• Raspberry81

Albyl minor

Hej alla!

Nu ska vi snart till Riga. Har blivit en aning framskjutet men vi håller modet uppe! Tuggar dock ovanligt ofta på naglarna nu.

Jag hyperventilerar snart av alla tips man snappar upp på FL. Verkligen en bra sida, där man kan knyta kontakter och snappa upp ett eller annat tips. Men såååå orolig som jag E nu, kollar jag upp allt och nu måste jag ha lite ytterligare synpunkter tjejer!

Jo, jag snappade upp tipset om barnalbyl som ska minska risken att drabbas av missfall. Då jag kollade upp Albyl minor på Fass står det att man ska undvika det vid planering av graviditet och under graviditet. Nu undrar jag helt enkelt: Why?

Vill prova det nu och maximera våra chanser, på eget bevåg.

Kram till alla!

• Svar på tråden Albyl minor
  • phil

Det står också i FASS

Låga doser (upp till 100 mg/dag).

Kliniska studier tyder på att doser upp till 100 mg/dag vid vissa obstetriska tillstånd, vilka kräver särskild uppföljning, förefaller säkra.

Doser om 100-500 mg/dag

Det finns otillräcklig klinisk erfarenhet från doser mellan 100 mg/dag och 500 mg/dag. Således gäller rekommendationen nedan också för detta dosintervall.

Doser om 500 mg/dag och högre.

Hämning av prostaglandinsyntesen kan påverka graviditeten och/eller embryonal/fosterutveckling på ett negativt sätt. Data från epidemiologiska studier tyder på en ökad risk för missfall samt risk för hjärtmissbildning efter intag av en prostaglandinsynteshämmare under tidig graviditet. Den absoluta risken för kardiovaskulär missbildning ökade från mindre än 1 % till cirka 1,5 %. Risken tros öka med högre dos samt med behandlingens längd. Hos djur har tillförsel av prostaglandinsynteshämmare visats leda till ökad förekomst av pre-och postimplantationsförluster, samt embryo/fetal död. Ökad förekomst av flera missbildningar, inklusive kardiovaskulära, har dessutom rapporterats hos djur som exponerats för en prostaglandinsynteshämmare under den organbildande perioden. Under den första och andra trimestern av graviditeten skall acetylsalicylsyra användas endast då det är absolut nödvändigt. Om acetylsalicylsyra används av en kvinna som önskar bli gravid eller ges under den första och andra trimestern av graviditeten bör dosen vara så låg att behandlingstiden blir så kort som möjligt.

Under den tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta fostret för:

? Kardiopulmonell toxicitet (för tidig slutning av ductus arteriosus och pulmonell hypertension)

? Störd njurfunktion, som kan leda till njursvikt och därmed minskad mängd fostervatten.

Modern och fostret, vid graviditetens slut, för:

? Ökad blödningstid, beroende på en antiaggregationseffekt hos trombocyterna, som kan förekomma redan vid mycket låga doser.

? Hämning av uteruskontraktioner, vilket kan leda till försenad/ förlängd förlossning.

Ovanstående medför att acetylsalicylsyra i doser högre än 100 mg/dag är kontraindicerat under den tredje trimestern av graviditeten.

• Primrose

Hej Raspberry! Vi är visst nattugglor båda två!

Jag blev rekommenderad 1/4 albyl minor av akupunktören vid min första IVF. När jag sedan gjorde min andra IVF på AVA i Riga tog de ett test som kollade blodtrycket i livmodern och meddelade en vecka senare att jag inte behövde ta acetylsalisylsyra/aspirin eftersom det inte var någon risk för blodproppar. Men ... jag är inte säker på att det är det testet som de som har blivit ordinerade Trombyl här i Sverige har tagit eller om det är något annat test. Det kanske finns flera anledningar till att man blir ordinerad Trombyl.
    På Fass står det att under 100mg acetylsalisylsyra är ofarligt. Trombyl innehåller 75mg, tror jag. Och 1/4 barnalbyl motsvarar 62.5mg.

Acetylsalisylsyra förtunnar ju blodet - vilket kan vara anledningen till att man inte ska ta det, generellt sett, om man är gravid, så att man inte ökar risken för blödningar etc.

