• Primrose

Albyl minor

Hej Raspberry! Vi är visst nattugglor båda två!

Jag blev rekommenderad 1/4 albyl minor av akupunktören vid min första IVF. När jag sedan gjorde min andra IVF på AVA i Riga tog de ett test som kollade blodtrycket i livmodern och meddelade en vecka senare att jag inte behövde ta acetylsalisylsyra/aspirin eftersom det inte var någon risk för blodproppar. Men ... jag är inte säker på att det är det testet som de som har blivit ordinerade Trombyl här i Sverige har tagit eller om det är något annat test. Det kanske finns flera anledningar till att man blir ordinerad Trombyl.
    På Fass står det att under 100mg acetylsalisylsyra är ofarligt. Trombyl innehåller 75mg, tror jag. Och 1/4 barnalbyl motsvarar 62.5mg.

Acetylsalisylsyra förtunnar ju blodet - vilket kan vara anledningen till att man inte ska ta det, generellt sett, om man är gravid, så att man inte ökar risken för blödningar etc.

Jag hittade den här (långa) länken som verkade ganska bra på att förklara varför man ska eller inte ska ta aspirin då man är gravid: 64.233.183.104/search&hl=sv&ct=clnk&cd=1&gl=se&client=firefox-a

• Primrose

Om man däremot har haft upprepade MF så gjordes ju nyligen en liten undersökning i Sverige (jag har glömt vilket sjukhus) med fantastiskt bra resultat för dessa kvinnor (de fick 75mg/dag). Nu skulle samma läkare/forskare och sjukhus göra en mycket större (och därför mer tillförlitlig) undersökning.

• Primrose

Ja, vad jobbigt att det har blivit uppskjutet. Beror det på donatorn? Hur går det då med dina förberedelser - du tar väl något nu för att få rätt tjocklek på slemhinnan etc.?

• Primrose

Hur går det Raspberry?! Gick besöket hos gyn bra?

Trombyl kan man även bli ordinerad om man har för högt TNF-alfa värde - som har att göra med hur starkt immunförsvar man har, tror jag. Kroppen stöter då ifrån sig embryot och man medicinerar för att sänka immunförsvaret.

• Primrose

Nej, det verkar riktigt att om man inte har benägenhet för MF (dvs om man inte har haft fler än två, tror jag att det är) så är det nog ingen mening med att hålla på att experimentera med acetylsalisylsyra. Jag har ingen aning om hur vanligt det är med TNF-alfa. Jag kommer kanske själv ta ett sådant test eftersom jag har haft några MF. Men jag vet inte ... den troligaste orsaken till mina MF är ju åldern.

Min akupunktör sa till mig under mitt första IVF att jag skulle ta Albyl minor - vad hon grundade det på vet jag inte riktigt. Hon "tittade" på mitt blod - men hur vetenskapligt är det? Jag tror snarare att eftersom hon kände till  mina MF och visste om att "ac-syra" hjälper vissa så chansade hon på att föreslå det till mig med. Jag är egentligen skeptisk till att ta sådana tabletter över huvud taget - speciellt som jag har en löjligt känslig mage. Och hon sa att jag skulle ta det graviditeten igenom - vilket är väldigt ovanligt att man gör.

Det var intressant det där med att blödningar gör slemhinnan obrukbar inför ÄD - jag trodde det bara var så om man hade riktig mens. Ja, jag har hört att slemhinnan inte heller får vara för tjock. Vi börjar bli riktiga "experter"  på det här - mot vår vilja!Fundersam

Vilken trevlig och bra gynekolog du verkar ha!

Vad spännande det ska bli - då blir det kanske redan nästa torsdag/fredag?!

Svar på tråden Albyl minor