• Djouhanna

Vägra igångsättning?

Roxxbury > Ja,det är jobbigt! Jobbigt också när man går här hemma hela dagarna och funderar och är orolig. Vill ju börja veta något! Men,får snällt vänta tills Tisdag

• Djouhanna
    Yrslan skrev 2007-12-13 13:30:26 följande:
    Har blivit både igångsatt och snittad och skulle aldrig välja snitt före igångsättning.Däremot om det finns indikationer på att barnet skulle må bättre av snitt än igångsättning så skulle jag så klart välja det...
    Ja,skulle det vara så att babyn skulle vara normalstor,så skulle jag aldrig ens överväga snitt. Men,nu blir det väl så att jag inte har något val ,endera igångsättning eller snitt. Och då tror jag nästan att det blir ett snitt. Min sambo är mer för att jag skall välja ett snitt också. Men,får se.. Mittiallt så får jag inte välja.. Eller så sätter det igång av sig självt. Usch,hatar denna ovisshet!
  • Djouhanna

AnniPanni > Klart att det inte behöver bli så för mig men,det är ändå oroväckande såklart.
    Det var en stor tjej minsann! Vet nu inte riktigt hur stor min kille är nu,men han lär iaf inte vara under 4 kg. Har erfarenhet själv av att de beräknat vikten HELT åt skogen. 700g fel hade de beräknat min kille i v. 36.. Så det skulle ändå inte kännas tryggare om de skulle säga att han inte är stor.

• Djouhanna

Moomin > Kul att du hade en bra förlossning!

• Djouhanna

Moomin > Ja,säkert går detta bra med. Kommer säkert att skratta åt allt detta efteråt

• Djouhanna

Kul med diskussion i tråden Vet inte ifall min tapp e omogen eller mogen. Skulle tippa på att den är omogen,men jag är ju ingen läkare så.. Får se hur de resonerar på Tisdag,de kan ju egentligen inte tvinga mig eftersom jag sökt hjälp för min rädsla för att bli igångsatt. Knäppt om de skulle utsätta mig för det då tycker man.
    Men,mittiallt så sätter det igång ihelgen,och då har jag ju inget val
    Vänta och se är väl det enda jag kan just nu. Suck..

• Djouhanna
    roxxbury skrev 2007-12-14 18:48:44 följande:
    Måste bara hålla med lite här... Att bli igångsatt som förstföderska med omogen tapp är ingen bra kombination, pratade mycket m min Klara barnmorska om detta eftersom jag har blivit igångsatt två gånger och med div. komplikationer efteråt så låg det och malde nånstans i huvudet på mig och gör det än idag faktiskt. Med facit i hand hade jag aldrig tiggt om att bli igångsatt igen, däremot skulle jag ha tjatat om snitt. Men som sagt det är ju olika för alla och det hade ju såklart kunnat tillstöta komplikationer vid just det snittet som gjort så man ångrat sig.Oj, lite hit och dit i det här inlägget men jag är mer för snitt än igångsättning men försöker ändå se lite positivt på igångsättning!
    Okej Kommer nog försöka få snitt iaf,men går det inte så har ja ju inget val direkt
  • Djouhanna
    Månsson skrev 2007-12-14 14:48:28 följande:
    TS: Lycka till, hur det än blir! Hur som helst kan det ju bara gagna dig att du har tänkt till innan tisdag så att du har argumenten klara! Uppdatera gärna tråden efter tisdagens möte!
    Tackar! Jag uppdaterar sen på Tisdag
  • Djouhanna
    snart3barnsmamma skrev 2007-12-16 11:24:09 följande:
    Jag kan tyvärr inte rekommendera Överhuvudtaget att varken bli igångsatt eller inte. Själv födde jag ett barn förra året som vägde 5300 och var 58 lång, vill inte skrämma upp dig, men det var ett HELVETA att få ut honom...Det blev tillslut sugklocka, eftersom hans värden sjönk drastiskt. Läkaren gav sugklockan EN chans annars skulle han snittat inom några minuter. Det var det värsta jag varit med om..väntar ett barn igen och tror nog att jag kommer att totalvägra vaginal förlossning. bm sa att jag måste fundera på detta till nästa träff.Så tänk efetr noga, vad du vill!!!Lycka till!
    Oj oj. Lät som om du haft en hemsk förlossning Precis såntdär som jag är rädd för. Får se vad det blir på Tisdag,men jag måste väl ställa in mig på vaginalt,fast jag inte vill
  • Djouhanna
    roxxbury skrev 2007-12-16 19:43:04 följande:
    Många skriver om för barnets bästa och med risk för att få en massa folk här inne på mig så tycker jag mig ha hört att barnen oftast mår bra vid snitt, åtminstone vid planerade. En del kan ha svårt att komma igång med andningen men det är oftast inget allvarligt. Vid vaginala förlossningar mår barnen oftast sämre hör man mer och mer och vid informationen jag fick av barnmorskan så är det större risk för komplikationer för mamman vid snitt, inte för barnet och vid planerade snitt är risken för komplikationer ännu mindre för mamman. Men visst kan alla råka ut för infektioner och dyl i såret eftersom det ändå är ett "större" ingrepp. Men summan av detta är alltså att barnen oftast mår bra vid planerade snitt.
    Ja,jag tycker mig höra mer och mer om barn som skadas eller inte mår bra vid vaginal förlossning. Har dock inte hört om några barn som inte mått bra efter ett kejsarsnitt. Men,jag är ju ingen läkare eller så,så jag vet ju inte
  • Djouhanna
    snart3barnsmamma skrev 2007-12-18 18:24:32 följande:
    Lycka till nu med allt!!!!!Sista tipset är att inte tro att man är duktigare för att man föder utan smärtlindring...Alla är vi olika...Själv hade jag EDA men ändå skrek jag väldigt mkt och hade Jäv" ont.speciellt om de nu har beräknat ett stort barn....
    Tack
  • Djouhanna
    Marleen skrev 2007-12-18 18:27:33 följande:
    grattis
    Tack
  • Djouhanna
    roxxbury skrev 2007-12-18 18:56:30 följande:
    Gud vad kul! Det kommer att gå kanon, fast väldigt snabba ryck måste jag säga! Men det är väl sällan dom vägrar snitt i såna här fall. Håller iallafall tummarna för att det går lika galant för dig som för mig och många andra! Hoppas du uppdaterar när du kommit hem, nu vill man ju veta när man följt det!
    Är nervös som fan,men det ska väl gå bra ändå Dom har ju gjort det förr så
  • Djouhanna
    Månsson skrev 2007-12-19 08:23:39 följande:
    Åh vad spännande! Skönt att du fick snitt eftersom du ville ha det. Blev det något tjafs över huvud taget eller höll de med dig direkt?Ja, du ligger kanske och snusar bebis om någon timme ! Härligt!
    Har fått min bebis nu En kille på 3840g och 51 cm. Han var alltså inte ALLS stor! Skulle jag vetat att han var normalviktig skulle jag fött vanligt. Gör sjukt ont efter snittet Men,det går väl om Var inget tjafs alls,utan läkaren beviljade snittet utan problem!
Svar på tråden Vägra igångsättning?