• EvaS

Få ett snitt beviljat efter vaginal förlossning?! Fler?

Hej!
    Provar skriva ett inlägg i denna tråden med, då jag inte fick så mkt svar i "kejsarsnitts-tråden".

Är mamma till lilla Moa som nu är 7 veckor ung.

Funderar så mkt på hur det ska bli nästa graviditet... Känner att jag absolut INTE vill vara med om en vaginal förlossning igen, samtidigt som kejsarsnitt känns så främmande med..

Min förlossning var väldigt utdragen, den tog hela 46 timmar. Det som också bidrog till min "skräck" är att jag tydligen är mkt svårstucken i min rygg. De stack mig 6 (!!!) ggr inför min ryggbedövning. Var bland det värsta jag vart med om. Inte sticken, utan att tvingas SITTA ihopkurad blixtstilla så länge med en grym värksmärta. De höll på nästan en timma med att bara sticka mig. Till slut fick jag en spinal lagd, då EDA inte gick att få till. Smärtan försvann o jag fick chans att återhämta mig.
    Innan de påbörjade stickförsöken, skulle jag inte ens få ryggbedövningen, då Moa inte mådde så bra i magen. Men när hon mådde bättre började de sticka mig (höll på o få panik av smärtan o trött var jag). Alltså, vad jag vill säga är att jag skulle aldrig orkat eller klarat min förlossning utan den bedövningen. Är nu rädd att jag nästa gång inte ska kunna få den bedövningen, pga att jag är så svårstucken. Tänkte att det kanske är lättare att bli stucken inför ett snitt, då de har "lugn o ro" o jag kan ligga helt stilla utan världens värkar. Vad tror ni? Är detta ett argument för att få ett snitt beviljat? Funderar snart ihjäl mig på detta.. Sen var det andra saker som bidrar till att jag inte vill föda vaginalt igen.

Kan tillägga att jag fick göra en bloodpatch efter 4 dygn, då jag fick spinalhuvudvärk. O den narkosläkaren bekräftade att det var svårstuckket o trångt mellan mina kotor.

Men hur är detta med snitt? Hur går det till?

Visst kan man tycka att varför funderar jag på detta nu, med en 7veckors bebis. Men jag måste få klart för mig om det finns någon möjlighet att få bli snittad istället för att jag ska behöva återuppleva mitt mardrömsscenario igen. Vill ju att Moa ska få ett syskon nångång framöver.

Tacksam för lite svar o uppmuntran,

/Eva
    Mamma till världens finaste Moa
  • Svar på tråden Få ett snitt beviljat efter vaginal förlossning?! Fler?
  • tokfisan

du kan alltid få ett snitt om du håller fast från början med att du absolut inte vill föda vaginalt!!! mvc hjälper dej

• Marija79

Jag vet precis hur du har det!

Min första förlossning var en mardröm (du kan läsa  om den i min blogg) och jag sa att om vi ska ha en till blir det snitt.
    Jag blev gravid igen bara 10 månader efter första bebben, helt oplanerat men, men...
    Jag vägrade föda vaginalt och även MVC tyckte att efter första förlossningen var nog snitt det bästa.

Så här i efterhand så kan jag säga att båda sätten har sina för och nackdelar, hade jag vetat vad ett snitt innebär så hade jag nog mer än gärna plågat mig igenom en förlossning till...

• EvaS

marija: Jag förstår verkligen att du mådde dåligt över din förlossning, läste din blogg nu. Stackare..

Men på vilket sätt upplevde du det negativt med snittet?

• Marija79

Efter snittet mådde jag riktigt dåligt...
    Man är ju inte som efter en förlossning utan har riktigt ont!
    Jag kunde inte stiga upp och ta hand om Matea som jag gjorde när Andrea föddes, min man fick byta blöja och mata de 2 första dagarna medan jag låg i sängen och hade skit ont.

En förlossning gör ont men oftast är det ju över sedan, ett snitt gör inte ont men smärtan kommer efteråt när bedövningen släpper och den sitter i flera dagar (i mitt fall i alla fall).

EvaS skrev 2008-01-02 23:39:07 följande:
    marija: Jag förstår verkligen att du mådde dåligt över din förlossning, läste din blogg nu. Stackare.. Men på vilket sätt upplevde du det negativt med snittet?
  • EvaS

Okej, på så vis.

Fast jag hade min spinalvärk i 6 dagar o det var ett h*vete, för det gjorde att jag inte heller kunde ta hand om min dotter. Jag gick med hela kroppen böjd om jag behövde stå upp. Fick alltså ligga helt plant de dagarna. Fast jag tycker ändå förlossningen var tusen ggr värre. Men det är klart. Är kanske som o välja mellan pest eller kolera..

• Dr A

hej! jag upplevde också min första förlossning som jobbig och mådde väldigt dåligt efteråt. känner igen mig i det du skriver, att man genast börjar vara ledsen över känslan att inte vilja göra om detta igen. jag mådde så dåligt att mitt enda sätt att inte bryta ihop fullständigt var att lova mig själv "jag behöver aldrig göra om detta". det fanns ju också en väldig sorg i det, att så tidigt bestämma att man inte ville ha flera barn.

vad jag hade gjort annorlunda nu, när jag ser tillbaka på det, var att bearbeta förlossningen tidigt. inte skjuta det framför mig. du har möjligheten att få samtala med de barnmorskor som var med under förlossningen, för att diskutera hur det blev som det blev. också ta kontakt med den barnmorska du gick till under graviditeten och se om du kan få stöd. jag önskar att jag hade gjort detta direkt, men jag försökte förtränga det istället.

nu ska jag snart ha ett barn till och det har inte varit några problem för mig att få bra samtalstöd i form av en aurora-barnmorska, som garanterar mig att jag inte ska behöva genomgå en sån upplevelse igen. för mig blir det troligtvis kejsarsnitt den här gången.

så mitt tips till dig, om jag får ge ett, är att bearbeta denna förlossning medan du har den i färskt minne, så att du sen inte behöver få panikkänslor varje gång du får tankar om ett syskon till ditt barn.

• Pokoyo

Alla har skrivit klokt och jag vill bara också säga att ingen kan tvinga dig till vaginal födsel.

• linhen

Jag hade en fruktansvärd igångsättning första förlossningen som var helt otroligt intensiv. Till råga på allt var ju naturligtvis narkosen upptagen när jag bad om EDA (vilket var direkt) och jag fick vänta en timme innan de ko, då var jag öppen 8 cm. Det var grymt - men det fattade jag inte då.

Min andra förlossning var en spontan med milda, fina sammandragningar var 7:de minut. Åkte in för att det kom lite blod och jag ville kolla. Var öppen 9 cm och en timme senare tittade bebisen ut. Smärtfritt.

Så det måste inte lika tufft nästa gång även om jag förstår att du är orolig. Tror att du borde begära samtal och be dem lägga ett ord för snitt redan nu (kan ju skrivas i journalen).

Svar på tråden Få ett snitt beviljat efter vaginal förlossning?! Fler?