• älsklingsdockan

Vilken bältesstol ska vi välja?

Har en "stor" dotter på 3 och 2mån och en liten på 4 månader. Den lilla är rätt lång och det dröjer inte många månader förrän det är dags att byta upp sig från babyskyddet till en bilbarnstol. Har en Britax Two Way Plus till den stora och är jätte nöjd med den.
    Tanken är att den lilla ska få bilbarnstolen och den stora ska få en bältesstol.
    Men vilken ska man välja?
    (Gillar Britax stolar men det är inte ett måste).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-03 17:32:31:
    Britax Two Way heter den vi har.

Bältesstolen måste vara rymlig och gärna ha häj och sänkbart nackstöd. Går det sen att göra om den till en bälteskudde är det bara ett plus.

• Svar på tråden Vilken bältesstol ska vi välja?
  • myskatt

Köp en till bakåtvänd bilbarnstol och låt treåringen sitta kvar bakåtvänd tills hon vuxit ur sin stol.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Kina79

Jag håller med myskatt. Köp en bakåtvänd till. Stora tjejen är fortfarande för liten för att åka framåt.

• Cecese

Instämmer med dom andra. Din stora dotter bör sitta bakåtvänd minst 1 år till men helst ännu längre. Det tidigaste hon ska vändas är när stolen är urvuxen och det är stolen när övre delen av öronen kommer upp till kanten.

• älsklingsdockan

Nu sitter min dotter redan framåtvänd. Hon är lika lång som en genomsnitts 4åring. Benen är på tok för långa för ett kunna sitta bakåt vänd. Nu är det så att vi vill inte köpa en till bilbarn stol eftersom vi redan har två. Vi vill ha en bältesstol som kan följa med henne längre.

• Cecese

Ja det är ju mycket bättre att hon får ha benen raka och i stället riskerar att bryta nacken och dö/bli förlamad vid en krock.... Det är ingen fara att sitta med böjda ben, hellre det än att dom skadas ordentligt om man är med om en olycka. Hur lång är hon då eftersom hon inte får rum bakåt. Min dotter på nästan 5 år (fyller om 1 månad) sitter bakåtvänd och hon är ca 105 cm. Hon får bra rum bakåtvänd och kommer att kunna sitta så tills hon är runt 115 cm.

• älsklingsdockan

Jag är inte intresserad av vad ni har för åsikter angående att sitta bakåtvänt eller inte. Min fråga var vilken den bästa bältesstolen var. Huruvida vi har valt att redan vända på henne har inte med den frågan att göra. I vår bil funkar det inte att ha hennes stol bakåt när man har den lilla där framme. Att hon sen inte får plats med benen är en annan orsak. (Hon är 102cm och har långa ben).
    Att vi väljer att vända henne gör inte oss till sämre föräldrar och risken för att dö eller liknande är inte mycket större om vi har henne bältad på rätt sätt i en framåt vänd stol. Tänk istället på alla som inte sätter fast sina barn över huvud taget!

• Britt Blå

Britax Römers bältesstolar är super tycker jag! Vi har två olika modeller, och är väldigt nöjda med dom. Skulle inte välja Graccos.. Men åk och titta på dem. Men jag tipsar om Britax, har ni dessutom haft det innan så...

• Cecese

Att ni redan har vänt henne så gör att ni varje gång ni åker bil riskerar hennes liv. Risken att hon ska skadas allvarligt eller dö i trafiken är 5 gånger högre om ni har henne framåtvänd. Nästan alla barn under 4 år som skadas eller dödas i trafiken gör det pga att dom sitter framåt och dom flesta skulle klarat sig med bara blåmärken om dom suttit bakåt. Eftersom min dotter ff kan sitta bakåt och hon har långa ben (hon har ff bara bältet på andra steget av 3, samma steg som min son på 15 månader har) så borde er dotter också kunna göra det. Min dotter är som sagt ca 105 cm så hon är längre än er dotter. Men visst vill ni ha det på ert samvete att dottern kan hamna i rullstol eller i en kista om ni krockar så får ni väl ha det.... 

