• roxxbury

Vägra igångsättning?

Jag har blivit igångsatt två gånger och snittad en tredje och skulle aldrig mer välja igångsättning. Inte pga stora barn men det har dragit ut på tiden och varit fruktansvärt smärtsamt, som tur är gick själva framfödandet fort med andra barnet men det tog 4 dagars igångsättning för att kunna ta hål på hinnorna och det var INTE kul... Vill inte skrämmas för alla andra som jag pratat med har haft jättebra igångsättningar m förlossningar inom några timmar men på mig fungerad det inte, snittet var å andra sidan rena drömmen för mig. Hade inte alls ont och mådde bra mycket bättre än efter mina vaginala förlossningar. Lycka till!

• roxxbury

Tror förresten inte dom kan vägra dig snitt, vid igångsättningar finns risker också och man kontrolleras regelbundet så att barnet mår bra. Stå på dig!

• roxxbury

Vill bara tillägga att precis som vid vaginala förlossningar har man mer eller mindre ont och komplikationer vid snitt. Var sängliggande efter mina vaginala förlossningar i drygt ett dygn vid båda förlossningarna och hade olika sorters dropp o blodtransfusioner o järndropp. Vid snittet däremot så var jag uppe samma kväll o har inte haft det minsta ont i ärret, visst blir det lite värre efteråt kanske men mest för att man inte får lyfta. Fuskade och lyfte vagnen i och ur bilen alldeles för tidigt men var väldigt pigg och kände inte av ärret.

Så det finns solskens historier vid snitt också! Hade förmodligen sluppit div dropp o blod om jag haft förlossningar som startat av sig självt så det finns ju "risker" med allt.

• roxxbury

Usch vad jobbigt det måste bli med alla olika uppfattningar. Det bästa är nog att ta allt med en nypa salt och tänka igenom allt själv. Alla tycker ju olika om allting!

• roxxbury

Vad du än väljer så går det bra! Och även om man har ont efteråt, oavsett förlossnings sätt så går det ju över och man har ju den lilla guldklimpen hos sig!

• roxxbury

Måste bara hålla med lite här... Att bli igångsatt som förstföderska med omogen tapp är ingen bra kombination, pratade mycket m min Klara barnmorska om detta eftersom jag har blivit igångsatt två gånger och med div. komplikationer efteråt så låg det och malde nånstans i huvudet på mig och gör det än idag faktiskt. Med facit i hand hade jag aldrig tiggt om att bli igångsatt igen, däremot skulle jag ha tjatat om snitt. Men som sagt det är ju olika för alla och det hade ju såklart kunnat tillstöta komplikationer vid just det snittet som gjort så man ångrat sig.

Oj, lite hit och dit i det här inlägget men jag är mer för snitt än igångsättning men försöker ändå se lite positivt på igångsättning!

• roxxbury

Många skriver om för barnets bästa och med risk för att få en massa folk här inne på mig så tycker jag mig ha hört att barnen oftast mår bra vid snitt, åtminstone vid planerade. En del kan ha svårt att komma igång med andningen men det är oftast inget allvarligt. Vid vaginala förlossningar mår barnen oftast sämre hör man mer och mer och vid informationen jag fick av barnmorskan så är det större risk för komplikationer för mamman vid snitt, inte för barnet och vid planerade snitt är risken för komplikationer ännu mindre för mamman. Men visst kan alla råka ut för infektioner och dyl i såret eftersom det ändå är ett "större" ingrepp. Men summan av detta är alltså att barnen oftast mår bra vid planerade snitt.

• roxxbury

Gud vad kul! Det kommer att gå kanon, fast väldigt snabba ryck måste jag säga! Men det är väl sällan dom vägrar snitt i såna här fall. Håller iallafall tummarna för att det går lika galant för dig som för mig och många andra! Hoppas du uppdaterar när du kommit hem, nu vill man ju veta när man följt det!

• roxxbury

Grattis till pojken! Vilken känsla...jag har ju tre och ska inte ha fler barn men gud vad det är mysigt med barnen!!!! Tänk att få gosa och lukta på en så liten!!!!!! Tråkigt att du har ont men hoppas snittet gick bra annars, nu när jag och andra har lovordat det...!

Svar på tråden Vägra igångsättning?