionen och det hände många gånger.

Men det är ända gången hon blivit riktigt dålig. Peppar, peppar...

Kunde varit mycket värre med allt.... Men vill inte ens tänka tanken...

Svar på tråden vikt 9 mån