Inlägg från: Cyberdansken |Visa alla inlägg
  • Cyberdansken

Locost ?

Än ligger det långt ute i framtiden för mig. Men planerna ljuder på egen svetsad ram (gärna TIG, annars MIG) och en MC motor modell Hayabusa eller Blackbird. Thorsen diff och startmotor som backväxel.
    Blir det bilmotor så lutar det nog åt Honda S2000 motor från Tyskland.

• Cyberdansken

I en Locost vill man inte ha en stor motor, man vill ha låg vikt för hög kurvhastighet.
    Det finns massor av kitcars med V8, som cobra replikor och medan dom också kan flytta på sig ordentligt så är det mest rakt fram.
    En riktig bra locust eller seven kan klå en Porsche GT2 på Hockenheim, eller liknande. Det klarar man aldrig med en stor järnspis i fören.
    Vill du se en fabriksversion av en seven kan du t.ex kolla på www.donkervoort.nl/home.htm eller www.caterham.co.uk/
    båda exempel på små snabba bilar. Som jag tycker en riktig sportbil ska vara.
    Tänk på att vikten är så låg, på en locust med 200hk i en MC motoer har du ca 1100hk pr ton. Det är bättre än en Enzo.

• Cyberdansken

Här har du en MC motor med fläkt, 350 hk Hayabusa motor.
    ett rullande chassi, vet jag inte exakta vikten på, men med en Sierra Cosworth med växellåda i väger hala bilen ca 650 kg.

• Cyberdansken

Jo, mycket lättare att få tag i Miata delar. Mitt första val är dock MC-motor. gärna en Fireblade utan fläkt. Hayabusa med turbo är nästan för mycket HK för tur på vanlig väg.

• Cyberdansken

Det är ingen bekymmer att besiktiga med MC motor, du kan få godkända strypbrickor som sätts i innan besiktningen med motorn.

Tigern får du dock bekymmer med tror jag :)

Firebladen har wirekoppling, men det funkar ändå. Hayabusa motorn har hydraulisk koppling.
    Men jag hade inte riktigt tänkt mig ha den till kökörning i alla fall :)

• Cyberdansken

Jag tror det är betydligt dyrare att bygga en konkurrenskraftig sprintrace bil än det är att bygga en Locust.
    Till stor del beror det förstås på om man kan göra allt själv, men samtidigt är det en del av resans gång, det man inte kan när man börjar det lär man sig undervägs.

• Cyberdansken

Vill man ha en Tiger och har pengar nog så kan man ju iofs köpa en från England. Är den godkänt där kan man ju få den reggat här. Dyr men kul bil då.
    Fast jag vill bygga själv om det ska vara.

• Cyberdansken

tyckte väl det lät konstigt :)
    Inte så hemma på BMW's terminologi.

Svar på tråden Locost ?