Inlägg från: calistra |Visa alla inlägg
  • calistra

Nu får det vara nog!!!

Frantic skrev 2008-01-03 18:03:23 följande:
    Jo men i den här tråden har det ju dykt upp folk som faktiskt önskar sig barn med DS. Så det är inte alla som tänker som du.
    Men jag diskuterar utifrån mig och det gör väl alla här inne.
    men jag tycker fortfarande man kan vara lite finkänslig. Man behöver inte alltid säga till 100% vad man tycker. Jag har många åsikter men en del håller jag till mig själv för att inte såra folk!!!! Men så är jag uppväxt iaf!
    en stolt ds mamma
  • calistra
    Queen70 skrev 2008-01-03 23:22:36 följande:
    Trist att inte få svar på artiga frågor.
    du får ursäkta mig men jag orkar inte mer.....
    en stolt ds mamma
  • calistra
    mammapuh:::
    Ville bara säga vilka underbaar barn du har!!
    Längatr till jag också får en stoor familj!!
    Kraaam på digFlört
    en stolt ds mamma
  • calistra

SNÄÄÄLLLA STARTA EN EGEN TRÅD-FÖR SJUTTON!!!
    ÄR SÅ TRÖTT PÅ ATT NI SMUTTSKASTAR ALLT SOM VI GÖR OCH SÄGER...
    LÄS TS ÄR HON GLAD ÖVER NI SOM HAR DESSA ÅSIKTER.
    DET ÄR JUST DETTA SOM HAR GJORT HENNE SÅ LEDSEN OCH ÄR OROLIG FÖR HENNES BARN I FRAMTIDEN.
    DET ÄR JAG MED, NÄR JAG LÄSER ALLT I DENNA TRÅDEN.
    MAN VILL JU SITT BARN DET ABSOLUT BÄSTA I LIVET-DET HÅLLER NI VÄL MED.

en stolt ds mamma
  • calistra
    hsu skrev 2008-01-04 23:19:12 följande:
    thj skrev 2008-01-04 23:14:28 följande: Hon har startat tråden för att hon vill diskutera saken eller? I mina ögon är orsaken till hennes sorg helt orimlig. Om hon förstår varför behöver hon förstås inte vara ledsen.Jag förväntar mig (apropå din fråga) att folk resonerar kring och lyssnar på det andra skriver. Det är tämligen respektlöst att ta upp folks tid med att diskutera på ett internetforum utan att läsa vad de svarar.
    Men förstår du inte. Hon starta denna tråden i barn/funktionshinder.
    Hon ville ha vår hjälp och vårt stöd inte alla åsikter om ds barn. Men nu har den blivit flyttat till etik, tycker däremot är synd om TS för det va inte hennes avsikt att göra det till denna debatt.
    Så jag tycker att ni som vill ha en debatt om detta kan fortsätta under en annan trådstartare. Är det någon som håller med??
    en stolt ds mamma
  • calistra

1, för att det var inte TS avsikt att det skulle bli denna debatten-som jag skrev tidigare. Hon ville ha stöd från oss.
    2,ingen diskussion om det alls utan ville ha stöd och prata av sig-än en gång
    3,för att jag & andra anser att när man har den åsikten att det är bara att ta bort ett foster/blivande barn med ds. så är inte våra barn så välkomna i samhället.
    4,men det bästa i livet är inte ds då? hmm, det är detta jag reagerar på.....

5, STORA eller små bokstäver det borde kvitta. Nu blev det bara så i det inlägget.
     Tycker mycket ska undvikas i denna tråden....

