• Dr A

Få ett snitt beviljat efter vaginal förlossning?! Fler?

hej! jag upplevde också min första förlossning som jobbig och mådde väldigt dåligt efteråt. känner igen mig i det du skriver, att man genast börjar vara ledsen över känslan att inte vilja göra om detta igen. jag mådde så dåligt att mitt enda sätt att inte bryta ihop fullständigt var att lova mig själv "jag behöver aldrig göra om detta". det fanns ju också en väldig sorg i det, att så tidigt bestämma att man inte ville ha flera barn.

vad jag hade gjort annorlunda nu, när jag ser tillbaka på det, var att bearbeta förlossningen tidigt. inte skjuta det framför mig. du har möjligheten att få samtala med de barnmorskor som var med under förlossningen, för att diskutera hur det blev som det blev. också ta kontakt med den barnmorska du gick till under graviditeten och se om du kan få stöd. jag önskar att jag hade gjort detta direkt, men jag försökte förtränga det istället.

nu ska jag snart ha ett barn till och det har inte varit några problem för mig att få bra samtalstöd i form av en aurora-barnmorska, som garanterar mig att jag inte ska behöva genomgå en sån upplevelse igen. för mig blir det troligtvis kejsarsnitt den här gången.

så mitt tips till dig, om jag får ge ett, är att bearbeta denna förlossning medan du har den i färskt minne, så att du sen inte behöver få panikkänslor varje gång du får tankar om ett syskon till ditt barn.

Svar på tråden Få ett snitt beviljat efter vaginal förlossning?! Fler?