Inlägg från: mammapuh |Visa alla inlägg
  • mammapuh

Nu får det vara nog!!!

Im Fabulous skrev 2008-01-02 00:26:02 följande:
    anne h skrev 2008-01-02 00:24:04 följande: Generellt kortare livslängd, högre infektionskänslighet, lägre IQ-nivå, social utsatthet är väl några saker som skiljer en pojke med DS från en pojke utan DS?
    Så man måste ha en viss IQ för att få födas? Kanske ska vi höja gränsen så vi får lite mer smarta människor i vårt samhälle?
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • mammapuh
    Im Fabulous skrev 2008-01-02 00:33:48 följande:
    ... 55-60 år är den genomsnittliga livslängden för personer med DS.www.omsorgsmedicin.nu/utvecklingsstorning_och...
    Den genomsnittliga livslängden för de barn som är födda lär hamna på 70 år det innebär att en del av dem dör när de är nyfödda medans andra lever tills de är 80..........
  • mammapuh
    Im Fabulous skrev 2008-01-02 00:34:21 följande:
    Nu får du faktiskt leta reda på svaret från tidigare inlägg i tråden.
    Du har inte svarat på den frågan! Du skrev att du inte låg i riskzonen men alla som skaffar barn ligger ju i riskzonen för att få ett barn med DS!
  • mammapuh
    Im Fabulous skrev 2008-01-02 00:36:36 följande:
    Ja Precis. Och så roligt är det väl inte att ens spädbarn dör pga DS?
    Spädbarn dör utan att ha ds!
  • mammapuh
    mammapuh skrev 2008-01-02 00:38:03 följande:
    Spädbarn dör utan att ha ds!
    Dessutom så överlever de allra flesta med ds tills de blir gamla!
  • mammapuh
    Im Fabulous skrev 2008-01-02 00:37:37 följande:
    Mer eller mindre. Och jag hör till kategorin "Mindre".
    Okej, jag tror att jag också gjorde det!
  • mammapuh
    Im Fabulous skrev 2008-01-02 00:37:37 följande:
    Mer eller mindre. Och jag hör till kategorin "Mindre".
    Så då kunde du tänka dig att få ett barn med ds då? Eftersom du tog chansen? Eller risken eller hur man nu vill se på det!
  • mammapuh
    MILF skrev 2008-01-02 00:38:29 följande:
    Oj, höll på att missa ditt inlägg. Visst skiljer det mycket på ett barn med DS och ett utan. Bara om man tänker på diverse hjälpmedel som behövs till ett barn med DS (som i vissa fall speciella tandborstar), vissa barn med DS behöver syrgas på natten för att kunna andas (får panik när de skall somna för att det känns som att dom skall dö) osv. Sen för att inte tala om de timmar man måste sitta och ofta NÖTA in saker barnet skall minnas -vilken jag även måste göra ibland, speciellt om det kommer till matematik)- men som för mig nästan alltid sitter där andra gången och sitter resten av livet. osv osv.anne h skrev 2008-01-02 00:30:16 följande:
    Vi har inte ett enda hjälpmedel till vår dotter *S* Däremot håller jag med om att vi får lägga ner betydligt mer tid på hennes läxor än vad klasskamraternas föräldrar gör. Emma går i ettan i grundskolan och det har fungerat jättebra denna terminen. Själv hade jag en kompis med normalt eller nästan högt IQ som hade inlärningssvårigheter och dyslexi och det var mycket jobbigt för henne i skolan!
  • mammapuh
    Im Fabulous skrev 2008-01-02 00:39:10 följande:
    anne h skrev 2008-01-02 00:36:13 följande: Det är samma siffror som de flesta källor anger om man använder sökfunktionen på t ex Google. Men å andra sidan, SÅ mycket har inte hunnit hända under de senaste tio åren, även om människor med DS levde till 9 års ålder i genomsnitt, år 1929.
    Du måste skämta med oss aprillo! Skulle det inte ha hänt så mycket de senaste 10 åren när det gäller DS? Japp där ser man vad du känner till om ämnet!
  • mammapuh
    rosita333 skrev 2008-01-02 00:40:23 följande:
    anne-hon har påstått att hon inte ligger i riskzonen för att få barn med DS, nu är det så att det gör alla som blir gravida!Ok då kanske hon gjort det tidigare i tråden då för jag såg inte det i det inlägget hon gjorde just då jag reagerade på ditt svar. Jag tror faktiskt att de flesta VET att man alltid har en liten risk att få ett barn med ds, vare sig man är 20 eller 40. Bara det enkla att riskerna åkar i takt med att åldern stiger." åldrarna 20, 35 och 40 år är risken 1:1500, 1:400 respektive 1:100. Faderns ålder har däremot ingen säkerställd betydelse. Man ska dock komma ihåg att det fortfarande är mödrar under 35 år som föder omkring 2/3 av alla barn med Downs syndrom, eftersom denna grupp ju representerar den största andelen barnaföderskor."Källa: netdoktor.passagen.se/default.ns...
    Och man kan också tänka som så att när man är 20 är chansen/risken att inte få ett barn med ds 1499/1500 när man är 35 är det 399/400 och när man är 40 får man skaffa sig 99 barn för att 1 ska ha ds *S*
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!