Jennie med ie skrev 2007-12-15 08:29:19 följande:
Skulle någon med åtalsfrihet begå ett så allvarligt brott hade denne säkert avsatts från sin plats på nåt sätt och därmed kunat åtalas
När jag har läst runt lite så har jag nu sett att formellt kan man inte avsätta kungen pga annat än att han byter religion. Alltså inte ens om han begår ett allvarligt brott. Däremot skulle det kunna leda till att han själv avgår pga kritik, men nej man kan inte avsätta honom pga det.
Hjartesjalen skrev 2007-12-15 07:41:09 följande:
Ming:Vagar saga nej?? Dom har regler att ratta sig efter som alla vi andra manniskor, o varfor skulle dom inte vaga saga ett nej till dom?? Vad skulle handa?Varfor skulle Viktoria kunna kidnappa ett barn? Utan att bli straffad for det?
Ja, men om reglerna säger att barnet ska ha rätt att komma till en så bra familj som möjligt (nu spekulerar jag bara utefter vad Jennie med ie säger, för jag känner inte till reglerna kring adoption), så skulle handläggaren lätt kunna "bedöma" att barnen inte alls skulle må dåligt av de livet.
Ang det andra så kan Victoria inte kidnappa ett barn nu utan att straffas, då hon inte är statschef. Kungen kan ju det däremot, och när Victoria har blivit drottning, dvs statschef, så kommer hon också att ha straffsrättslig immunitet, precis som kungen har idag.