• Angelven

    Locost ?

    Från tråden "Udda intressen" upptäckte jag att det fanns andra pappor med drömmar - drömmar om att bygga en Locost - Så hur många är vi egentligen av drömmare här ?

    Själv skissar jag på egensvetsad ram (gick svetskurs i våras), Mazda Miata motor och växellåda, LSD diff från den och så hela hjulupphängningen.

    ... men jag måste ha ett garage först

  • Svar på tråden Locost ?
  • Cyberdansken

    Än ligger det långt ute i framtiden för mig. Men planerna ljuder på egen svetsad ram (gärna TIG, annars MIG) och en MC motor modell Hayabusa eller Blackbird. Thorsen diff och startmotor som backväxel.
    Blir det bilmotor så lutar det nog åt Honda S2000 motor från Tyskland.

  • cruZZe

    Hur stort utrymme finns för motorn? Borde finnas roligare motorer än så att mosa ner. Visserligen högvarviga motorer ni räknar upp, och det är juh aldrig fel Men effekt är alltid effekt, och det kan man aldrig få nog av

  • Cyberdansken

    I en Locost vill man inte ha en stor motor, man vill ha låg vikt för hög kurvhastighet.
    Det finns massor av kitcars med V8, som cobra replikor och medan dom också kan flytta på sig ordentligt så är det mest rakt fram.
    En riktig bra locust eller seven kan klå en Porsche GT2 på Hockenheim, eller liknande. Det klarar man aldrig med en stor järnspis i fören.
    Vill du se en fabriksversion av en seven kan du t.ex kolla på www.donkervoort.nl/home.htm eller www.caterham.co.uk/
    båda exempel på små snabba bilar. Som jag tycker en riktig sportbil ska vara.
    Tänk på att vikten är så låg, på en locust med 200hk i en MC motoer har du ca 1100hk pr ton. Det är bättre än en Enzo.

  • cruZZe

    Säger inte emot det minsta. Men det finns lågviktiga motorer med gott om mos i. Vad är vikten för ett rullande chassi på en locost? Och vad väger exempelvis en s2000 motor?

    En mc motor med 200hk torde tämligen vara våldtagen av en höfläkt, visserligen modell mindre men risken för lite ketchup effekt finns fortfarande kvar.

  • Cyberdansken



    Här har du en MC motor med fläkt, 350 hk Hayabusa motor.
    ett rullande chassi, vet jag inte exakta vikten på, men med en Sierra Cosworth med växellåda i väger hala bilen ca 650 kg.

  • Angelven
    cruZZe skrev 2007-12-29 12:55:10 följande:
    Säger inte emot det minsta. Men det finns lågviktiga motorer med gott om mos i. Vad är vikten för ett rullande chassi på en locost? Och vad väger exempelvis en s2000 motor? En mc motor med 200hk torde tämligen vara våldtagen av en höfläkt, visserligen modell mindre men risken för lite ketchup effekt finns fortfarande kvar.
    Well - lättaste jag sett bilder på var en Engelsk med en hayabusamotor - han låg på 375 kg totalt + förare då

    Det började bli billigare att banta föraren än att banta bilen - ratten var ett specialbygge i aluminium..

    Men utrymmet räcker för exempelvis Rovers V8 - mer än nog effekt. Det är egentligen det som blir grejen - du behöver inte så mycket effekt, bara det finns tillräckligt - och en 150 Hk brukar räcka mer än väl i en bil som väger 650 kg med alla tillbehör. Men Westfields Seight är just ett rover v8 bygge.

    Som exempel kan ju nämnas AC Cobra som brukar ligga runt 1500 kg strecket - med 427 V8 då. Det blir lixom inte mer effekt per kilo

    Eller ta en titt på Superstage: www.rejsa.nu/superstage/ nr 23 motbevisar iofs min teori lite - men ta en titt på nr 42 istället - plats 42 och 170 Hk....

    Ariel Atom är egentligen mitt favoritexempel - Top Gear körde den på bana mot en Honda CBR 600 RR på bana - och motorcykeln leder till första kurvan, sen är den borta Det sitter en Honda Civic R motor i den.

    Anledningen till att jag siktar på Miata'n är att den har en trevligt högvarvig motor - 7300 varv max med top runt 6000-6500 och den bästa växellådan nånsin Om man då tänker sig att plocka diffen från den (LSD eller torsen, bara att välja) så faller det sig naturligt att ha den som donator för allt - det är ju gott om dom dessutom. Betydligt större utbud än av Honda S2000 som iofs varvar 1000 mera men annars inte har mycket att erbjuda.
  • Cyberdansken

    Jo, mycket lättare att få tag i Miata delar. Mitt första val är dock MC-motor. gärna en Fireblade utan fläkt. Hayabusa med turbo är nästan för mycket HK för tur på vanlig väg.

  • Angelven

    Jag skulle egentligen också helst vilja ha motorcykelmotorn - för ljudet (och överraskningseffekten)

    ... men jag är lite skärrad över kopplingen och kökörning i stockholm

Svar på tråden Locost ?