• Devania

Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??

Jag har 25 dagar kvar till BF och börjar bli nervös. Har nyligen fått veta att jag troligtvis inte kommer kunna få nån epidural pga min tatuering. Jag är livrädd, alla man pratar med säger typ "epidural var som att komma till himmelriket" "det enda som hjälpte var epidural" osv... Och nu får jag ingen! Kommer jag att dö av smärta?? Ni som klarat er med andra bedövningar, vad har hjälpt er bäst??

• Svar på tråden Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??
  • Valkyriah

Jag hann (tyvärr) aldrig få EDA som jag önskade.
    Ut kom han ju men tyckte det var hemskt.

Men är det inte så att man tidigare trott att färgen i tatueringen åkte med in i ryggmärgen,men att man nu vet att det inte är farligt?
    Har en kompis som har en ryggtavla,utan någon hud synlig och hon fick sin EDA.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • bebbe made in italy

Känner massor av förstagångsföderskor som inte har använt eupidral, skall säga att jag vet en tjej på 10 st som haft det och hon tyckte det var bättre utan andra gången hon födde. Jag personligen vill inte ha eupidral. Tror inte du skall oroa dig, kvinnor har fött barn itusentals år innan eupidralen fanns, klart att du kommer klara det galant. Finns ju annan smärtlindring, kram på dej å lycka till

Jag har ett mirakel i min mage
  • God Is A Girl

Är det en narkosläkare som bedömt att du inte ska kunna ta EDA?
    För det är ju endå fler ställen än ett dom kan lägga den på oc läkarna brukar vara bra på att hitta ett ställde där det inte är färg

Om inte annat tror jag verkligen man kan klara sig utan- jag ska inte ta eda och är förstföderska
    Ger man sig bara f*n på det så går det nog ypperligt

• smulis

jag har fött 4 barn utan klarat mig bra på lustgasen.
    Planerar att göra likadant nu på fredag när jag sätts igång..

• miababia

nu gick ju förlossningen väldigt snabbt, men jag hade ingen bedövning alls och jag lever. du kommer inte dö av smärta.  Lycka till     Lustgas vet jag att många har tyckt hjälpt

• SIN74

Det fungerar med bara lustgas. Hann inget annat under båda mina förlossningar.

• Majras

Jag fick, men den tog inte, då läkaren lade den försent. Klarade mig med lustgas, men visst gjorde det ont.
    Men du ska se att du klarar av förlossningen galant... lycka till

• Dora

Är det en barnmorska som sagt det eller en kompis?
    Jag har nämligen hört att det är en myt.

Så länge min chef låtsas att jag har hög lön låtsas jag att jag har mycket att göra.
  • Axels och Annies mamma

Jag klarade mig utmärkt med TENS, varma vetekuddar och lustgas. Började med TENS redan hemma och hade den på väg in till BB med och även på BB fram tills de satte skalpelektroden då jag var tvungen att stänga av den pga att de stör varandra. Hade lustgas den sista timmen i slutfasen och under krystarbetet.
    Har ingenting emot epidural, men jag tyckte inte att jag hade så ont att jag behövde ta till det.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • Saaaraa

min förlossning gick också snabbt, jag hade inte heller EDA..
    såå farligt var det inte.. tänker köra utan smärtlindring nästa gång igen. 

Svar på tråden Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??