Inlägg från: Alexiaa |Visa alla inlägg
  • Alexiaa

Varför skaffa barn???

eiram13 skrev 2008-01-07 00:29:58 följande:
    Funderade lite på ordet egoism. har förstått att det finns flara olika inriktningar.Blev gravid av misstag och om jag skulle ha följt de tankar jag hade om hur mitt liv skulle utvecklas så hade det varit i mitt egenintresse att göra abort. Men det lilla som levde i mig... Jag kunde inte. Kunde inte neka honom eller henne en möjlighet att se himlen och havet. Känna doften av gräs. JAG kände det som om beslutet inte längre var mitt.Att ha sex var egoistiskt, bli med barn ett misstag och att inte göra något åt det var ingetdera.
    Jag blev också med barn av misstag, men ser det iaf som en egoistisk sak att behålla barnet! Det var ju ett val jag gjorde liksom, men jag hade dock aldrig tänkt tanken på att jag ville ha barn...men fortfarande kände jag att det var jag som valde att behålla och jag som ville det.
  • Alexiaa
    hotten skrev 2008-01-07 01:02:11 följande:
    enbart av egoistiska själ, få ta hand om någon, älska någon utöver allt annat, leva med någon uppfostra osv göra någon lycklig.. vill ha familj osv.. liv å rörelse runt mig osv osv...
    Det var bra skrivet!
    Sedan kan folk komma och säga att de gör det för en större sak, men tror välidgt få tänker så utan mer ärligt att säga att man vill ha barn för sin egen skull.
  • Alexiaa

Så kan man absolut säga, men tycker ändå det är konstigt när folk kommer med att de gjorde en osjälvisk handling det går liksom inte ihop hos mig iaf.
    Sedan det där med längtan stämmer nog många gånger, men återigen så finns det ju massvis med människor som faktiskt inte vill ha barn och aldrig längtar efter barn.

• Alexiaa
    Amalthea skrev 2008-01-07 10:16:33 följande:
    Man skaffar barn för att det är vi gjorda för, vi kvinnior är byggda på det sättet att vi VILL och KAN föra vår DNA vidare, för att föröka oss, vårt levende har igentligen inte större betydelse mer än att vi ska föröka oss, men personlige så tycker ju jag att man skaffar barn för att man känner att man vill ha en familj, barn som älsakr en och om man vill ha kid med sin sambo så tycker jag att skaffar barn med hoon/han är något ytterst vackert som verkligen visar att man älskar varandra och att man älskar barnet/barn..tycker jag iaf.
    Kan man inte älska varandra utan att skaffa barn då? e bara nyfiken att veta, för jag tycker personligen inte det är fel att välja bort barn eftersom det är många som aldrig kan tänka sig att skaffa barn.
    Meningen med livet har ju förändras också, jag tror meningen med livet som människa (som är en upplyst och intelligens varelse) är att göra sig själv lycklig! Alla blir inte lyckliga av barn liksom...
  • Alexiaa
    Atamon skrev 2008-01-07 10:30:32 följande:
    Amalthea skrev 2008-01-07 10:16:33 följande:
    Många kvinnor kanske vill skaffa barn men kan inte. Alla är INTE byggda för barn.
    Sedan finns de dem som absolut inte vill ha barn fast de kan...
  • Alexiaa
    Maia skrev 2008-01-07 10:37:28 följande:
    Jag tycker alla har ett val att skaffa barn. Det betyder inte livets mening och den stora lyckan för alla. För många andra gör det dock just det. Precis som i alla andra frågor så är det individuellt.För min del så vill jag ha barn. Vill ni kalla det egoistiskt så ok, jag är ego. Jag vill ha ett barn som jag kan älska och som förhoppningsvis älskar mig tillbaka , jag vill dela detta i mina ögon underverk med min sambo som jag älskar med eller utan barn. Som jag sa i början av tråden så tror jag att det ligger så djupt rotat i många att det är ingen fråga, det bara är så, naturligt. För mig var det dock en fråga, jag har aldrig tidigare varit beredd på att ha barn, har inte velat ta det ansvaret, förrän jag blev gravid av misstag. Det enda jag kände var att jag inte kunde ta bort det. Slutade tyvärr inte bra men efter det så har jag bara en tanke i mitt huvud, jag vill ha barn. Så personligen gick jag nog över i en ego-tanke efter det. Där står jag nu.
    Vill påpeka att jag tycker inte att egoism gör dig till en bättre person, att du ville en sak gör dig inte till en mindre kännande människa.
    Tror folk ofta missuppfattar ordet egoism faktiskt!!!