Jag hittade den här (långa) länken som verkade ganska bra på att förklara varför man ska eller inte ska ta aspirin då man är gravid: 64.233.183.104/search&hl=sv&ct=clnk&cd=1&gl=se&client=firefox-a

• Primrose

Om man däremot har haft upprepade MF så gjordes ju nyligen en liten undersökning i Sverige (jag har glömt vilket sjukhus) med fantastiskt bra resultat för dessa kvinnor (de fick 75mg/dag). Nu skulle samma läkare/forskare och sjukhus göra en mycket större (och därför mer tillförlitlig) undersökning.

• Raspberry81

Stort tack för svaren!

Jo jag jobbar natt ganska mycket, blir en del turer till datorn då & då, speciellt om jag går och grunnar på nå´t!

1/4 barnalbyl ska alltså inte kunna vara negativt på något vis, vad jag förstår av detta. Man vill ju inte ta medicin som drar ner den optimala chansen heller, dvs att ägget inte fastnar pga barnalbylen.

Jaha så AVA kan kolla det? Det är kanon att veta om man vill utesluta alla möjligt felande länkar.

Vi har blivit framskjutna till vecka 3 nu, lite tufft faktiskt. man har ju sett fram emot att åka den 9:e.

STORA KRAMAR

Primrose skrev 2008-01-04 00:15:31 följande:
    Om man däremot har haft upprepade MF så gjordes ju nyligen en liten undersökning i Sverige (jag har glömt vilket sjukhus) med fantastiskt bra resultat för dessa kvinnor (de fick 75mg/dag). Nu skulle samma läkare/forskare och sjukhus göra en mycket större (och därför mer tillförlitlig) undersökning.
  • Primrose

Ja, vad jobbigt att det har blivit uppskjutet. Beror det på donatorn? Hur går det då med dina förberedelser - du tar väl något nu för att få rätt tjocklek på slemhinnan etc.?

• Raspberry81

Ja hon fick sin mens lite senare än planerat. Enligt koordinatorn ska jag fortsätta med hormonerna som vanligt. Ska kolla slemhinnan och äggstockarna 8 januari hos min gyn. Först då vet jag egentligen hur utgångsläget ser ut.

Mår ganska bra på progynon, men har gått upp lite i vikt ( pga vattenansamling tror jag).

Primrose skrev 2008-01-04 00:47:41 följande:
    Ja, vad jobbigt att det har blivit uppskjutet. Beror det på donatorn? Hur går det då med dina förberedelser - du tar väl något nu för att få rätt tjocklek på slemhinnan etc.?
  • isisisis

Det är om du har en högre koagulation på blodet som det är bra om du tar Trombyl eller barnalbyl.

Du kan ta ett sådant koagulationsprov hos din gyn.
    Tror det heter APC-resistens .
    Fråga.Det brukar ingå i en missfallsutredning.

• Primrose

Hur går det Raspberry?! Gick besöket hos gyn bra?

Trombyl kan man även bli ordinerad om man har för högt TNF-alfa värde - som har att göra med hur starkt immunförsvar man har, tror jag. Kroppen stöter då ifrån sig embryot och man medicinerar för att sänka immunförsvaret.

• Raspberry81

Nattugglorna i farten igen!!

Jag hade 8mm, men AVA tyckte det var lite väl lite. Ska äta 4 tabletter om dagen nu och göra nytt VUL 15/1. Verkar som de var mycket mer försenade än jag trott, dvs kommer antagligen bli nerresa den 16:e nu. Men det var väl bara bra att jag fick chans att göra 2 VUL.

Men du ang TNF-alfa. Hur vanligt tror du det är att ha för starkt immunförsvar? Det borde väl inte vara en sk vanlig orsak till missfall? Min gyn sa att en del andra prover kan indikera på en sämre blodcirkulation och han hade inte sett tecken på det, mer än sköldkörteln som jag redan medicinerar för. Håll tummarna och tårna för att detta går vägen nu!!

