Inlägg från: FallenMadonnaWithTheBigBoobies |Visa alla inlägg
  • FallenMadonnaWithTheBigBoobies

Nu får det vara nog!!!

Men jag vet inte vart ni hittar någon hetsjakt i den här tråden? Bara för att några säger att de personligen skulle göra abort så betyder ju inte det att de tvingar det på någon annan? Inte heller har de sagt att någon DS-förälder här har fattat fel beslut genom att behålla.

heavymetal2 skrev 2007-12-30 10:24:10 följande:
    anne h skrev 2007-12-30 10:22:38 följande:Kan hålla med......mycket bygger på okunskap,hade fler haft den så hade världen sett mycket trevligare ut....
    Så om man inte vill ha ett DS-barn för egen del så är man okunnig?

Hejda er, snälla. Det verkar som att ni tar andras personliga val som kränkningar av er.
    heavymetal2 skrev 2007-12-30 10:26:04 följande:
    Ord som "defekt",och att "man inte vill ha en värld full av DS",är väl,tycker jag,en hetsjakt om något.....
    En värld full av DS tolkade jag som en värld med BARA DS-barn. Bara. Och det handlade om hurvida den världen skulle vara annorlunda och mer kärleksfull än den nuvarande. Vilket några påpekat att den inte skulle vara eftersom de med DS har samma känslospektrum som alla andra. Men det var inte populärt det heller tydligen.

För mig är inte ett DS-barn underbarare än något annat barn. Men inte heller sämre. Det är ett barn med ett barns egenskaper, både bra och dåliga. Och det är upp till var och en om de orkar med den extra belastning det innebär att få ett barn som har DS.
    heavymetal2 skrev 2007-12-30 10:31:04 följande:
    Som jag skrev tidigare,igår,hade folk jobbar med dessa barn eller haft egna,så hade nog även du ändrat åsikt och sett många inlägg här som kränkningar.Ni som skriver "defekta" osv,vet helt enkelt inte vad ni pratar om,det är okunskap.....så innan ni yttrar er så kanske ni borde läsa på?Det finns säkert många bra böcker om dessa barn.
    Jag förstår inte hur det var ett svar på det jag skrev?

Man kan vara påläst och ändå fatta ett beslut som inte faller dig i smaken vet du.

Och du fortsätter mala om ordet defekt. Jag har inte yttrat det ordet.
    heavymetal2 skrev 2007-12-30 10:39:05 följande:
    En värld full av DS är ett mycket patetiskt inlägg...ingen vill väl ha en värld av bara vissa människor,hur fan skulle det se ut?Man behöver ju inte gå till överdrift,eller hur?Och vet du vad?Jag blir återigen övertygad ang detta med okunskap när jag läser ditt inlägg......"orkar med den extra belastning det innebär att få ett DS",hur vet du det?Det finns MYCKET värre handikapp än DS,det kan jag lova,och att få ett med DS är inte sådan extra belastning,som du tror.Så läs på,och kom gärna tillbaka senare.
    Så bara för att det finns saker som är värre så är det ingen belastning för någon att ha ett barn med DS? Kanske du borde läsa på då. Den senaste med DS som jag träffade kunde knappt prata. Han skrev sitt namn på en lapp (vilket tog en smärre evighet), jag gissade vad han ville och han fick ur sig ett ja. Han kanske har ett underbart liv och föräldrar som älskar honom högt, men ingen kan övertyga mig om att det inte varit en extra belastning när han vuxit upp.

Det är ju skillnad på olika barn med DS. En del har stora problem och andra mindre. Vilket är varför du inte kan säga att det inte är en sådan extra belastning. Det är nämligen individuellt. Dessutom, vad som är en belastning för en människa kanske inte är det för en annan, så det skiljer sig mellan olika föräldrar med.

fru vanheden skrev 2007-12-30 10:40:43 följande:

Måste alla som vill döda foster som har ds ha rätt och vi som vet hur bra människor med ds kan få ha fel?Är det svart eller vitt?
    Men det är ingen här i tråden som sagt att alla foster med DS borde aborteras. Och ändå går folk i sån fruktansvärd försvars-ställning. Lite som att man förolämpat deras åsikt bara för att man skulle välja en annan sak för sig själv.

Det jag försöker säga är att det är individuellt vad som passar för en. En del vill ha DS-barn, andra inte.
    heavymetal2 skrev 2007-12-30 10:53:39 följande:
    Ska vi sålla bort bokstavsbarnen oxå?????Barn med ADHD/DAMP,Tourette Syndrom,Autism,ADD.....Dom barnen kan oxå va "jobbiga".....Hade ni som svarat ja till abort ang DS även gjort abort på dessa barn,om det hade gått?Många med typ ADHD har det fruktansvärt tufft,inte minst i tonåren....
    Jag har ju aldrig sagt att man ska sålla bort alla barn som svviker från det "perfekta". Jag säger bara att folk har rätt att välja själva vad det gäller det som kan upptäckas under graviditeten. Jag gnäller inte på folk som gör abort och jag gnäller inte på folk som behåller. Folk får fatta beslut som passar dem.

