-
Ja, folk väljer alltid abort om man får reda på att barnet har ds. 9 av 10 gör det. Så det där med att man vill veta för att förbereda sig, det tror jag personligen är bullshit. Sen beror det ju mycket på vad man får för info om ds av gynekologer och barnmorskor. Om man ser till Göteborg så är de väldigt duktiga på att ta bort foster, med en synnerligen obehaglig inställning till barn med ds, vilket vi är många som vittnar om. Senaste gynekolgen jag träffade tittade på Tea och sa "ja, då får man hoppas att hon är smart, då". jag har hört att i Stockholm är informationen mer ds-vnälig eftersom ds-barnens egen doktor (Bosse?) har inspirerat många av sina kollegor. Där görs, enligt Teas barnmottagningsdoktor, också färre aborter av ds-barn.Yamit skrev 2007-12-14 07:14:47 följande:DS barn kommer alltid att finnas. Finns ju folk som valjer att inte gora fostervattensprov och det finns ju folk som VALJER att behalla barnet efter DS beskedet. Alla skriverier gors nog av folk som ar radda och som vill ha en mojlighet att valja/kontrollera sitt liv (nagot man inte kunde lika mycket forr). Fragan ar om de verkligen hade valt att ta bort fostret om de nu hamnat i situationen. De som idag ar "sakra" pa att de skulle abortera kanske anda inte gor det nar situationen val uppstar? Och har man barn sedan innan sa vet man ju att livet med barn inte gar att "kontrollera" och styra som forr (sasom en business schedule), utan det ar barnens behov som styr, och da kanske behovet att ha 100% kontroll over precis allt bleknar.
-
Well spoken, my dear! sara for president
-
Och nu börjar vi närma oss etnisk rensning, när man kan välja och vraka vilka människor som ska få leva ibland oss. En mycket farlig inställning, anser jag. Och nej, inte "så fine". Inte ett dugg fine, faktiskt. Är det "fine" att abortera flickfoster för att man ju önskade sig en pojke? Eller är det en annan fråga, tycker du? Fri abort, ja, men inte på vilka grunder som helst, va?MILF skrev 2007-12-15 20:19:27 följande:Vad händer då med den fria aborten? Vill man ha en barn med DS, låt dem då behålla det. Vill man inte, så fine.
-
Jaha, men då har jag ju rätt i mitt antagande att du tycker att det är en helt annan fråga att abortera flickor för att de är flickor än frågan om att abortera ds-barn. javisst är det skillnad att få ett ds-barn jämfört med att få ett "fullt friskt barn" (som om det vore de två alternativ vi har). Det är också skillnad mellan att få en pojke och en flicka. Men inte så att det motiverar abort, sa du? Skillnaden ligger således i människovärdet och inte enbart i det faktum att man har olika förutsättningar i livet? Och DÄR tangerar du, återigen, tankegångarna bakom etnisk rensning, tjejen! Och nej, jag behöver inte läsa på, men tack för omtanken. Jag har nämligen forskat i ämnet. Nu läger jag ner min fria demokratiska röst i denna debatt och önskar samtliga debattörer en härlig jul!MILF skrev 2007-12-15 22:55:49 följande:Ja jag anser att fri abort skall vara just fri abort. Sen är det en viss skillnad att få ett barn med DS, än att få en fullt frisk flicka eller pojke. Etnisk resning är lite mer än bara abort -kanske dags att läsa på om det ämnet innan man skriver saker som inte riktigt stämmer..?
-
MILF, du skrev: Jag anser att man är lite omogen om man bemöter argument med otrevliga svar. Skulle du bli glad om jag skrev att du var obildad och vedervärdig?
Jag vill bara påminna om att du skrev att min forskning om etnisk rensning torde röra sig om en uppsats på högstadienivå som mest
Nu är det inte en doktorsavhandling, utan en blygsam B-uppsats på universitetsnivå, men i alla fall. jag har heller aldrig hävdat att fri abort är ekvivalent med etnisk rensning, men jag menar att om man väljer bort människor och hävdar att de har mindre rätt att finnas till pga begåvningshandikapp, så håller man på med utsovring av mindervärdiga människor, något som vi sett gång på gång i historien. Och du behöver inte mästra mig på detta område, för det ÄR de facto min specialkompetens och profession: Jag undervisar i historia och filosofi, bla.
Vidare: Jag tycker att du har rätt att hävda din åsikt, självklart. Visst är det ett känsligt ämne, men det får inte för den sakenas skull förtigas, debatten måste få finnas utan att det blir pajkastning. Och visst får man säga att det innebär extra jobb med ett ds-barn! Det gör det ju! Frågan är om det borde få vara skäl att abortera. Där tycker vi olika. Ingen anledning att gå till personangrepp för det va? jag lovade att jag skulle lämna debatten, och jag kanske borde göra det för gott nu. Återigen, God jul till er alla.