Inlägg från: mammatillvictor |Visa alla inlägg
  • mammatillvictor

Till er som är adopterade!

Jag ser det inte som att bryta någon trend alls, vi känner både jag och maken som också är adopterad (liksom jag själv) att eftersom de har visat hur underbart sätt det är att bli föräldrar på genom adoption så ville vi uppleva detta sättet också. Och nu har vi adopterat världens mest underbara son!Eftersom vi inte har fört våra föräldrars gener vidare då det varit helt oviktigt innan så ser vi det som lika oviktigt nu. Det är inte det som räknas.

• mammatillvictor
    emcjoh skrev 2007-12-04 22:25:09 följande:
    För min del har det varit enormt viktigt att få en "riktig familj" att höra ihop med. När jag fick min första flicka var det den första person jag visste var släkt med mig på riktigt.Ett aldeles speciellt ögonblick i mitt liv.Hade jag inte kunnat få egna barn hade nog adoption från mitt hemland - Gamla Jugoslavien varit svårt men hade ändå varit mitt förstaval om någon nu förstår vad jag menar.
    Jag ser ju min familj som riktig även om jag inte fött vår son. Precis som jag ser mina föräldrar och min bror som min riktiga familj
  • mammatillvictor
    maritmedm skrev 2007-12-05 08:22:58 följande:
    En fråga i frågan till er som är adopterade. Tycker ni att era adoptivföräldrar gjorde rätt som tog er (som är från andra länder) från ert hemland? Har funderingar på att adoptera men många säger att det kanske inte är för barnets bästa att ta de från sitt hemland. Själv känner jag att om jag adopterar kan jag ge ett barn ett liv som det annars inte skulle ha haft. Sen kan jag känna att man i så stor mån som möjligt ska hjälpa sitt barn att behålla sin relation till hemlandet. Vad tycker ni?
    Våra föräldrar har inte tagit oss någonstans ifrån! En adoption handlar inte om att man tar barn och ger till några. De barn som adopteras bort är föräldralösa. Men att adoptera ett barn från en del av världen och låta det växa upp i Sverige, ja, jag ser inga fel i det. Det är till barnets bästa att få föräldrar som älskar en och ger en bra uppväxt med tak över huvudet och utbildning osv. Vad kan vara fel i det? Man kan väl ge barnet en del av sitt ursprungsland genom att man besöker det te x, OM barnet vill detta?
  • mammatillvictor
    maritmedm skrev 2007-12-06 11:12:30 följande:
    Tack för alla fina svar! Det känns som att ni som är adopterade har klarat er bra =) Om det blir att vi adopterar så ska jag iaf försöka lära mig så mkt som möjligt om det land barnet kommer ifrån, så att jag kan svara på ev kommande frågor, berätta och framförallt ta mkt kort då vi är där och hämtar barnet.
    Ja, det är något man är skyldig barnet att dokumentera tycker jag Det är det som är så bra att man numera måste åka och hämta barnet i landet så man kan dokumentera så mycket som möjligt! Det är rätt inställning du har
  • mammatillvictor
    inoka skrev 2007-12-06 20:41:32 följande:
    Vietnammamma: Bara undrar lite..När du hämtade Viktor hur mkt fick ni veta av hans ursprung? Min kusin vill finna sin biologiska mamma men när vi tog en närmre titt på hans papper så står det knappt ngt om honom och ens var han är född. Så var det för mej men då är det endå 31 år sen jag kom hit och lite har ju ändrats. Tänkte bara om det var just sri-lanka som var dåliga på att dokumentera eller om det är så över lag att man inte får reda på så mkt om barnet och ursprunget..
    Vi fick veta det som fanns att veta, vi besökte ju också barnhemmet och vi fick då också möjlighet att prata med barnhemspersonalen och de som hade varit ansvariga just för vår son. Vi filmade mycket från barnhemmet också vilket är guld värt att kunna visa för sonen. Han har redan sett filmen x flera Det är nog väldigt blandat och olika. I vissa fall finns det inget att berätta, barnen kan vara hittebarn, kan ha lämnats på sjukhus av modern som uppgett falskt namn, alltså omöjligt att spåra. Så det varierar nog väldigt tror jag. Maken är från Korea och han har namn och efternamn på båda sina bioföräldrar vilket är rätt ovanligt. Jag vet inget å andra sidan.