De andra sakerna du räknar upp här syns inte under graviditeten så det anser jag vara en helt annan sak. Det är äpplen och päron liksom.

Men vem har hoppat på någon som valt att behålla ett barn med DS?

Jag slutade argumentera i den här tråden för att jag fick skit för allt möjligt och för att jag påstods ha åsikter jag aldrig haft.

Det känns som att man inte kan prata om det här utan att det höjs kränkta röster som totalt diskvalificerar en från debatten bara för att man inte är DS-förälder själv. Får man inte ha argumnet och göra egna val då?

heavymetal2 skrev 2008-01-02 23:44:34 följande:
    Fast förstår inte vanligt folk att det kan såras,när folk väljer att inte vilja behålla dessa barn?Föräldrar till DS barn tycker ju att "motståndarna" går MISTE om nåt fint!Är det så konstigt om det känns kränkande när man väljer att ta bort det finaste som finns?Föräldrar med Ds tänker självklart att "ni vill inte ha en unge som min"......klart att det sårar.
    Men ska jag behålla ett DS-barn bara för att inte såra någon annan? Om jag ska behålla det så är det väl utefter vad jag vill? Jag förväntar mig inte att folk slutar skaffa barn bara för att det kan såra mig att se en gravid kvinna när jag har svårt att få själv.

Inte heller blir jag kränkt för att folk gör aborter, trots att de väljer bort något som jag tycker är så vackert och önskvärt.

Man måste vara objektiv nog att inse att alla människor inte känner samma saker och värderar samma saker. Man måste kunna separera sina känslor från andras liv för man kan inte bestämma över andra på det viset.
    mammapuh skrev 2008-01-03 01:08:51 följande:
    Nej du ska inte behålla ett barn med ds om du inte vill behålla det! MEN du ska inte heller försöka tysta oss mammor till barn med ds som sitter med facit i handen och som vet hur det verkligen är att ha burit på sitt barn och fött det och som ser helheten runt barnet istället för att bara välja ut det som är jobbigt och tråkigt! Tänk om den som ska göra abort går in på gravidsnack och skriver om hur fruktansvärt jobbigt det är med att ha barn, de skriker halva nätterna, har kolik, kräker och bajsar ner sig osv..........
    Jag har aldrig tänkt tysta er. Jag har bara sagt att alla måste få fatta sina egna beslut. Och om någon tycker att allt som potentiellt kan bli jobbigt (för risken finns ju iaf) gör att det inte är värt det så är det deras beslut. Och den som väljer att föda fattar sitt beslut. Det är precis som med aborter i övrigt, det är inte upp till mig att döma de beslut som andra fattar i sina liv.
    thj skrev 2008-01-04 23:11:31 följande:
    Varför skulle de göra sig roliga på flickans bekostnad?
    Du menar att du aldrig hört talas om det? Världen kryllar av elaka människor som roar sig med att håna andra. En del mobbar andra i skolan, andra är roar sig med att lägga ut bilder på DS-barn och andra funktionshindrade och göra sig lustiga över dem på ett grymt sätt.

anne h skrev 2008-01-04 23:57:21 följande:

Men självklart får och skall var och en välja om de vill ha barn med eventuella funktionshinder, de kan alltid adoptera bort dem om de råkar få ett sådant barn ifall de itne hittat rätt på det via fosterdiagnostik.det jag inte gillar är när folk ska skriva mig på näsan om hur hemskt det är att ha barn med DS, hur hemskt det är att ha DS, hur kort tid de lever, hur mycket de lider. Tänk om folk bara sa att "Nej, jag vill inte ha ett barn med DS". Punkt. Nej, då ska det vara långa utläggningar om hur hemskt det är osv, som sagt..!
    Det handlar väl att folk gärna motiverar sina beslut.
    Lefo skrev 2008-01-05 12:16:33 följande:
    Och då är det ju bra att man visar sig "fast" man har DS. Hur tror du att man får bort mobbning? Genom att gömma de som är mobbade eller att informera och synas? Jag sitter inte i denna tråd och skriver för jag tycker det är speciellt roligt jag skriver här för att jag har en dotter som har DS och som enligt några här inte får synas på bild hon får av en del inte ses som söt för då blir hon bättre än andra barn (som jag inte tycker hon är jag tycker bara att hon är lika mycket värd som andra). Jag vill att min dotter ska SYNAS i dagens samhälle för det är här som hon ska leva och bo i massor av år. Sedan om du och andra inte vill ha DS barn är det helt ok för mig. Jag vill i alla fall att min dotter med DS ska ta plats i dagens samhälle och hon ska också FÅ ta plats precis som hennes tvillingsyster utan handikapp får göra.
    Jag har aldrig sagt att man ska gömma DS-barn. Men jag lägger inte ens ut bilder på min dotter som inte har DS. Det får hon välja när hon blir större.

Varje förälder bestämmer själva hur mycket det vill visa av sina barn på internet. I det här fallet ville jag bara informera om vad som förekommer. Dessutom är det inte samma sak att synas i samhället som att vara utfläkt överallt på internet.

Sen så tycker jag att det är osmakligt att använda sitt barn som slagträ, men det är ju min personliga uppfattning.
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!