• Cecese

Vilken bältesstol ska vi välja?

Instämmer med dom andra. Din stora dotter bör sitta bakåtvänd minst 1 år till men helst ännu längre. Det tidigaste hon ska vändas är när stolen är urvuxen och det är stolen när övre delen av öronen kommer upp till kanten.

• Cecese

Ja det är ju mycket bättre att hon får ha benen raka och i stället riskerar att bryta nacken och dö/bli förlamad vid en krock.... Det är ingen fara att sitta med böjda ben, hellre det än att dom skadas ordentligt om man är med om en olycka. Hur lång är hon då eftersom hon inte får rum bakåt. Min dotter på nästan 5 år (fyller om 1 månad) sitter bakåtvänd och hon är ca 105 cm. Hon får bra rum bakåtvänd och kommer att kunna sitta så tills hon är runt 115 cm.

• Cecese

Att ni redan har vänt henne så gör att ni varje gång ni åker bil riskerar hennes liv. Risken att hon ska skadas allvarligt eller dö i trafiken är 5 gånger högre om ni har henne framåtvänd. Nästan alla barn under 4 år som skadas eller dödas i trafiken gör det pga att dom sitter framåt och dom flesta skulle klarat sig med bara blåmärken om dom suttit bakåt. Eftersom min dotter ff kan sitta bakåt och hon har långa ben (hon har ff bara bältet på andra steget av 3, samma steg som min son på 15 månader har) så borde er dotter också kunna göra det. Min dotter är som sagt ca 105 cm så hon är längre än er dotter. Men visst vill ni ha det på ert samvete att dottern kan hamna i rullstol eller i en kista om ni krockar så får ni väl ha det.... 

• Cecese

Det handlar varken om längd eller vikt när man ska svänga framåt. Det handlar om att före barnet är 4 år så är inte nackmusklerna tillräckligt utvecklade och starka så vid en krock kan nacken helt enkelt gå av. Du har säkert läst om att vuxna får whiplash och men (värk) för resten av livet. Barnen får inte "bara" whiplash och värk, dom hamnar i stället i rullstol eller dör.

Självklart kan man dö även om man sitter bakåtvänd men det är i så fall en så pass allvarlig olycka att det spelar ingen roll vad man gör. Skillnaden kommer vid mindre olyckor än så. Det kan räcka med att det bli blixthalka och man kör av vägen rätt ner i ett träd i 30 km/h för att barnet ska bli ordentligt skadat. Men visst vill du utsätta ditt barn för den risken så gör det. Synd bara att det är ditt barn som får betala om det händer något.

Kolla filmerna och se hur det blir om man krockar.

">

">

Fundera sen i vilken sits du vill att din dotter sitter om ni krockar....

Svar på tråden Vilken bältesstol ska vi välja?