• Devania

Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??

Jag har 25 dagar kvar till BF och börjar bli nervös. Har nyligen fått veta att jag troligtvis inte kommer kunna få nån epidural pga min tatuering. Jag är livrädd, alla man pratar med säger typ "epidural var som att komma till himmelriket" "det enda som hjälpte var epidural" osv... Och nu får jag ingen! Kommer jag att dö av smärta?? Ni som klarat er med andra bedövningar, vad har hjälpt er bäst??

• Svar på tråden Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??
  • Hannnah

Jag fick ingen bedövning och jag klarade mig!

• HannaElectra

men vad har du för tatoo???

Jag har också en stoooor tatuering över hela svanken och ryggen men barnmorskan har tittat på den och att slingra in en nål ngnstans sa hon att inte var några problem??

Hört att dom kan snitta tatueringen också för att komma imellan om d behövs.

Men har du ngt kort på din???

• xiayo

ABSOLUT att du kommar att klara detta.
    När jag födde min son så var epidural det enda jag ville ha...
    hade hört samma visor som du..
    Men då visade det sig att jag som har sne rygg, ej kunde få det.

Fick lugnt hålla i lustgasen. Blev förstås ej så glad...men efter bara någon timme var sonen ute.Det hade ej kunnat gå bättre :)
    LUSTGAS I LOVE!!

Så du behöver ej haka upp dig..Håll hårt i lustgasen i stället :)

• hewa

Till TS:
    Visst kan du klara dig utan EDA! Det är ingen nödvändighet som många tycks tro. Jag fokuserade mycket på avslappning (hade inte tränat andning eller något, bara fokuserade på avslappning). Försökte hitta en ställning jag kunde slappna av bra i, ett tag innebar det att jag hängde över sängens uppfällda huvudände.

Sen handlar det, tror jag, mycket om att inte bli rädd. Jag intalade mig innan att det kommer göra så j-a ont att jag aldrig i hela mitt liv kan föreställa mig hur ont det gör men att det INTE är farligt! Det hjälpte mig att våga känna smärta utan att bli rädd för den.

Prata med din partner, se till att denne vet hur du känner, om du är osäker inför något, om det är något du absolut inte vill osv. Hitta ett sätt att känna dig trygg.

På det sättet kom jag igenom min förlossning med endast akupunktur och varma kuddar (och jag har ganska låg smärttröskel normalt sett så det har inget med saken att göra!). Så visst går det!

• Leeloo

Precis som hewa skriver så tror jag oxå att det handlar mycket om att inte bli rädd för smärtan. Att inte bli panikslagen. I normala fall är ju smärta kroppens försvar att nåt är farligt för din kropp, ta dig härifrån, långt bort från smärtan ungefär. Att gå emot den instinktiva känslan är svårt, men det är möjligt.
    Lite ot, jag vet.

Eyy woman! I think you left your panties in my kitchen..
  • luthien77

det går utmärkt, kolla min blogg för förlossningsberättelse utan epidural. Lycka till!

• Skorpan2

Det gick bra utan EDA. Tyckte lustgasen hjälpte massor. Hade haft ont länge utan nån smärtlindring alls när jag fick använda lustgasen. Det kommer gå toppen!

• Hemliga jag

haha jaa klart du gör, jag fick bara tre minuter på mig att föda, kom till BB 05,31 Milan e född 05,34

känns ungefär som man ska dö

• burret84

jag hann aldrig få nån epidural det gick för fort, jag använde bara lustgas och den hjälpte riktigt bra!!! nackdelen m lustgasen tyckte jag iaf va att jag va rätt såsig i kålan mest hela tiden. så det ska nog gå vägen för dig oxå!!
    lycka till

• Altariel

Jag har fött två barn med bara lustgas o varma rispåsar.

Gick skitbra. Den som påstår att de är skönt o föda kan gå o gräva ner sig, men som nån sa - Man glömmer det direkt sekunden då bebisen är ute. Jag sa till och med precis efter att lillan va född "Wow, de här kan jag göra igen!" och de svarade, "Vi ses nästa år då!"

Så, de är FULLKOMLIGT möjligt.

Svar på tråden Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??