Jag är som dig, jag blev gravid av misstag fast till skillnad ifrån dig så hade jag stora tankar på abort men gjorde det inte.
    Men längtan efter barn har aldrig funnits där och jag längtar inte efter fler barn, ångrar dock absolut inte min son som jag älskar oerhört och inte för jag födde honom utan för den person han är.
  • Alexiaa
    Amalthea skrev 2008-01-07 10:38:20 följande:
    Men majoritenen vill ju det.. :P dom som inte vill,.. men nej fine, klaga int epå andra som vill, och undra varför dom vill :P och dom som inte kan.. de finns alternativ för dom också.. men jag tycker det är dumt att ifrågasätta VARFÖR man vill ha barn?
    Om du läser det jag skrev, så var detta en diskussion en kväll med min kusin om varför man egentigen skaffar barn? bara något som kom upp efter som hon har ett litet barn som de planerade.
    Det är ju faktiskt intressant, vad som driver människor att skaffa barn...och mer intressant blir det ju mer jag tänker på det.
    Sedan finns de människor som absolut inte vill ha barn och det är ju ett helt annat val!
  • Alexiaa
    Atamon skrev 2008-01-07 10:47:03 följande:
    Amalthea skrev 2008-01-07 10:38:20 följande:
    Jag har inte uppfattat att någon i tråden klagar på VARFÖR människor skaffar barn. Som jag uppfattar TS är hon nyfiken på folks anledningar till varför folk vill ha barn? Som vilken annan fråga som helst. Man skulle ju kunna svara lika på denna fråga som den klassiska frågan om varför hunden slickar sig på ballarna. Där är svaret - därför att han kan. Och det kanske är så enkelt för många, de skaffar barn för att de kan. De hade inte så stor tanke bakom barnskaffandet. De kunde bli gravida och blev gravida
    Precis, som sagt var en diskussion en fredagkväll!!!
    Bara nyfiken om hur folk kände när de skaffade barn, eftersom jag själv aldrig haft barnlängtan och blev gravid av misstag...
    Du förstod vad jag menade och tolkade det bra!
  • Alexiaa
    Atamon skrev 2008-01-07 10:58:00 följande:
    Alexiaa skrev 2008-01-07 10:49:51 följande:
    Det står ju i trådstarten. Jag svarade någon gång i början men sedan har ju FL bara krånglat, så det har varit svårt att läsa och svara, men igår kväll läste jag igenom hela tråden!Intressant må jag säga
    Jo, folk svarar väldigt olika!
    Sedan finns de just de människor som hävdar sig och dömmer ut andras åsikter och det är ju lite dumt.
    Men det jag menar med tråden är inte att dömma någon, utan helt enkelt är nyfiken på hur människor tänker liksom...sedan måste jag också säga att jag ser inte en person som ibland tänker själviskt som en usel människa.
  • Alexiaa
    eiram13 skrev 2008-01-07 23:06:14 följande:
    Fast skaffar man inte en partner av rent egoistiska skäl? Eller blir alla ihop med någon bara för att den personen ska känna sig älskad?
    Du har rätt, men faktiskt en stor del av allt en människa gör är för egen vinning skull...ingen här menar att man är en dålig människa om man är lite ego ibland.
    Men man kan ju inte säga att man skaffar en partnet eller barn för deras skull, utan för sitt eget välbefinnande!
  • Alexiaa

Mulliga mamman80 skrev 2008-01-08 09:28:56 följande:

Man skaffar barn för att föröka sig... Slutar alla skaffa barn, så skulle ju antalet människor minska för att tillslut dö ut!!! Man skaffar barn av KÄRLEK... Idiotisk tråd egentligen!
    Ändå skriver du!
    Men tror det är få personer som skaffat barn för att människa inte ska dö ut, gjorde du det?
    AV Kärlek, så är det ju verkligen inte alltid heller...många blir gravid med en person de inte alls är kära i.
  • Alexiaa

Mulliga mamman80 skrev 2008-01-08 11:00:01 följande:

