• Malia75

Pizzasås?

Är det någon som vill dela med sig av recept på en god pizzasås? Att bara ta tomatpuré eller krossade tomater blir så smaklöst....jag vill ha nåt liknande som finns på pizzeriorna...hjälp!

• Svar på tråden Pizzasås?
  • izza29

Hittade detta recept.
    Den såg lite smaskig ut i allafall!!

1 gul lök
    1 vitlöksklyfta
    2 msk olivolja
    1 burk hela tomater
    3 basilikablad
    1 lagerblad
    1 nypa socker
    1 tsk tomatpuré
    1 skvätt tabasco
    salt och färskmalen svartpeppar

Hetta upp oljan. Stek hackad lök och vitlök tills det blir mjukt. Tillsätt övriga ingredienser. Låt sjuda i 20 minuter. Rör om då och då. Låt svalna. Använd såsen när du bakar pizza.

• Juniphé

Jag brukar göra dessa:

1 burk krossade tomater
    2-3 msk fin olivolja (vill man snåla med fettet så kan man lägga i 3-4 gröna oliver istället. Dessa plockas dock upp innan man lägger såsen på pizzan)
    1 msk kinesisk soya
    salt, svartpeppar
    2 msk torkad oregano
    2 tsk torkad basilika
    1-2 nypor strösocker
    en "dutt" tomatketchup

Sätt på lock på kastrullen och lått såsen koka i minst 5 minuter. Rör sedan om med en visp tills såses är relativt slät, utanb stora tomatbitar i.

Denna såsen gör jag när jag har gott om tomater hemma eller om jag ska göra min favoritpaj:

8 färska tomater
    1 gul lök
    1 vitlöksklyfta (riven)
    10 kvistar färska örter (t ex basilika och timjan)
    1 msk olivolja
    1 nypa socker
    salt och svartpeppar

Skala tomaterna (genom att skära ett X i skalet och sedan sänka ner tomaterna i kokande vatten. 10 sekunder senare tar man upp tomaten och drar av skinnet)
    Skär tomaterna i stora tärningar.

Fräs löken och vitlök i olja i en stekpanna. Tillsätt tomatbitarna, hackade örter, socker, salt och peppar. Låt puttra i ca 10 minuter.
    MUMSIGT!

• penapöna

Jag gör det enkelt för mej och köper Napoli pastasås på burk, den är sååå god på pizzan!

• teljeufo

Jag vill bara säga att man inte alltid behöver ha tomatsås till pizzirna, jag har nyligen upptäckt Ajvar, det är en paprika/abugin pure-sås. Det är jätte gott tycker jag.

• lena ekman

Jag kör tomater, lite olja, vitlök, pizzakrydda (eller förska kryddörter när jag har) med stavmixer. Den blir väldigt ljus men är populär här hemma. Och snabbt går det.

• lena ekman

Oj glömde salt, peppar och lite socker.

• carro74

något som blir jättegott på pizza är dolmios pastasås.

• Malia75

Tack för alla tips!
    Ska prova dem ett efter ett varje gång vi gör pizza framöver!

Svar på tråden Pizzasås?