• Angelven

Locost ?

Från tråden "Udda intressen" upptäckte jag att det fanns andra pappor med drömmar - drömmar om att bygga en Locost - Så hur många är vi egentligen av drömmare här ?

Själv skissar jag på egensvetsad ram (gick svetskurs i våras), Mazda Miata motor och växellåda, LSD diff från den och så hela hjulupphängningen.

... men jag måste ha ett garage först

• Svar på tråden Locost ?
  • Angelven

Hur är det förresten med effekt/vikt om man väljer motorcykelmotorn - blir den inte för lätt då för att SFRO/Bilprovning skall gilla den ?

• Angelven

Förresten - om man anser sig ha plats med vikten av en S2000 motor... Varför inte bygga en Tiger Z100 istället då ?

TVÅ Kawazaki ZX9 ger den 2.9 sekunder till 100...

- Kul film, inget för känsliga tittare dock

Spec's: www.tigerracing.com/z100.php

• Cyberdansken

Det är ingen bekymmer att besiktiga med MC motor, du kan få godkända strypbrickor som sätts i innan besiktningen med motorn.

Tigern får du dock bekymmer med tror jag :)

Firebladen har wirekoppling, men det funkar ändå. Hayabusa motorn har hydraulisk koppling.
    Men jag hade inte riktigt tänkt mig ha den till kökörning i alla fall :)

• Wipperman

Jag körde en caterham superlight på Gelleråsen.
    Fy tusan, vad fort det gick att köra med den bilen.
    Roligt.
    Fruktansvärt roligt
    Fränt att bygga egen bil.
    Jag byggde en konkurrens kraftig gatregistrerad sprint race bil.
    Väldigt mycket jobb och betydligt dyrare än vad man vill tro.
    Men, 1 liv

• Cyberdansken

Jag tror det är betydligt dyrare att bygga en konkurrenskraftig sprintrace bil än det är att bygga en Locust.
    Till stor del beror det förstås på om man kan göra allt själv, men samtidigt är det en del av resans gång, det man inte kan när man börjar det lär man sig undervägs.

• Cyberdansken

Vill man ha en Tiger och har pengar nog så kan man ju iofs köpa en från England. Är den godkänt där kan man ju få den reggat här. Dyr men kul bil då.
    Fast jag vill bygga själv om det ska vara.

• Angelven

Eget är roligast, det kan vi inte bli oeniga om. Jag tittar efter att bygga efter den här boken: www.amazon.co.uk/Build-Cheap-Sports-Motorbooks-Workshop/dp/0760322872/ref=sr_1_7&s=books&qid=1199039499&sr=8-7

Keith Tanners version, med Miata som donator - han har en hemsida också: www.cheapsportscar.net/ - och jag rotade runt lite och hittade även till Flyin Miata - de bygger just nu tillsammans med Westfield: www.flyinmiata.com/westfield/

• cruZZe

Ingen som har testat mmosa ner en våldtagen BMW-sexa i en locost? Borde kunne ge resultat utan allt för mkt vikt.

• cruZZe

E36 är dock 3-serie. Antar att du menar E39.

• cruZZe

Hmm var visst dem som hade tagit fel.

• Cyberdansken

tyckte väl det lät konstigt :)
    Inte så hemma på BMW's terminologi.

• cruZZe

Är själv total BMW-bög (nästan iaf) och fd ägare till olika modeller av dem

Lycka till med era locost. Blir riktiga dräpare på tighta banor.

• Angelven
    cruZZe skrev 2007-12-30 20:18:59 följande:
    Ingen som har testat mmosa ner en våldtagen BMW-sexa i en locost? Borde kunne ge resultat utan allt för mkt vikt.
    Jodå - det är väl någon på locostsweden som försöker
  • Wipperman

Frän motor vore BMW:s V8a.
    Har en sån i bruxet.
    4.4 liter.
    Massa mos och skoj ljud.
    Mer realistiskt BMW alternativ är den 1.8/1.9 liters 16 ventils motor som sitter i tre serien.
    Som sagt.
    1 liv

Svar på tråden Locost ?