  • mammatillvictor
    Dripknot skrev 2007-12-08 22:38:42 följande:
    Jag är adopterad från Chile och kom hit till Sverige när jag var 10 veckor gammal. Med mig hade jag min biologiska tvillingbror och vi kom till samma familj. Växte upp med helsvenska föräldrar från Västerbotten respektive Jämtland. Har haft en bra och trygg uppväxt. Nu har jag fått ett eget biologiskt barn tillsammans med min sambo. Hon kom till världen den 15/9-07. Trots att jag själv är adopterad så har jag aldrig haft tankarna själv på att adoptera. Visst.. hade det visat sig att jag aldrig skulle kunnat få egna biologiska barn så hade jag säkert övervägt möjligheten. Men nu gick det ju så bra att få en egen liten och hon är en exakt kopia av mig när jag var liten.Min biologiska bror fick en son den 3/12-07 och han är en exakt kopia av bror när han var liten. Mycket spännande att vi nedkom med varsitt barn så pass tätt inpå varandra.Våra adoptivföräldrar klassas nu som mormor & morfar respektiva farmor och farfar. Jag ser dem på samma sätt som biologiska barn ser på sina föräldrar. De är jätteglada för vår skull och hälsar på sina små barnbarn (och oss förstås) så ofta de kan.
    Grattis till bebis! Ja, det är ju jättebra att ni känner att det känns bra med era barn och det verkar viktigt för er att se likheter i er själva och era barn! Själv har jag aldrig haft någon sådan längtan eller saknad av att inte kunna se mig själv i mina föräldrar eller i min bror som är från Chile (är själv från Ecuador) så när vi valde att adoptera och fick vår son så känner varken jag eller maken som också är adopterad att vi saknar att se oss själva i sonen. Sonen är dock lik maken men det är ju för att båda är från Asien Visst är det underbart att det finns olika sätt att få barn på!
  • mammatillvictor
    inoka skrev 2007-12-09 10:32:28 följande:
    Vietnammamma: Bara berätta en liten kul sak..Jag och min pappa är så kopiöst lika..i sättet och i utseendet. (min adotivpappa) *S* Det är till och med folk som frågat om min mamma är mörk för jag själv är ganska ljus i hyn. Jag tror man tar efter så mkt från sina föräldrar vare sig man är adoptivbarn eller inte.
    hahaha, jag känner igen mig också, min pappa har svart hår men blå ögon men alla säger att jag och pappa är sååååå lika. Vi går lika, vi är lika i sättet och så. Ja, det har du rätt i, man tar efter sina föräldrar vare sig man är adoptivbarn eller ej! kram på dig
  • mammatillvictor
    TeddyTezzan skrev 2008-01-24 07:42:30 följande:
    Bara för att man är adopterad själv så tror inte jag att man känner att större behov på att adoptera. Jag kanske har fel men jag känner i alla fall itne så. För mej är mest självklart att få biologiska barn och kan jag inte det givetvis tänker man över adoption. Antar att dom flesta har den tankeverksamheten runt adoption. Först försöker man själv, Funkar inte det så söker man hjälp och fungerar inte det heller så ansöker man om tillstånd att adoptera. Ser jag som en naturlig del. Men som sagt. Visst tänker folk olika.
    Det är nog olika. Jag känner INTE som du. Jag har enda sedan jag var liten pratat om att jag ska bli mamma men inte HUR. Jag har aldrig lekt gravid med kudde under tröjan, alltid sagt att när jag får barn, inte när jag har barn i magen, min mamma har inte fött mig och jag tror det spelar in att vi valde adoption utan att försöka få hjälp för att bli gravid. Jag har alltid velat adoptera barn då jag velat uppleva det som mina föräldrar upplevde i och med deras adoptioner av mig och min bror. Hade jag blivit gravid lätt så hade vi adopterat syskon. Nu har vi fått vårt barn från Vietnam och jag är inte alls sugen på att försöka bli gravid för att få ett syskon.
  • mammatillvictor
    fridaa skrev 2008-02-05 00:51:15 följande:
    Jag är adopterad från Korea och har nu en dotter som är 5 månader. För mig har det aldrig varit någon självklarhet att jag skulle kunna få biologiska barn, jag har därför inte funderat så mycket på det. Jag har däremot alltid velat ha barn, men om barnen skulle vara mina biologiska barn eller adopterade barn har varit av mindre vikt. Nu har jag haft lyckan att få en biologisk dotter, och jag tror att jag någonstans har ändrat min inställning lite. Som adopterad har jag tidigare aldrig sätt mig själv i någon annan vilket är något som jag nu gör i min dotter som är väldigt lik mig när jag var liten. Så här i efterhand är det en upplevelse som jag inte skulle vilja vara utan.
    Mmm, det var samma här som sagt, har aldrig tagit det för givet att jag skulle få biologiska barn men jag tror mig kunna säga att skulle jag få ett biologiskt barn någon gång i framtiden så har jag svårt att tro att jag skulle uppleva det större eller bättre än att få barn genom adoption. När vi fick vår son så förändrades våra liv så enormt, när jag pratar om detta första möte med sonen med mina vänner som fött barn så är känslorna väldigt lika. För mig är det totalt ointressant om barnet påminner om mig utseendemässigt när jag var liten eller ej men självklart skulle inte den upplevelsen att genomgå en förlossning/graviditet vara mig oberörd om jag nu skulle få uppleva detta, i så fall har jag fått uppleva båda sätten att få barn på men jag hade däremot nog känt lite tomhet om jag fått biologiskt barn men inte fått uppleva en adoption....