Jo att man får barn med en man INTE en kär så e man ju rätt idiotisk, de finns PREVENTIVMEDEL o man borde tänka först innan man hoppar i säng med "är ja kär i honom, vill ja leva med honom resten av livet eller bara för en stund". Man skaffar ju inte barn med vemsomhelst om har nått innanför pannbenet!!! Ja gjorde detta misstag att skaffa ett barn med en som visade sig vara helt fel person, men just då var ja ung o dum, 18-19 år o fattade inte bättre.... Ja levde med min dotters pappa i 3.5 år ungefär, sen skilde vi oss!  Så man BORDE o SKA skydda sig om man inte vill bli gravid... Men e man dum o har sex utan skydd, får man stå sitt kast, så enkelt e de!!!  
    Jo, men ibland tänker man inte så långt och jag tror välidgt väldigt många barn är oplanerade.
    Alla kan dessutom göra misstag liksom!
  • Alexiaa
    Hajati skrev 2008-01-08 15:07:45 följande:
    Varför man skaffar barn? Jo, för att det är naturens gång. En instinkt som man är född med för att människans art ska bestå. Bla.. bla.. bla..
    Så du skaffade barn för människan ska bestå alltså?
  • Alexiaa
    Hajati skrev 2008-01-08 15:13:13 följande:
    Nej, lilla du - utan för att det var min biologiska instinkt att vilja ha barn, och därmed bidrar jag till att mänskligheten fortsätter...
    Menade inte att kritisera eller något, men tanken har då aldrig slagit mig att jag vill göra en insatts på det viset att föra människosläkten vidare.
  • Alexiaa
    Hajati skrev 2008-01-08 15:10:04 följande:
    Inte orkar med ett barn? Inte älska sitt barn?
    Finns ju många som inte orkar med ett barn och därför väljer att inte skaffa.
    Är ju massor med människor som inte någonsin kan tänka sig ett barn och verkligen inte vill ha!
  • Alexiaa
    Hajati skrev 2008-01-08 15:29:51 följande:
    Indirekt så är det ju så...
    Vaddå, indirekt!
    Jag har aldrig skaffat barn för att föda människosläktet vidare, jag blev gravid av misstag så att säga och vet inte om jag ens hade skaffat barn annars.
  • Alexiaa
    Hajati skrev 2008-01-08 15:33:59 följande:
    När man har sitt barn i famnen så skulle man aldrig kunna tänka att man aldrig skulle orka med henne/honom eller inte älska honom/henne. Men om man inte har ett barn så kanske man kan tänka så.Eller egentligen? Vad vet jag? Finns säkert många som skiter i sina barn.
    Jo, klart det finns...och finns många som inte ser sina barn som det absolut viktigaste i livet också.
    Nu kommer vi dit igen, människor är annorlunda och vi är alla olika...det finns de människor som absolut inte vill ha barn och jättelyckliga ändå.
    Jag blev gravid av misstag men älskar min son, inte för att vi delar samma DNA utanför jag lärt känna honom och han är så underbar person.
    Men före jag fick barn längtade jag aldrig efter barn, såg jag en barnvagn tänkte jag mest "vad jobbigt"...så folk är olika.
  • Alexiaa
    Hajati skrev 2008-01-08 15:37:32 följande:
    Jag har inte svarat på din fråga:Jag skaffade inte barn i den meningen. Jag blev gravid av misstag. Behöll det för att jag kände att det var rätt. Och det var det. Tack vare barnet driver vi nu ett framgångsrikt företag och bor i ett trevligt familjeområde.
    Ok, då vet jag...då har du svarat på frågan!
    Tror få personer skaffar barn för att vi vill föda släkten vidare liksom.
    Säkert gör vissa det också, men jag tror det är ovanligt.
  • Alexiaa
    Hajati skrev 2008-01-08 15:40:52 följande:
    Men det var väl en instinkt som styrde ditt val - att behålla barnet?
    Nä, det tror jag faktiskt inte.
    Jag vägde för och emot, jag hade välidgt stora tankar på abort...men valde att behålla barnet för jag kunde inte just då göra abort.
    Jag valde att behålla barnet (min son idag då) för jag tyckte jag kunde ge honom ett bra liv...
Svar på tråden Varför skaffa barn???