Myrtille skrev 2008-01-02 10:25:01 följande:
Nu tar vi det här från början.Du sade att det _enda_ problem Emma har är alla fördomsfulla människor runtomkring henne. Bortsett från dumma och elaka människor i samhället fanns det inga problem med hennes Downs syndrom.DÄRFÖR frågade jag om du på allvar menar att hon skulle klara sig lika bra på en öde ö med ditt syndrom som utan det.Du börjar jämföra med andra åldrar och säga att ingen klarar sig på en öde ö etc. Då kan jag förtydliga, så får vi se om jag får ett svar på frågan den här gången.Menar du att Downs syndrom inte ställer till det för Emma i fråga om att klara vardagen?Jag vet inte exakt hur gammal just din dotter är, och egentligen tycker jag att det är dumt att hon i tråd efter tråd skall bli någon form av representant för alla barn med DS, men hursomhelst. varför vill du jämföra henne med sin lillebror, och inte med friska barn i hennes egen ålder?Varför behöver just Emma, och inte hennes klasskamrater en resurspedagog? Svara gärna på frågan, och inte med en motfråga.
Du frågade om Emma skulle klara sig på en öde ö. Emma är 8 år och skulle inte klara sig sämre än sin lillebror som är 5,5 år på en öde ö. Vad är det som du inte förstår? Hur många människor skulle klara sig på en öde ö? Jag skulle antagligen inte göra det själv och jag har en högre IQ än genomsnittet.
Jag har aldrig påstått att min dotter inte har några som helst svårigheter men vem har inga som heslt svårigheter? Det hänger liksom inte på om man har DS eller inte! Varför skulle inte min dotter med ds få representera barn med ds? Visst hon är kanske är något duktigare än genomsnittsbarnet med ds MEN det finns de som klarar sig bättre och det finns dem som klarar sig sämre än henne skulle jag tro. Så nog kan Emma vara en represetant för barn med ds!
Emma klarar sig enligt hennes lärare i skolan något sämre än sina klasskamrater men det finns områden som hon är duktigare på än de andra barnen eller lika duktig. Alla barn har sina starka och svaga sidor.
Och visst gör Downs syndrom att vardagen är svårare för Emma. Men vardagen för den som har diabetes blir svårare pga de har diabetes men för att det är svårare innebär inte att det är ett värdelöst liv!
Nu kommer jag inte fortsätta käbbla med dig för som du säkert vet kommer vi inte någonstans. Jag har redan lagt alldeles förmycket tid på att försöka förklara för dig och du har inte visat någon som helst vilja att försöka förstå utan väljer att misstförstå precis allt jag skriver så detta blev det sista inlägget till dig. Som du vet har du rätt att kalla min dotter för sjuk även om jag säger hon är frisk. Men det bästa är att jag har rätt att skita i att svara på dina inlägg *S*