MelinaRoos skrev 2008-01-05 20:22:24 följande:
hmm jag förstår vad du menar. Men jag tror att man någon gång i sitt liv kommer ångra sig. Träffar jag en mamma och en som inte är det kanske en av dem inte behöver vara lyckligare. Men om en som inte har barn skulle veta hur det kändes att ha barn så skulle nog personen aldrig avstå ifrån den känsla som en mamma känner.jag tror alla mognar olika beroende på när man skaffar barn. En del blir lyckliga/mår bäst av att skaffa barn som unga, andra medelunga... hmm och andra lite äldre. alla har förmodligen sina egna anledningar... men de som känner sig nöjda tror jag ändå någon gång kommer känna en saknad... om inte så först när man blir gammal och man är helt ensam.. sen så klart kan jag ju inte sitta här o uppmuntra folk till att skaffa barn så de inte är ensamma när de är gamla... En olycklig människa skulle kanske heller inte bli lycklig.. man måste ju må bra i sig sjäv för att kunna ge någon annan vad den behöver och vara lycklig över sitt/sina barn.Men jag som alltid velat ha barn... jag skulle nog tvärtom.. inte vara så glad jag kan bli över att åtstadkomma något annat om jag inte haft mina barn. De är min eld, min drivkraft, o ja min lycka. utan dem hade livet inte haft någon mening...ja, vet inte riktigt hur jag ska förklara mig på bästa sätt, men hoppas ni förståpr mitt resonemang
Håller med dig till viss del, men jag tror inte barn ger direkt lycka faktiskt och jag tror du kan gå ett helt liv utan att längta efter barn och ändå vara jättelycklig.
Jag tror inte Condi Rice (amerikas utrikesminister) som gjort en spikrak karriär, befinner sig i maktens centrum men saknar barn är precis olycklig.
För hon har hittat något annat med livet, något välidgt stort som få människor kommer uppleva! Samma sak med Oprah Winfrey, Maud Adams eller Dolly Parton...människor som gör något unikt men inte skaffat barn.
Nu är de människorna dock unika på sitt vis och få blir en Dolly Parton, men jag menar att man måste hitta det man själv gillar i livet för att bli lycklig.
Jag tror inte heller att om man skulle byta liv med en annan mamma (en barnlös) skulle uppleva större lycka, för det finns ju många föräldrar som inte ser sina barn som det största i livet utan tycker andra saker är "viktigare".
DEt jag menar är att folk är alltså olika och det man ser oftast är ju många tycker synd om personer som inte har barn.
Men jag vet en person i min närhet som är 58 år gammal, har inga barn och har aldrig velat skaffat barn och han och hans sambo är mycket lyckliga för de gör så mycket annat i livet som man inte kan göra om man har barn.