• Pysseltjejen

Levande ljus på dagis? OK?

Hej!

jag måste bara undrar om det är jag som är helt korkad (för pesonelen på vårt dagis ger mig en sån blick att jag vore det)

På vårt dagis har man 10 levnade ljus i hallen där barnet klär av sig och sen brinenr dom tills dom har brunnit färdigt, även när all personal är ute på gården och enbart tjejen i köket är inne.

De är alltså ingen som har koll på dom här ljusen för personlemn är ju på sina avdelningar med barnen.

jag tycker detta är fel och kan inte tänka mig att det är ett ok brandskydd för en förskola.

Vad säger ni? Överreagera jag? jag påtalade detta och personalen anser inte att det är nåt problem.

• Svar på tråden Levande ljus på dagis? OK?
  • Pysseltjejen

Håller helt med er att det är ok vid matbordet då är ju alltid en vuxen med. men inte i kapprummet som ni sa också....där är dom oövervakade flera timmar.

jag pratade med en tjej på kommunen här om en ev omplacering i fall detta inte löser sig och då....tror det eller ej...kom killen som är ansvarig för brandskydd in till henne och hon tyckte jag skulle berättar för honom och han blev ganska upprörd kan jag säga. Så nästa vecka inleds det utredning där....

hhhmmm, tror ni att jag blir favorit-mamman där med en gång??

men, det skiter jag i.....det viktigaste är barnen.

• Ensan

Prata med personalen! Säg tex "jag hoppas att ni inte tar illa upp för att jag drev detta vidare, men jag tyckte det kändes så olustigt med levande ljus i hallen." Om ni pratar om det tror jag inte de ser dig som en "jobbig" förälder, utan som en som bryr sig!!

Pysseltjejen skrev 2008-01-11 15:51:52 följande:
    Håller helt med er att det är ok vid matbordet då är ju alltid en vuxen med. men inte i kapprummet som ni sa också....där är dom oövervakade flera timmar.jag pratade med en tjej på kommunen här om en ev omplacering i fall detta inte löser sig och då....tror det eller ej...kom killen som är ansvarig för brandskydd in till henne och hon tyckte jag skulle berättar för honom och han blev ganska upprörd kan jag säga. Så nästa vecka inleds det utredning där....hhhmmm, tror ni att jag blir favorit-mamman där med en gång?? men, det skiter jag i.....det viktigaste är barnen.
  • Pysseltjejen

Hm , bra tips..jag ska säga så....då får vi se hur dom tar det.

"problemet" är ibland att jag känner att dom tycker jag överdriver när jag säger nåt, och orsaken till det rä att jag ahr förlorat mitt första barn, så dom tycker jag är onödig "hönsmamma".

• viseversa

men snälla klart du får vara en hönsmamma! Det gäller bju barnens säkerhet i det här fallet och det är INTE säkert att ha värmeljus obevakat i hallen!. Vems samvete hamnar det på om det börjar brinna och några barn dör!.Nej detta är ju heelt sjukt tycker jag och livsfarligt enligt min mening! personalen verkar ju vara ganska dumma i huvudet om dom inte fattar det!!

Pysseltjejen skrev 2008-01-11 18:16:27 följande:
    Hm , bra tips..jag ska säga så....då får vi se hur dom tar det."problemet" är ibland att jag känner att dom tycker jag överdriver när jag säger nåt, och orsaken till det rä att jag ahr förlorat mitt första barn, så dom tycker jag är onödig "hönsmamma".
  • Maria med 3

Ljus är ok under kontrollerade former och där barnen inte kommer åt.
    Förhoppningsvis fattar de brandfaran när han kommer från brandskyddsinspektionen. Tyvärr är det väl vanligast att man skjuter brevbäraren som kommer med dåliga nyheter och du räknas som en jobbig förälder. Jag hoppas dock att personalen på din förskola kan klara av att ta det och faktiskt inte låta det påverka sitt omdömme om dig negativt.

Vi har redan från start gått ut med att vi vill ha en rak kommunikation med föräldrarna och igår ringde en mamma och berättade om nåt hon inte tyckte kändes riktigt bra. Vi tittade över vad vid kunde göra och ändrade en sak. Hade det inte fungerat att ändra hade vi fått meddela det och så hade hon fått ta ställnign till det. man måste ju berätta vad som inte är bra ller om man undrar över nåt för att man ska kunna få till en förändring.
    Det kan ju vara nåt som personalen inte ens tänkt på.

Vi har berättat att vi uppskattar att hon sade till och att vi är glada att hon kände att hon kunde ta upp det med oss.

• Pysseltjejen

Jo, jag håller ju med dig. Men jag upplever det som att det ligger som en skugga över mig, för jag får alltid det här "näää näää men det är inga problem, jag har koll" hit o dit och om ni skulle se dom blickarna jag får så skulle ni nog förstår....typ halvöppen mun och rynkig panna, precis som "va f-n snackar du om"?