en stolt ds mamma
  • calistra
    thj skrev 2008-01-04 23:48:05 följande:
    jag orkar inte gå´in på det igen och igen..Men jag tycker det är fel att såra någon med avsikt,och det är många i denna tråd som gör..Om man tycker det är viktigt att få sitta på sista ordet,då har de valt fel tråd..För ingen ingen Mamma ger sig när det kommer till sina barn..
    Nä exakt, jag säger till mig själv gång på gång att inte skriva men sen kommer där gång på gång inlägg som är under all kritik(enligt mig själv då), så måste jag skriva ett inlägg.
    Om jag kan ändra någons uppfattning om just DS så kanske min dotter möter mindre fördomar om just DS på vägen i sin uppväxt..Ledsen Som många har skrivet tidigare man vill ju sitt barn det absolut bästa! Min dotter är verkligen den finaste, bästa, underbarste(enligt oss) INGEN ska göra henne illa-INGEN!!!!!För jag kommer inte kunna stå där bredvid henne och skydda henne livet ut. Det måste hon själv göra. Så det vill jag bespara henne från så gott det går!!
    en stolt ds mamma
  • calistra
    Nelly78 skrev 2008-01-05 00:04:36 följande:
    Så känner jag med.Jag skulle inte heller vilja ha ett barn med DS. Men, det är kanske lätt för mig att säga, när jag sitter här med en frisk dotter.
    Min dotter är INTE sjuuuk. Hur många gånger ska vi behöva säga detta??
    Hon är lika mycket frisk som ett normaltstört barn. Däremot om hon blir förkyld eller så, så visst då köper jag det men inte annars..
    en stolt ds mamma
  • calistra
    Nelly78 skrev 2008-01-05 00:10:22 följande:
    Ett barn med tex. funktionshinder.
    Ja det är min lilla tös, hon har ett funktionshinder, hon behöver lite extra hjälp.
    Men med den hjälpen fixar hon väldigt mycket!!
    Ha de gott, ville bara punktera det. Mycket viktigt i mina ögonGlad
    en stolt ds mamma
  • calistra
    fozzie skrev 2008-01-05 08:13:58 följande:
    Om en fullt friskt barn utgör referensen så är en person med ds inte "normal" då han/hon oftast har en iq långt under en frisk person. Så i mina ögon är inte en person med ds frisk om det ordet ska användas utan har ett funktionshinder/handikapp och jag vill slippa få ett barn med detta om möjligheten finns.
    denna åsikten med iq är helt absurb!
    Har du träffat min dotter? Har du jämfört henne med en annan bebis i samma ålder. Vad hon kan och inte kan har du INGEN aning om.
    Sen finns det normalstörda barn med väldigt lågt iq, jag jobbar inom barnomsorgen så där har jag mött måånga barn med högt iq & med lågt. Om vi nu skulle ha sett iq-värdet i ett kubb test då kanske man ska ta bort det fostret också??
    en stolt ds mamma
  • calistra
    Myrtille skrev 2008-01-05 10:02:35 följande:
    Problemet är när en ledsen mamma till ett barn med DS vill klampa in och beskära _alla_ människors friheter. Då kan man förvänta sig mothugg.
    men hon ville inte ha dessa åsikter. Hon ville ha stöd därför satte mamman tråden i barn/funktionshinder. sen varför den sattes i etik var inte syftet.
    en stolt ds mamma
  • calistra
    fozzie skrev 2008-01-05 10:15:51 följande:
    Nu ser jag det hela ur ett längre perspektiv, en unge med ds kanske har samma utvecklingsnivå som ett "friskt" barn det första året/-en men i vuxen ålder har inte en person med ds ett lika högt iq och klarar sig själv som en frisk vuxen person, det kanske finns undantag men de är få.
    Men om det nu finns undantag som du själv skriver. Så kanske min dotter är det undantaget-eller inte. Det vet vi inte förrän hon är vuxen. Men Om det nu skulle var så att hon är en av dom som är det så borde ni förstå varför jag reagerar så skarpt. Ni har åsikten att tex mitt barn är sjukt, mitt barn har lågt iq, då blir man ledsen då tar man åt sig. tänk om jag eller någon annan hade haft den åsikten om ert barn. hade inte ni reagerat. empati kallas det.....
    en stolt ds mamma
  • calistra

Har  ni inget annat bättre för er än trycka upp detta i våra ansikten.
    Vi har tillräckligt att tänka på.
    Allt detta ni sitter och citerar vidare kan vi ta reda på själva i litteratur eller på nätet!
    Så sluta kommentera och nervärdera våra barn gång på gång på gång.
    Vi vet att våra barn har ett funktionshinder det är inget vi döljer. Men vi blir så upprörda när många smutskastar DS på detta vis. OM ni hade varit i vår situation så hade ni säkert känt detsamma.
    Snälla sluta...................

en stolt ds mamma
  • calistra

Nä så enkelt är det inte alls.
    Man vill ju tala för sig och visst då får man kanske skylla sig själv. MEN jag har skrivet det innan och gör det igen...
    Jag tycker att denna tråden ska stängas för det var en DS mamma som hade fått nog som startade den.
    varför kan inte ni som har dessa åsikter om just DS gör en egen tråd. Och diskutera detta sins emellan....
    Man vill stötta den Flisalisan just i denna tråden.

en stolt ds mamma
  • calistra

Jag har inte sagt ngt om den fakta ni/du har angett nu senast är felaktig och sen du får gärna kalla mig för du.
    Jag menar bara att den diskution det har blivit i denna tråden var inte meningen av trådstartaren att det skulle bli. Tycker detta är orättvist.
    Men det känns bara att ni vill punktera hur dåligt det är med ds jag har inte läst ett ända positivt om DS från er. Ni ser verkligen bara det negativa. Det finns så mycket underbart!!!!
    Men det vill ni tydligen inte se.

en stolt ds mamma
  • calistra
    Struliga Jag skrev 2008-01-07 15:10:05 följande:
    Det är ganska enkelt faktiskt.Man kan sluta läsa i trådar som diskuterar DS om du inte vill läsa vad folk tycker.Jag tycker det är bra att det tas upp olika typer av fakta om detta.
    Nu gör jag det som du skrev var enkelt, jag orkar inte med era åsikter så jag tänker bojkotta denna tråd from NU...
    Era åsikter har tagit en del av min energi från det jag egentligen borde ha lagt 100%  på. Sorgligt men så har det blivit.
    Så from nu ska jag ge min energi på något som är Helt underbart!! Något ni förmodligen aldrig kommer vara med om.
    Så god fortsättning.//M
    en stolt ds mamma
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!