  • mammatillvictor
    inoka skrev 2008-02-05 10:27:30 följande:
    Vietnammamma: Jag var ju med min kusin och hämtade en liten son i srilanka. Var med när de satt tillsammans med bio.mamman och domaren för att skriva på papper och dyl och fick även vara med när mamman lämnade över Daniel till sin nya mamma..Jag som kusin var helt slut känslomässigt och Annakarin(mamman) såg verkligen ut som hon gått igenom en sån otrolig pärs. Vilket det var. För att ta emot sonen från sin mamma och veta vad hon gav upp... När jag jämnför mina förlossningar är det inte ngt mot vad hon vad med om. Det var en mäktig känsla att få vara med.
    mmmm förstår att det var mäktigt. Och svårt, och fantastiskt och roligt, precis så var det för oss, även om vi inte träffade biomamman eller någon släkting till sonen.
  • mammatillvictor
    jennyeklöf skrev 2008-02-05 19:23:06 följande:
    hej, jag är också adopterad från indien. kom när jag var 2år. jag vill ha egna barn. har en pojkvn som är från sverige. vi ska intaha barn än men alla säger till oss att vi kommer troligtvis få söta barn. lite mörkare, men men... de ska bli kul och se. tror du att du inte kan få barn för att du är från indien. jag kollade upp sånt. berättade för gyn att jag ville kolla upp detta och de undersökte mig.
    Förstår inte riktigt vad du menar....för det första, EGNA barn, menar du då BIOLOGISKA barn för även vi som adopterar barn räknar våra barn som våra EGNA. Jag ser te x mina adoptivföräldrar som mina EGNA föräldrar och jag är deras EGNA barn. Adoption är att ta upp som sin EGEN.....Och sedan du skriver: tror du att du inte kan få barn för att du är från indien. jag kollade upp sånt. berättade för gyn att jag ville kolla upp detta och de undersökte mig.

Vad menar du med det? Skulle man inte kunna få barn för att du är född i Indien?!
  • mammatillvictor
    Fru hemlig skrev 2008-02-06 12:13:12 följande:
    Ibland blir jag nästan lite trött på adoptionsordmärkandet. Många använder egna barn utan att mena annat än biologiska barn. Vi råkade själva säga så till hemutredaren. Jag sa så innan jag var insatt i adoptionsspråkbruket min mamma säger så hela tiden men hon menar inget annat än biologiska barn!!! Vi gör så klart ingen skilnad på om det är biologiska eller adopterade barn. I de flesta fall är det inget värdeladdat när folk säger egna barn. Jag brukar inte påtala det för folk som i all välmening råkar använda ett ord som inte är helt rätt. Jag tycker själv inte om att bli ordmärkt om jag talar om ngt jag inte är fullt insatt i.
    när en annan adopterad använder sådana uttryck så kändes det viktigt att påpeka detta, gör det när jag känner att det är relevant. För min del känns det viktigt att markera detta om någon te x säger till mig när min son är med mig, är det ditt egna barn eller? Ja, det är han och för hans skull vill jag också markera detta att man faktiskt kan säga biologisk eller adopterad istället för något som faktiskt känns kränkande, för mig är det kränkande att bli sedd som icke eget barn till mina föräldrar. De som jag markerat det för blir tacksamma för att jag informerar om även om de inte menar detta som något kränkande. Har alltid tyckt det varit hemskt när folk sade så till mina föräldrar när jag var i närheten eftersom jag är deras egna barn.
  • mammatillvictor
    Gitani skrev 2008-02-06 14:11:06 följande:
    Måste bara säga att som adopterad kan man ta digt illa upp när någon säger att de vill ha egna barn. Men att de kanske kan tänka sig att adoptera. Ordet egna får en mycket negativ klang. Så jag tycker att det är oerhört viktigt att tänka på vad man säger. De flesta menar ju inget illa såklart men det spelar ingen roll. Det känns ändå jobbigt när någon säger så.
    precis så känner jag också, därför markerade jag detta i ett inlägg här.
  • mammatillvictor
    Fru hemlig skrev 2008-02-06 15:08:24 följande:
    Inoka: Jag var på ett föredrag om adoption som en adopterad tjej höll. Hon var gravid och att hennes barn var hemmagjorda just. Jag tycker att det är ett mkt bra utryck! Ha det så kul med monstrenGitani: Er faster skulle jag också bli arg på!! Det är ju din kusins barn punkt!
    Tycker inte att det är fel att använda hemmagjorda barn, det är stor skillnad på att använda det ordet och egna barn.
  • mammatillvictor
    Fru hemlig skrev 2008-02-07 21:18:10 följande:
    Han ngn sagt att det är fel? Inte jag i alla fall som blir citerad.
    Nä, du har inte sagt att det är fel, jag säger bara att jag tycker hemmagjorda barn är ett bra ord, bättre än att använda egna barn när man ska skilja på biologiska och adopterade barn, då egna barn innefattar både adopterade och egna barn
Svar på tråden Till er som är adopterade!