• Pysseltjejen

maria med 3. vad skönt att ni är så lyhörda.

Tyvärr kände jag ju det som jag skrev ovan. Och jag frågade ju "så du anser inte att detta är ett problem" - "nej" svarade förståndaren "så ni kommer inte vidta några åtgärder nrä det gäller ljusen"? - "Nä, det tänker vi inet göra"

Och då kändes det ju som att samtalet och ärendet var avslutat - från deras sida. det gjordes inte det minsta försök som du beskrev, försöka komma fram till nåt tillsammans, utan det var "my way or the highway".

Jag sa bara att jag trivs inte med detta, men det är ju bra att veta hur dom ställer sig i den frågan....så kan hon ju fundera över om jag går vidare...vilket kände mig tvungen att göra.

• Maria med 3

Jag tycker det var bra att du tog det vidare. Tänk om förskolan brunnit och du tänkt på det, men inte gått vidare. Stå i kö till andra alternativ är mitt råd för att jag tror tyvärr risken är att man lätt blir stämplad som jobbig hönsmamma.

Vi har gått in med det här (privata dagmammor) med inställningen att föräldrarna lämnar det käraste de har hos oss och det är viktigt att de känner att de kan lämna ifrån sig sina barn och gå till jobbet med lätta steg och veta att deras barn har det bra (säkert är så självklart att man inte ens ska behöva fundera över det).

• viseversa

klart man ska få vara orolig! det handlar ju om ens barn! inte ens jacka eller något annat utan det är ju ens största kärlek man lämnar till andra och då vill man ju känna sig trygg och säker när man lämnar barnet också!!

• Pysseltjejen

Maria med 3: tycker din attityd är alldeles rätt och strålande, tänk om alla tänkte så som du

det känns bra att detta gick vidare och jag får ta detta med att de tycker jag är jobbig eller t.o.m jobbig inkräktare i deras så fina och okomplicerade föräldrarkooperativet....då får det vara så....
    tyvärr så har mina fördommar mot föräldrarkooperativ besannats (jag tänkte ju ändå ge det en chans för en del saker verkade vettiga). jag var rädd att man bara är en grupp föräldrar som har det mysigt och är det nån som går mot strömmen så anses det vara jobbigt och tyvärr verkar det ju vara så....nåja.

har redan ställt oss i kö till andra alternativ

Förresten, tycker du som jobbar inom barnomsorgen, att jag ska göra som Ensan föreslog, tyckte det lät rätt bra men när jag tänker lite mer på det då kanske jag ska låta det vila lite nu...eller??

• Pysseltjejen

det här menade jag:

Ensan skrev 2008-01-11 17:06:27 följande:
    Prata med personalen! Säg tex "jag hoppas att ni inte tar illa upp för att jag drev detta vidare, men jag tyckte det kändes så olustigt med levande ljus i hallen." Om ni pratar om det tror jag inte de ser dig som en "jobbig" förälder, utan som en som bryr sig!!
  • Ensan
    Pysseltjejen skrev 2008-01-11 19:53:50 följande:
    Förresten, tycker du som jobbar inom barnomsorgen, att jag ska göra som Ensan föreslog, tyckte det lät rätt bra men när jag tänker lite mer på det då kanske jag ska låta det vila lite nu...eller??
    Ensan jobbar inom barnomsorgen!! Jag tycker aldrig att en öppen dialog kan skada!! Men det är förstås svårt att säga när man inte känner dig och personalen i detta fallet!!
  • Maria med 3

Hellreförekomma än förekommas. Jag tycker du ska göra det så får de inte veta det sen när han kommer dit på inspektion.

• Pysseltjejen

Hahaha...jag har verkligen rätt folk att diskutera detta med ...härligt....

ja, jag är ju rädd att dom tror att jag bara kommer dit o jäklas....nämen, ni förstår nog hur jag menar..men det är nog bäst och säga nåt....nu har jag bestämt mig...tack

• viseversa

stå på dig det är ju barn det handlar om och inte minst ditt barn! hämskt om det skulle börja brinna och dom inte kunde få ut alla och det riskerar dom bara för att få ha ljus i hallen! det är ju sjukt! Verkar vara väldigt korkade på det dagiset om du frågar mig!!

Pysseltjejen skrev 2008-01-11 20:12:46 följande:
    Hahaha...jag har verkligen rätt folk att diskutera detta med ...härligt....ja, jag är ju rädd att dom tror att jag bara kommer dit o jäklas....nämen, ni förstår nog hur jag menar..men det är nog bäst och säga nåt....nu har jag bestämt mig...tack
  • Ensan

Förresten - det finns ju små söta batteridrivna värmeljus att köpa! Ser relativt verkliga ut, särskilt om de står i någon ljuslykta. Vi använde dem på jobbet i julas! Du kan ju föreslå det för personalen, eller köpa ett paket som "försonings-gåva" eller nåt!! Tror inte de är så dyra!

Svar på tråden Levande ljus på dagis? OK?