Inlägg från: älsklingsdockan |Visa alla inlägg
  • älsklingsdockan

Vilken bältesstol ska vi välja?

Har en "stor" dotter på 3 och 2mån och en liten på 4 månader. Den lilla är rätt lång och det dröjer inte många månader förrän det är dags att byta upp sig från babyskyddet till en bilbarnstol. Har en Britax Two Way Plus till den stora och är jätte nöjd med den.
    Tanken är att den lilla ska få bilbarnstolen och den stora ska få en bältesstol.
    Men vilken ska man välja?
    (Gillar Britax stolar men det är inte ett måste).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-03 17:32:31:
    Britax Two Way heter den vi har.

Bältesstolen måste vara rymlig och gärna ha häj och sänkbart nackstöd. Går det sen att göra om den till en bälteskudde är det bara ett plus.

• Svar på tråden Vilken bältesstol ska vi välja?
  • älsklingsdockan

Nu sitter min dotter redan framåtvänd. Hon är lika lång som en genomsnitts 4åring. Benen är på tok för långa för ett kunna sitta bakåt vänd. Nu är det så att vi vill inte köpa en till bilbarn stol eftersom vi redan har två. Vi vill ha en bältesstol som kan följa med henne längre.

• älsklingsdockan

Jag är inte intresserad av vad ni har för åsikter angående att sitta bakåtvänt eller inte. Min fråga var vilken den bästa bältesstolen var. Huruvida vi har valt att redan vända på henne har inte med den frågan att göra. I vår bil funkar det inte att ha hennes stol bakåt när man har den lilla där framme. Att hon sen inte får plats med benen är en annan orsak. (Hon är 102cm och har långa ben).
    Att vi väljer att vända henne gör inte oss till sämre föräldrar och risken för att dö eller liknande är inte mycket större om vi har henne bältad på rätt sätt i en framåt vänd stol. Tänk istället på alla som inte sätter fast sina barn över huvud taget!

• älsklingsdockan

Om man tänker så ska man inte ge sig ut i trafiken över huvudtaget. Vem som helt kan skadas eller dö när man åker bil. Även de som sitter bakåtvänt. Rekommendationerna säger ca 4år. Detta beror på många olika anledningar. Bl.a. längden. Är ett lite yngre barn längre än en 4åring ses inte det som ett fel att ha dem framåtvänt. Säkerheten beror också mycket på hur man kör och vad man har för bil. Kör man t.ex. en liten golf löper man större risker än om man kör en kombi. Många saker spelar in inte bara om de sitter bakåt eller framåt.
    Funkar det inte att ha dotterns stol bakåtvänd pga att lillasyster sitter fram så köper jag ju inte ny större bil eller åker i två bilar för att hon tvunget ska sitta bakåt.

Sedan handlade inte inlägget om huruvida man ska sitta bakåtvänd eller inte! Den handlade om vilken bältesstol som anses bäst när det är dags att byta om 4-5månader!!!

Svar på tråden Vilken bältesstol ska vi välja?