Albyl minor
Hej Raspberry! Vi är visst nattugglor båda två!
Jag blev rekommenderad 1/4 albyl minor av akupunktören vid min första IVF. När jag sedan gjorde min andra IVF på AVA i Riga tog de ett test som kollade blodtrycket i livmodern och meddelade en vecka senare att jag inte behövde ta acetylsalisylsyra/aspirin eftersom det inte var någon risk för blodproppar. Men ... jag är inte säker på att det är det testet som de som har blivit ordinerade Trombyl här i Sverige har tagit eller om det är något annat test. Det kanske finns flera anledningar till att man blir ordinerad Trombyl.
På Fass står det att under 100mg acetylsalisylsyra är ofarligt. Trombyl innehåller 75mg, tror jag. Och 1/4 barnalbyl motsvarar 62.5mg.
Acetylsalisylsyra förtunnar ju blodet - vilket kan vara anledningen till att man inte ska ta det, generellt sett, om man är gravid, så att man inte ökar risken för blödningar etc.
Jag hittade den här (långa) länken som verkade ganska bra på att förklara varför man ska eller inte ska ta aspirin då man är gravid: 64.233.183.104/search&hl=sv&ct=clnk&cd=1&gl=se&client=firefox-a