• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Applemum

God Jul!
    Hoppas att alla som brukar vara sömnlösa får sova !
    Å hoppas att detta är den enda timmen av vaka för min del!
    HALLÅ!!! Vill ha peppning hur lång tid av uppvaknanden brukar det bli tillls de är färre?

• Applemum

God Jul alla!
    Lilla Hjalmar har sovit ganska bra (bara normaljobbiga nätter med 5-7 uppvaknanden!) Men i natt när jag öppnade munnen för att ramsa honom HADE JAG TAPPAT RÖSTEN!!! Ha ha hur gör man då. Jag väste fram som ett värsta spöke "natti natti..." hihi men det funkade det med...

• lillasnövit

God fortsättning alla!! Här har julhelgen gått i sömnlöshetens tecken....Har varit hos mina föräldrar och sovit tre nätter och det känns som vi har en bebis igen....puh....helt slut i kropp, tanke och ork. Tänk att ha ett barn som sover!!!! Kan inte tänka mig nåt bättre just nu.... Man ORKAR ju inte ha roligt när man håller på att gå under av trötthet. Hur gör ni för att hålla modet (och tålamodet ) uppe alla nattliga vaktimmar?

• Diorlover

jätte konstigt här för ,mig min son sover dåligt då vi är hos mina föräldrar bor där tillfälligt men när hans over hos sin pappa i vår gamla lägenhet sover han heeela natten långt:S

• godisälskaren

Hej. Jag har en dotter som är 7,5 månader. Förut tyckte jag att hon sov hyfsat på nätterna (har alltid vaknat någon gång då jag ammat och hon oftast somnat om) men nu är det bedrövligt och har varit det ganska länge, minst 1,5 mån (kommer inte ihåg riktigt). Nu vaknar hon massor av gånger och oftast vill hon vara vaken mellan 3-4,30. I går natt sov jag tre timmar SAMMANLAGT. Börjar bli riktigt seg i skallen av det här. Det största problemet är att OM hon sover några timmar i treck så vaknar jag ändå eftersom jag är så van att vakna och sedan kan jag inte somna om eftersom jag bara väntar på att hon ska vakna. Nattningen är inget problem det går jättebra och hon "sover" 20,00-7,00. På dagen sover hon bra (jag sover också då) 10,30-12+15-16.
    Pratade med BVC men de säger bara att det ev är en period och att jag ska höra av mig om det blir sämre, vilket jag ska göra efter helgdagarna (orkar inte mer).
    Det blev långt men skönt att skriva av sig lite, ska snart gå och lägga mig och hoppas att jag får sova mer än någon timme i streck.
    Hoppas att vi alla får sova ut snart och vakna utvilade och pigga!

mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • Madreh

Hej!
    Har inte läst allt i tråden men förstår dig TS och alla andra på denna sidan iaf.
    Jag har en pojke på snart 10 mån och han har sovit jättedåligt i flera månader nu, han vaknar flera ggr per natt och somnar inte om i sängen eller i vår säng, jag får gå ner och sitta i soffan ett par timmar varje natt. Och inte somnar han på kvällen heller, nästan aldrig före kl 12, kan vara ett undantag då och då. Han somnar runt 19 men vaknar igen vid 20 och sen är han vaken. Han sover max 20 min om dagen om nån mer är hemma, har provat det mesta  som att sova i vagnen, i bilen osv men får inget att funka. OCH så skriker han nåt otroligt, jag hör inget längre känns det som, han kan hålla på i timmar kvällstid.
    Jag ska ringa bvc efter helgerna för jag orkar inte mer nu, har slut på ideér och jag tycker att han är för liten för alla som här metoderna, jag har provat lite lätt med 5mm, men han blir ju helt hysterisk!
    Han somnar som sagt inte före kl 00 och sen vaknar han igen  nån gång mellan 2 och 4 och är då vaken nån timme sen somnar han men vaknar igen vid halv 5. KUL! Mycket sömn jag får då.....
    En vanlig vardag ska dom andra barnen till skola och dagis. Så, jag är ju inte så pigg och absolut inte så glad.

Men God Fortsättning på Julen. som i mitt fall bara varit stress rätt igenom och utan sömn.

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Diorlover

Prata med Antons pappa idag. han hade varit vaken i princip hela natten. När ska det ta slut?

• Applemum

bnm
    Hur går det med Omega 3 tillskottet? Har det gjort ngn skillnad?
    För er nya i tråden:
    Tidigare var det "bussig" tror jag som tipsade om att omega 3 hjälpt hennes son (?) att sova bättre. Köpte omega 3 , omega 6 tillskott idag. Å hoppas på förbättring... i natt var det endast två uppvak, men eftersom jag har tappat rösten blev jag sittande (med ryggen mot) istället för ramsande. Å det funkade.
    Jag kör Anna Wahlgrens "sova hela natten" metod. Å visst somnar Hjalmar å är inte ledsen. Men kommer uppvaknadena försvinna? Har testat 5MM utan framgång (gav upp in i tidigt stadie dock... har ju hört att det funkat för många...)
    Mina tips för andra föräldrar med vakna barn är följande... (OBS detta e tips, sånt som fungerat för mig m mina barn men det är ju så olika från barn till barn...)
    -försök sluta med nattmål när barnen börjat med annan huvudföda än amningen (tidigast när barnet är 6 mån)
    - använd ALDRIG spjälsängen som en bestaffningsplats när barnet är ledset/trotsigt. Har en kompis som i bästa välmening la sin lilla kille i sängen när han var sjuk dagtid, annars låg han i samma säng som föräldrarna, tyvärr resulterade det i att sängen blev ett likhetstecken med sjukdom å ledsenhet...
    - fasta läggningsrutiner. Gör dem mysiga.
    - försök vara ute varje dag.
    - minska sockerintag.
    - se till att ha fasta mattider och att det inte är omega 3 brist i vardagsmaten.
    - prata med barnet (även ett litet barn). Berätta glatt att på natten sover man för att kunna ha kul på dagarna.
    - bädda en nalle eller docka med samma rutiner som en lek.
    - lyft inte barnet när det vaknar om natten (givetvis med massor av undantag som mardrömmar, nerbajsade blöjor, sjukdom eller ledset eller otröstligt.) Försök hitta ett sätt som tröstar barnet utan att lyfta det. Typ sång, saga, ramsa, buffning eller gungning.

(återkommer har två barn som vill ha min uppmörksamhet nu )

• Pasadena

GAAAH jag blir galen på att det inte går att få dottern att sova dagtid. Hon är såå trött, gäspar och gnuggar ögonen men latjar för fullt är man ska dra henne i vagnen eller skaka sängen (vyssan-lull-tassar).

• Diorlover

Applemum. Mycket av det där gör jag redan han äter ej nattmål heller längre.

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!