Primrose skrev 2008-01-09 23:00:34 följande:
    Hur går det Raspberry?! Gick besöket hos gyn bra?Trombyl kan man även bli ordinerad om man har för högt TNF-alfa värde - som har att göra med hur starkt immunförsvar man har, tror jag. Kroppen stöter då ifrån sig embryot och man medicinerar för att sänka immunförsvaret.
  • Raspberry81

Jo ang albylen rådfrågade jag min gynekolog, och han sa att man kan ta alla prover om 1a försöket misslyckas (nu är det lite sent innan avresa). Han tyckte inte jag skulle ta albyl om det inte konstaterats att jag har en benägenhet för missfall, eftersom det kan vara mycket annat som orsakar missfall. Albylen har en tendens att ge blödning för de som inte har problem med cirkulationen i livmodern. Och det gör slemhinnan obrukbar inför ÄD. Man lär sig nytt varje dag! Jag fick även lära mig att om slemhinnan blir FÖR tjock kan den vittra sönder av sig självt, utan gulkroppshormon inblandat.

• Primrose

Nej, det verkar riktigt att om man inte har benägenhet för MF (dvs om man inte har haft fler än två, tror jag att det är) så är det nog ingen mening med att hålla på att experimentera med acetylsalisylsyra. Jag har ingen aning om hur vanligt det är med TNF-alfa. Jag kommer kanske själv ta ett sådant test eftersom jag har haft några MF. Men jag vet inte ... den troligaste orsaken till mina MF är ju åldern.

Min akupunktör sa till mig under mitt första IVF att jag skulle ta Albyl minor - vad hon grundade det på vet jag inte riktigt. Hon "tittade" på mitt blod - men hur vetenskapligt är det? Jag tror snarare att eftersom hon kände till  mina MF och visste om att "ac-syra" hjälper vissa så chansade hon på att föreslå det till mig med. Jag är egentligen skeptisk till att ta sådana tabletter över huvud taget - speciellt som jag har en löjligt känslig mage. Och hon sa att jag skulle ta det graviditeten igenom - vilket är väldigt ovanligt att man gör.

Det var intressant det där med att blödningar gör slemhinnan obrukbar inför ÄD - jag trodde det bara var så om man hade riktig mens. Ja, jag har hört att slemhinnan inte heller får vara för tjock. Vi börjar bli riktiga "experter"  på det här - mot vår vilja!Fundersam

Vilken trevlig och bra gynekolog du verkar ha!

Vad spännande det ska bli - då blir det kanske redan nästa torsdag/fredag?!

• Raspberry81

Ja min gynekolog är superbra, jag har verkligen haft tur. Han kollar inte i mina journaler numera, han kan journalen utantill(prover vi tagit eller inte) och det är ett tecken på intresse för sina patienter.

Jag har lärt mig en massa sedan sommaren om tester, medicinska termer och annat (som man egentligen inte velat känna till). Det har du rätt i!

Jo det bli antagligen fredag den 18:e för insättning. Jag har enorma flytningar och det är lite obehagligt när man inte är van med det. Det luktar inte farligt (äckelmagade sätt in öronpropparna), och ser helt normalt ut. Jag hoppas det inte kommer ngt blod, för ökningen av dosen fick fart på min livmoder!

Jag uppdaterar så fort jag vet ngt mer!

Primrose skrev 2008-01-10 00:21:22 följande:
    Nej, det verkar riktigt att om man inte har benägenhet för MF (dvs om man inte har haft fler än två, tror jag att det är) så är det nog ingen mening med att hålla på att experimentera med acetylsalisylsyra. Jag har ingen aning om hur vanligt det är med TNF-alfa. Jag kommer kanske själv ta ett sådant test eftersom jag har haft några MF. Men jag vet inte ... den troligaste orsaken till mina MF är ju åldern.Min akupunktör sa till mig under mitt första IVF att jag skulle ta Albyl minor - vad hon grundade det på vet jag inte riktigt. Hon "tittade" på mitt blod - men hur vetenskapligt är det? Jag tror snarare att eftersom hon kände till  mina MF och visste om att "ac-syra" hjälper vissa så chansade hon på att föreslå det till mig med. Jag är egentligen skeptisk till att ta sådana tabletter över huvud taget - speciellt som jag har en löjligt känslig mage. Och hon sa att jag skulle ta det graviditeten igenom - vilket är väldigt ovanligt att man gör. Det var intressant det där med att blödningar gör slemhinnan obrukbar inför ÄD - jag trodde det bara var så om man hade riktig mens. Ja, jag har hört att slemhinnan inte heller får vara för tjock. Vi börjar bli riktiga "experter"  på det här - mot vår vilja!Vilken trevlig och bra gynekolog du verkar ha!Vad spännande det ska bli - då blir det kanske redan nästa torsdag/fredag?!
Svar på tråden Albyl minor