-
Jacleopatra2 skrev 2008-02-07 12:33:19 följande:Tvärtom var stolt
-
Var det en Katolsk Kyrka du var på?Lilloppan skrev 2008-02-07 14:32:57 följande:American woman - Jaha, hade jag inte en aning om... kanske därför jag inte varit med om detta någon gång tidigare... den var den ena prästen som tyckte att det skulle vara askonsdagsmässa med ritande av kors i pannan.. Det var en fin upplevelse iaf! Jag tänkte först att jag skulle vara utan fl och datorn under fastan... det är ju en utmaning, men nu sitter jag här igen... hmmm.. Fastan är tid för eftertanke och reflektion.
För i Sv kyrka heter dom väl Pastor och inte Präst?
Bara så nyfiken nu! ... för att i Sv Kyrkan / Lutherska kyrkor har jag aldrig hört talas om att ni får Communion (brödbit) eller att ni firar Askonsdag. För då jag provade att gå på en Lutherska (frikyrka) en gång med en kompis, så fanns det inte sånt, och inte heller på min fasters evangeliska (lutherska) kyrka. -
Docendo díscimus skrev 2008-02-07 15:53:58 följande:
Våra präster inom svenska kyrkan kallas för präst. Men pastors beteckningen finnes inom frikyrkorna. Vi tar emot nattvard inte communion. Svenska kyrkans präster har också liturgiska dräkter som de katolska. Vi sjunger också Agni dei, Åh Guds lamm. Men i tyskland är de svartklädda i kostymer och kallas för Herr Pfarrer medan de katolska är Pater.Åh va konstigt att gå till den länk o se en kvinnlig präst. Verkligen! Jag kan tyvärr acceptera inte det (en kvinnlig präst)... Nej, det finns regler i Kyrkan och som Jesus hade även... måste kolla länkarna och bland mina kateket böcker... -
Här är lite Fastan info
www.katolskakyrkan.se/Turnpike.aspx -
Docendo díscimus skrev 2008-02-07 16:51:18 följande:
Det finns grupper inom kyrkan - de gammalkyrkliga - de är emot kvinnliga präster. Alla dessa kvinnliga är feminister - de som jag träffade under min studieperiod - är teol mag och inte feminist. Sen liberala folkkyrkan i svenska vill ta bort oss traditionell kristna från luftrymmet inom kyrkan. Det är även de som tillät Ecco Homo utställningen.Jättesynd... :/ Alltså, "Kyrkan" är feminin och Jesus är "Brudgum"... tror jag det är läran... -
Ska be för dig.TanjaS skrev 2008-02-07 17:21:05 följande:snälla bed för mig förkylning och feber och karln jobbar hela dagarna... att jag ska orka ta hand om min lilla 2,5 månaders lilla son.
-
Får kvinnor vara präster? I katolska - och ortodoxa - kyrkan kan kvinnor inte bli präster. Skälet är att Jesus Kristus valde tolv män att föra ut evangeliet till hela världen. Kvinnor kan dock få betydande uppdrag i kyrkan: bli abbedissa (föreståndare för ett kloster), förvalta församlingar, m.m. Dessutom har vissa kvinnor säkert haft större inflytande än mången präst och biskop. Tänk bara på Sveriges skyddshelgon, den heliga Birgitta, som sade åtskilligt till dåvarande påven.
- hittade på fragaprasten.nu -
Kära barn har många namn :)tjötas skrev 2008-02-07 17:25:49 följande:Communion betyder väl nattvard? Det får vi både i svenska kyrkan och i frikyrkan.
Altarets sakrament/euvkaristin/mässan/nattvarden
Jag är van med "Euvkaristin". -
Just det, så är det Docendo díscimus! Har svårt att formulära mig ibland!
SvK har 2 sakrament och KK har 7.
Mer info
fragaprasten.nu/html/sakrament7.htm
-