• LittleBritain

Är andra förlossningen lättare än första?

Brukar det vara så att andra förlossningen är lättare än den första?
    Är inte gravid nu, men oroar mig för den dagen jag ska föda igen :S

• Svar på tråden Är andra förlossningen lättare än första?
  • Kitte2

För mig var nr 2 lättare än nr 1, och det var 4,5 år emellan dom.

Båda mina barn har fötts efter igångsättning, bara så det är sagt:

Nr 1 tog 9 timmar från dess att vattnet togs tills hon var ute.
    Nr 2 tog 6,5 timmar.

Tycker nog att värkarna var något lättare 2. gången, men vet inte om det var fysisk eller rent mentalt, att man slappnar mer av eftersom man har gjort det förut. Men fortare gick det i alla fall. Själva krystningarna tog dock längre tid 2. gången, men det beror på att hon var rätt stor och fastnade med axlarna.

Kitte

• frulinnea

Jag fick också höra att efter 8 år är man som en förstföderska igen, men för mig har det gått snabbare för varje barn.

Nr 1 tog 8 timmar

Nr 2 kom efter 3,5 år o tog 5 timmar

Nr 3 kom efter 8 år och tog 3 timmar!! Han är faktiskt född bara 10 min efter att maken parkerade bilen vid BB. Trodde aldrig att det kunde gå så fort! Värkarna har nog gjort lika ont varje gång, men jag har känt mig tryggare vid 2:a o 3:e förlossningen o därför har de varit väldigt fina upplevelser.

Lycka till!!

• Sussa76

jag tycker att min andra förlossning var lättare eftersom det dels gick fortare å just för att man hängde med mer, visste vad som hände med kroppen och vad som förmodligen skulle hända osv...

trean var ungefär som tvåan...

nu var ettan inte heller så jobbig, men kändes värre eftersom maninte hade nån erfarenhet av det... lixom vad händer, hur känns det osv osv...

• ShootingStar

Första förlossningen tog 4 timmar från allra första känningen
    Andra förlossningen tog 2 timmar och 45 min från allra första känningen.

Första förlossningen sprack jag extremt mycket och fick sövas ner till operation efteråt. Många långa timmar på uppvaket innan jag fick mysa med dottern.
    Andra förlossningen var perfekt. Sprack nästan ingen, var mer redo och hängde med i svängarna. Man visste helt enkelt hur det skulle gå till, och det hjälpte mig enormt mycket. Var uppe å "sprang" en timme efteråt och mådde syndigt bra för att just ha fött barn!

ingen bedövning på nån av förlossningarna. Är 22 månader mellan tjejerna.

Mamma till Världens Finaste små tjejer; Alicia och Isabell
  • bubblemillan

jag är sååå orolig för att inte hinna in till BB i tid nu när ja väntar den andra eftersom do säger att de brukar gå fortare med det andra barnet å med barn nummer1  tog det 3 timmar allt som allt  han precis innanför dörrarna på BB när hon kom ut så hur ska de gå denna gång  nån som har vart med om det förut??

• ShootingStar
    bubblemillan - Jag var precis som du orolig för andra förlossningen eftersom första gick så fort (4 timmar). Min barnmorska sa på mvc att så fort jag känner något, minsta lilla, då ska jag åka in. är det sen falskt alarm så är det ju bara att åka hem. Hon sa att det är bättre å komma dit flera gånger för mycket än att inte hinna alls. Andra dottern kom på 2 timmar å 45 minuter. Vi hade ju åkt in direkt så var där kanske en timme efter första känning. Blev aldrig några "falsklarm" för oss.
    Mamma till Världens Finaste små tjejer; Alicia och Isabell
  • CyberHarmony

Första tog 16 timmar..
    Andra tog 5 timmar men va jobbigare och intensivare än den första...
    Får se hur den tredje kommer bli nu... =)

(¯`°?.¸ ♥ Familjen är mitt allt ♥ ¸.?°´¯)
  • Rosen78

Jag har en ålderskillnad på mitt första o mitt andra barn på 14 år så jag tror eller jag vet att det är som att föda för första gången. Men går allt som med mitt första så är det ok...kom in till BB 01:30 och hon föddes 03:48 så det kallar jag heeeelt ok.

• ennie

NEJ, 2:an var mycket värre än 1:an. Berodde enligt bm på att vävnaderna inte hann tänjas ut (krystvärkarna var mycket längre med 1:an). Sprack mycket trots att bebis nr 2 var 400 g mindre än 1:an (berodde enl bm på att det gick snabbare).

• mami79

1:a tog 2 timmar
    2:a 20 min

från det att jag kom in på KK. Hade milda värkar hemma men de blev ju mer frekventa, dock tur att jag åkte in

• Fru H

Jag blev igångsatt med första och halvt igångsatt med andra, så antalet timmar per förlossning blir lite vanskligt för mig att jämföra, men vad som definitvt är jämförbart är hur lång tid utdrivningsskedet höll på.

1 h 15 min med första
    8 minuter med andra

"Ettan banar väg för tvåan!" som min bm vid andra förlossningen sa..

Kvack, kvack, kvack. Så säger ankan.
Svar på tråden Är andra förlossningen lättare än första?