• maja082

vikt 9 mån

undrar lite vad era barn som vägde runt 500g vid födseln vägde runt 9 mån? min ena lilla tjej vägde 479g när hon föddes och väger nu ca 4800g och är 9 mån (okor) tycker att hon är så liten än
    ska till läkarn till veckan så ska prata med han men tänkte ändå kolla lite här

• Svar på tråden vikt 9 mån
  • Charli

Charlize vägde 544 gram vid födseln och vid 9 månader vägde hon 6850 gram.
    Nu vid 11 månader väger hon 7,6kg.

Äter din dotter mat, ersättning eller ammas hon?
    Vi började med mat ganska tidigt, hon vägrade nämligen allt annat. Men hon är fortfarande ingen storätare och krånglar nästan varenda måltid.

• maja082

det låter precis som min Emilia ! hon har aldrig varit förtjust i ersättningen pumpade bröstmjölk åt henne dom första 3 mån sen gick det inte längre fick aldrig amningen att funka nu äter hon ett mål pure om dan, lite gröt och resten ersättning välling vil hon inte ha men jag ska va glad om jag får i henne 100 ml ersättning åt gången... puren dock är hon förtjust i och gapar så fort skeden kommer
    mår er tjej bra nu?
    kram

• Charli

Här var det likadant, pumpade i 3 mån men sen gick det inte längre. C tog flaskan jättebra fram tills hon blev förkyld, sen vägrade hon. Slutade med att hon fick sond i 2 mån. Matade så mycket det gick med ersättning och pure resten sondade vi. Sen början av okt äter hon bara pure och gröt. Men mycket motvilligt. Man får vara envis som f-n. Jobbigt!
    Annars mår hon jättebra och är mer vild än tam.

Vad väger och hur äter din andra tjej? Antar att det går bättre där..

• maja082

jo hon äter ersättningen bättre dock inte puren... men hon tar välling och gröt och väger ca 6800g nu 1087g vid födseln. så ni ger ingen ersättning eller välling nu? kanske ska byta ut fler mål mot gröt efter som hon tycker om det ursch tycker det är så svårt med maten är ju första barna och allt :)  man blir ju så uppstressad och orolig när dom inte äter, med flaskan får man jämt krångla med emilia suck
    till oss har dom alltid sagt att vi ska räkna barna korr så att dom alltså är 6 mån nu när det gäller mat men vi började när dom var nästan 5 mån korr
    oj vad rörigt det blev :)

• Charli

Till oss sa dom att vi inte behövde korrigera, tarmarna har jobbat och vant sig vid föda sen födseln. Men hade inte maten funkat så hade C fått en knapp på magen.

Charlize har inte ätit ersättning eller välling på flera månader nu, hon bara vägrar skriker och vänder bort huvudet.
    Nu äter hon gröt en port. Mat liten burk. Lite yoghurt eller fruktpure. Mat igen och sen gröt igen. Vatten dricker hon som hon vill under dagen. Det är vad som erbjuds här men det är inte alltid hon äter upp. Dessutom kräks hon rätt mycket.

Men, men det kunde vara värre. Måste tänka så annars skulle jag få "psykbrott" emellanåt

• maja082

ursch jag förstår det men hon är ganska "stor" ändå va eller ? har hört det där med att magen jobbat sen födseln förut här. är så konstigt att dom säger olika ja menar hur ska man då veta vad man ska göra 3 mån är ju ändå ganska mycket längre tid att vänta
    kanske dum fråga men vad är en knapp?

• Charli

En sk knapp på magen får dom som inte äter ordentligt. Alltså en "ingång" på magen rakt in i magsäcken som man ger mat igenom. Är inte helt insatt i exakt hur det fungerar eftersom det aldrig blev aktuellt för oss i slutändan.

Tycker oxå att det är lustigt hur läkarna har så olika bud på det här med maten. Korrigera eller inte.....

Vi hade inte direkt nåt val men annars hade jag väntat längre med "smakisar".

Tror för övrigt att det gått väldigt bra för Charlize med tanke på så låg födelsevikt och allt annat. Vilken vecka fick du dina barn i? C kom i vecka 25 men var tillväxthämmad pga min hf.

• maja082

ursch det där med knapp låter otäckt! undrar vad våran läkare säger på torsdag dom har funderat lite på nått typ av tilllägg som man blandar i maten men vet inte riktigt hur det blir
    låg inne med henne för ett tag sen för att se så hon syresatte sig ordentligt om hon inte gjorde det kunde det va därför hon inte gick upp så bra i vikt men det gjorde hon.
     mina småttingar kom i v 27+4 emilia var tillväxthämmad över 50 % .
    har er tjej haft jobbigt med magen E blir lätt hård i magen av mat och tror att det är då hon ofta tappar aptiten ursch det var inte sånna här problem jag trodde skule dyka upp när man fick barn allas småttingar är ju så runda och goa lite att ta i..  när jag säger att emilia inte vill äta mycket tittar dom mest frågande på mig (känns det som iallafall) är så jobbigt när man jämt får förklara varför hon är så liten när hon faktist är 9 mån eller att man får höra "ja men i erat fall är det ju lite speciellt"   ursh va jag gnäller :) förlåt!  missförstå mig rätt jag vill inte att ni ska ha problem! men det är så skönt att höra att det inte bara är vi som har det så..  hur har det gått för övrigt för er jag menar med utveckling osv

• Charli

Charlize fick inte i sig tillräckligt med vätska och det var därför dom satte sond. Hon stod även stilla i vikt under den perioden. Både jag och min sambo var helt förstörda, helst jag som var hemma och kämpade hela dagarna. Till sist satte dom sonden lika mycket för min skull som för hennes. Jag orkade inte kämpa längre helt enkelt. Och vilken lättnad det var....

På tal om förstoppning så fick C lactulos men jag fick ändå hjälpa henne bajsa för det mesta. (med en termometer) Hon var även väldigt "knölig"

Känner igen det där att andra "inte kan förstå" att C inte visar att hon är hungrig eller äter helhjärtat. Får höra att ett barn skulle aldrig svälta sig. Om jag inte trugade skulle hon nog inte äta alls.

Ha ha ha gnäller visst jag oxå.. Men skönt att få ventilera med nån likasinnad.

När det gäller utveckling så sitter hon själv. Springer omkring i gåstolen som en vilde och ska stå hela tiden. Står själv korta stunder. Har börjat försöka resa sig upp själv och bajsar på pottan. Krypandet är oxå på G går upp i krypställning men drar sig mest fram. Så här är det inga problem.

Hur är det med dina? Mår dom bra för övrigt? Är det stor skillnad på dom med tanke på vikten?

Svar på tråden vikt 9 mån