• Suskiv

Ja man kan ju hoppas för hennes skull att det aldrig smäller för ni verkar ju uppenbarligen inte bry er så hon har väl bara att hoppas att hon inte blir en av dessa barn som dör pga föräldrarna inte gör de de kan för att de ska åka säkert.

• älsklingsdockan

Om man tänker så ska man inte ge sig ut i trafiken över huvudtaget. Vem som helt kan skadas eller dö när man åker bil. Även de som sitter bakåtvänt. Rekommendationerna säger ca 4år. Detta beror på många olika anledningar. Bl.a. längden. Är ett lite yngre barn längre än en 4åring ses inte det som ett fel att ha dem framåtvänt. Säkerheten beror också mycket på hur man kör och vad man har för bil. Kör man t.ex. en liten golf löper man större risker än om man kör en kombi. Många saker spelar in inte bara om de sitter bakåt eller framåt.
    Funkar det inte att ha dotterns stol bakåtvänd pga att lillasyster sitter fram så köper jag ju inte ny större bil eller åker i två bilar för att hon tvunget ska sitta bakåt.

Sedan handlade inte inlägget om huruvida man ska sitta bakåtvänd eller inte! Den handlade om vilken bältesstol som anses bäst när det är dags att byta om 4-5månader!!!

• TerrorMorsan

vi har den rallystolen

här ska det stå något fyndigt och klokt så alla ser
  • Cecese

Det handlar varken om längd eller vikt när man ska svänga framåt. Det handlar om att före barnet är 4 år så är inte nackmusklerna tillräckligt utvecklade och starka så vid en krock kan nacken helt enkelt gå av. Du har säkert läst om att vuxna får whiplash och men (värk) för resten av livet. Barnen får inte "bara" whiplash och värk, dom hamnar i stället i rullstol eller dör.

Självklart kan man dö även om man sitter bakåtvänd men det är i så fall en så pass allvarlig olycka att det spelar ingen roll vad man gör. Skillnaden kommer vid mindre olyckor än så. Det kan räcka med att det bli blixthalka och man kör av vägen rätt ner i ett träd i 30 km/h för att barnet ska bli ordentligt skadat. Men visst vill du utsätta ditt barn för den risken så gör det. Synd bara att det är ditt barn som får betala om det händer något.

Kolla filmerna och se hur det blir om man krockar.

">

">

Fundera sen i vilken sits du vill att din dotter sitter om ni krockar....

• TerrorMorsan
    älsklingsdockan skrev 2007-12-05 10:14:51 följande:
    TerrorMorsanHur är det med Rallyn. Jag har hört den ska vara bra. Men är det Britax eller Graco?
    kommer inte ihåg vilket märke brorsan har dom med te sina barn vi had en britax förut, å bytte till rallyn, å han sitter mkt bättre ii rallystolen!
    här ska det stå något fyndigt och klokt så alla ser
  • Ebbas mamma

Hej, vi köpte en Acta Graco Rally sport och är mycket nöjda med den, tjejen sitter jätte bra i den. Hon är bara 3år och 4månader men hon är lång, jag frågade i affären och då örats överkant går över ryggstödet ska hon inte sitta bakåtvänd längre. Vad gör man när tjejen är lång.
    Konstigt att i många andra länder så är det framåtvänt som gäller. Kan vell inte vara farligare här.

• Hepp03

Om man blir påkörd bakifrån så är det ju mkt sämre att ha barnet bakvänt...det går inte att skydda sig mot allt. Bakvänd är ju säkrast om man krockar ala krocktester men i verkligheten så kan vad som helst hända... Åter till ämnet, akta gracos stolar har vi. Toppen!

Svar på tråden Vilken bältesstol ska vi välja?