cruZZe skrev 2007-12-29 12:55:10 följande:
Säger inte emot det minsta. Men det finns lågviktiga motorer med gott om mos i. Vad är vikten för ett rullande chassi på en locost? Och vad väger exempelvis en s2000 motor? En mc motor med 200hk torde tämligen vara våldtagen av en höfläkt, visserligen modell mindre men risken för lite ketchup effekt finns fortfarande kvar.
Well - lättaste jag sett bilder på var en Engelsk med en hayabusamotor - han låg på 375 kg totalt + förare då
Det började bli billigare att banta föraren än att banta bilen - ratten var ett specialbygge i aluminium..
Men utrymmet räcker för exempelvis Rovers V8 - mer än nog effekt. Det är egentligen det som blir grejen - du behöver inte så mycket effekt, bara det finns tillräckligt - och en 150 Hk brukar räcka mer än väl i en bil som väger 650 kg med alla tillbehör. Men Westfields Seight är just ett rover v8 bygge.
Som exempel kan ju nämnas AC Cobra som brukar ligga runt 1500 kg strecket - med 427 V8 då. Det blir lixom inte mer effekt per kilo
Eller ta en titt på Superstage:
www.rejsa.nu/superstage/ nr 23 motbevisar iofs min teori lite - men ta en titt på nr 42 istället - plats 42 och 170 Hk....
Ariel Atom är egentligen mitt favoritexempel - Top Gear körde den på bana mot en Honda CBR 600 RR på bana - och motorcykeln leder till första kurvan, sen är den borta

Det sitter en Honda Civic R motor i den.
Anledningen till att jag siktar på Miata'n är att den har en trevligt högvarvig motor - 7300 varv max med top runt 6000-6500 och den bästa växellådan nånsin

Om man då tänker sig att plocka diffen från den (LSD eller torsen, bara att välja) så faller det sig naturligt att ha den som donator för allt - det är ju gott om dom dessutom. Betydligt större utbud än av Honda S2000 som iofs varvar 1000 mera men annars inte har mycket att erbjuda.