• LittleBritain

Är andra förlossningen lättare än första?

Brukar det vara så att andra förlossningen är lättare än den första?
    Är inte gravid nu, men oroar mig för den dagen jag ska föda igen :S

• Svar på tråden Är andra förlossningen lättare än första?
  • Jiie

den kan vara men inget som säger att den måste... kan bli precis tvärtom till första!

Lilleman - Alexander - BF 13/12 - BF+10 - KOM UT NU
  • lövet2

Det brukar vara så, ja. För mig var förlossningarna ungefär lika långa och uppförde sig ungefär likadant, men ändå var det en stor skillnad. Jag lärde mig psykoprofylax till andra förlossningen och slapp därför i från allt som gjorde den första så hemsk (rädslan t ex).

• LittleBritain

Tack för svaren. =)

Psykoprofylax/profylaxkurser hade jag inte tänkt på!
    Det ska jag ta reda mer på =)

• mamma till Alexander

För mig gick det mycket snabbare och smidigare med andra barnet och det är vanligare att det gör det, men det är ju inte alltid det blir så...

• Meta83

Min andra förlossning tog ungefär lika lång tid som första, skiljde kanske en timme bara, men den var myyyycket lättare. Gjorde inte alls alls så ont och på slutet gick det jätte fort, så fort att hon kom i bilen halvvägs till KK

Meta - Stolt mamma till ♥♥♥Tilde -04 och Tove -06 ♥♥♥
  • Bevabus

Det brukar vara så. Jag tog 8 timmar på mig när jag föddes medan min lillsyrra bara tog 20 minuter på mig

• jasminen

För mig var det så iallafall,2-an gick mycket snabbare och gjorde mindre ont.

• Pingu32

andra gick både fortare och var lättare. Gjorde dock lika ont men nu visste jag ungefär hur smärtan skulle kännas

• linhen

För mig var första en riktigt jävlig resa och andra en smärtfri historia där jag inte ens trodde att det startat på riktigt när jag var öppen 9 cm.

Svar på tråden Är andra förlossningen lättare än första?