Är andra förlossningen lättare än första?
Brukar det vara så att andra förlossningen är lättare än den första?
Är inte gravid nu, men oroar mig för den dagen jag ska föda igen :S
Brukar det vara så att andra förlossningen är lättare än den första?
Är inte gravid nu, men oroar mig för den dagen jag ska föda igen :S
För mig var det så.
Första tog 26h o slutade i akut snitt
anda tog 16h och var en barnlek i jämförelse.
Ettan 9 timmar
tvåan 4,5 timmar
Är i vecka 39 med trean, det ska bli intressant att se hur lång tid det tar! Har ju halverat tiden en gång och det vore ju skönt om det blev så en tredje gång.. *hoppas*
Det gjorde nog lika "ont" och var lika kämpigt, skillnaden var ju att man hängde med bättre och visste vad som hände osv. Visste mer vad man ville, så man fick en "bättre förlossning" tack vare ett förlossningsbrev.
För mig gick andra förlossningen mycket lättare. Den första tog 7½ timme från första värken (första känning) och avslutades med sugklocka vilket ledde till en total sfinkter ruptur. Jag fick inte någon smärtlindring genom förlossningen heller.
Den andra förlossningen tog 4 timmar från första värk (första känning). Jag fick lustgas denna gång och blev klippt. Jag fick ut sonen på fyra krystar. En bra förlossning.
Andra förlossningen gick fortare men gjorde ondare..
ja gled i genom min andra förlossning på en räk macka gämfört me första!
Första va ja inne på förlossningen i 29 timmar å allt slutade me snitt. Öpplevde allt som väldigt jobbigt å va jätte rädd under hela förlossningen, hade feber å kräkter oavbrutet ända tills han va ute kändes de som. Fick gå på samtal hos en kurator efter åt.
Andra va vi inne på förlossningen i 9 timmar å va cool lung hela tiden å kände mej kanon trygg. Mådde inge dåligt alls, kräktes inte en enda gång. Födde vanligt, krystade i 25 min å allt gick jätte bra, fick sy en del men de kändes ingenting för ja fick lustgasen på full efekt å efter en vecka hade de flesta stygnen ramlat bort.
Får jag vara så näsvis att lägga till en liten fråga?
Jag undrar nämligen om det spelar ngn roll hur LÅNGT det är mellan förlossningarna. Jag menar...Ibland har jag hört att man räknas som förstagångare när man har ex antal år imellan...
Min son kommer att vara 6½ nu när lillbebis kommer i april, räknas jag då som förstagångare?
TS förlåt att jag kom in i din tråd och "störde" med en egen fråga!
/Å
Min 2 förlossningar har varit på samma sätt tycker jag.
Först irriterande pinvärkar, en i kvarten i 2 dygn, sen 5 timmar på förlossningen & snabb krystning (12 minuter första barnet, andra 5 minuter)
Men man hade ju bättre koll på vad som hände andra gången tycker jag då har man ju gjort det innan liksom=)
Åsa: Det är en myt, har du en gång fött barn så har du, det blir ju "ärr" där barnet passerat första gången. Därimot så kanske mamman själv glömt hur det var att föda barn men det är ju en helt annan sak...
(de kan ju se på gamla mumier att de fött barn så det påverkar ju kroppen på något sätt)
OM inga komplikationer tillstöter, så är den oftare lättare. Man öppnar sig snabbare, och så vet man vad man har att göra, och att man inte kan få någon hjälp, utan måste igenom det. Krysttiden blir ju kortare, då man ger järnet från början, eftersom man vet att man kortar ner plågan då, min tvåa kom ut på två krystvärkar och ettan tog en timme. Så på så vis går det lättare, i med att man vet vad som händer och vet vad man kan göra. Men det gör ju inte mindre ont. Jag fasar för min tredje förlossning i maj, är skiträdd, även om det verkligen var så, att tvåan var mycket lättare än ettan, och kortare, 5 timmar istället för 18.
Min dotter är bara 4månader så jag vill vänta till hon är kankse 2-3år med 2an Men jag kan ändå känna rädsla redan nu att jag ska gå igenom det en gång till...För fler barn vill jag absolut ha...
Jag hade en rätt långdragen första förlossning...
Pinvärkar och öppnade med de första 7cm väldigt segt!!!
Vad jag kan se tillbaka på det nu så är jag inte jätterädd för värkarna Vsst gjorde det djävulsk ont emellanåt Men jag tog epidural som hjälpte mej enormt...!
Däremot tyckte jag krystvärkarna var det värsta av ALLT...jag hade krystvärkar i 2 timmar och jag stod knappt ut....
Är det större chans att just krystvärkarna inte tar så lång tid på andra förlossningen??
för mig var andra förlossningen en dans på rosor om man jämför med första. Dottern fastnade och åkte in och ut, krystvärkar i ca 1 h, tillslut slängde de sig på magen. Hade jätteont, epiduralen hjälpte inte alls mot den sista gräsliga timmen. 10 timmar tog det efter vattnet gått med värkstimulerande.
Denna gång så kom båda ut på totalt 3-4 krystvärkar (tvillingar) snacka om smidigt. Och epiduralen funkade, fick den bara en 15 min innan de kom ut, narkosläkaren var på operation innan därför tog det sån tid innan jag fick den..
5 timmar totalt från vattnet gick denna gång, åt skorpor och drack juice 1 timme innan de föddes...