Farligt att dricka Fun Light????!!!!!
Hej, Jag har hört att det ska vara farligt att dricka Fun Light??!!!Att det skulle finnas ämne i denna saft som inte är bra för barnet? Är det någon som vet något om detta??
Hej, Jag har hört att det ska vara farligt att dricka Fun Light??!!!Att det skulle finnas ämne i denna saft som inte är bra för barnet? Är det någon som vet något om detta??
då får jag fråga - hur gör diabetikerna om light produkterna inte är bra för barnen i magen?? De måste ju äta de prod. med aspartam å liknande sötningsmedel i. De föder väl inte "felande" barn för det....?? eller??
Har läst att "dom" inte vet vart Aspartamet tar vägen att vi inte kan göra oss av med det och att det lagras i levern.
Men men men ovanstående ska nog tas med en nypa salt eftersom jag bara har hört det och inte sett några fakta.
Jag undviker light produkter nu sen jag fick höra om Aspartam men är inte hysterisk. Finns det bara fun light så finns det bara det!
Alla kan väl göra som de vill med light-produkter, vi lever i en fri värld. Men att upplysa om att det kan ha negativ inverkan dör väl ingen av. Att prata om hysteri är väl att ta i - ni gör som ni själva vill, själv tar jag inte i tång med den typen av produkter av orsaker jag nämde ovan.
Vad gäller diabetiker så måste de väl inte äta/dricka light-produkter? Ingen måste väl äta varken socker eller sötningsmedel. Vatten går alldeles utmärkt att dricka och man kan faktiskt välja bort både sockrad läsk och light-varianter.
snart tre, håller med vatten går lika bra! Det är i många fall godare!
Vad jag menar är att jag är mycket mer medveten om light produkter nu! Att dom inte är så "nyttiga" som man kanske trott tidigare.
snart tre
visst är vatten gott men även diabetiker vill säkert ha variation...
Angel74: Som sagt du och andra gör som ni vill med light-produkter. Så länge ingen expert går ut och säger att det finns bevis för att de är skadliga så är det väl bara att fortsätta dricka det om ni vill det. Men eftersom jag haft dåliga erfarenheter så väljer jag bort det. Inte svårare än så.
Självklart kan man vara överkänslig/allergisk mot sötningsmedel och då undvika det, men från det till att säga att det är farligt är ju steget långt. Man säger ju inte till alla att låta bli mjölk för att vissa är allergiska...
Och på slv.se så står det ju för övrigt att aspartam är byggt av aminosyror som finns lite överallt i kroppen och annat mat... Så relax!
min barnmorska sa att 3 glas fun light var giftigt för barn..?? antar att hon menade att dom då fick i sig såpass mycket av det där ämnet att det var skadligt, men hon uttryckte sig lite skumt tycker jag.. men så sa hon.
Jag tycker det är mysko det där... Allför många bm slänger ur sig råd lite hursomhelst, utan att det är förankrat nånstans. Egna åsikter och funderingar presenterar de som fakta, och sen tror du patienten på det. Som min bm som rådde mig att absolut äta järn, trots att jag hade 160 i hb.... idioti... Så att lita blint på bm, ska man nog inte....
det finns tydligen ett samband mellan fun light och tandproblem, enligt forskare i USA.
och diabetiker behöver ju inte alls dricka bara lightdrycker, men man får ju reglera med insulin men det kan dom ju, diabetikerna.
Linda1976> haha, ja då behövde du ju veeerkligen extra järn! suck.. nä man ska nog ta det mesta man får se/höra med en nypa salt tror jag.
Precis! OCh nu blir det lite OT, men ändå... Kollade även med henne ifall jag kunde äta halloumiost "Vad e det? Nja.... det tror jag inte" - trots att det går hur bra som helst. Så numera litar jag endast på det som står på slv.se inget annat. Medicinska frågor kollar jag också med läkare, har inget som helst förtroende för barnmorskesläktet, tyvärr...
Jag kollar inte heller sånt med min BM - hon har ingen koll alls. Jag fick höra av min allergiläkare att det är bra om man i mesta möjliga mån undviker light-produkter - men det var innan jag var gravid så hur kopplingen mellan graviditet och light-produkter är vet jag inte. Men eftersom hon avrådde mig från att använda det så borde det väl även gälla bebisen.
Min läkare avråder alla sina patienter att använda det eftersom hon vet att det finns en negativ koppling mellan light-produkter och överkänslighet (och nej, man behöver inte vara känslig mot andra saker för att bli känslig mot det här).
Håller med om att inget är vetenskpligt bevisat skadligt när det gäller FUN Light, men, man ska ändå undvika detta då mängderna man pratar om inte gäller små barn. Man har gjort tester och det är som många här har sagt - man ska ha i sig otroliga mängder för att komma i närheten av skadligt. Men då det inte går att analysera på så små barn så rekommenderar man ändå att unvdika att ge det till dessa småttingar. Därför tycker jag också att man som gravid ska försöka undvika detta. Så tycker jag och det står jag för.
vad anses då om tex ketchup som är gjord på mindre socker och innehåller sötnigsmedel? Sylt? leverpastej har det kommit med sötningsmedel. De kan ju proppa i vad som helst nu i produkterna i butiken.... hur ska vi välja?? Och som frågan ovan, vad väljer Diabetikerna??
Jag tror ju i och med att jag är gammal viktväktare att "allt" osockrat dvs. med sötningsmedel är bättre eftersom att det ger mindre points i deras system så jag har väldigt svårt för att ändra mig å min inställning till light och lätt. Kanske inte så bra men jag föröker med små steg. Sen tycker ju jag att tex cola light Är godare än vanlig cola och hur bra är nu det??
Förbjud saften! Drack en liter igår efter träningen och har knappt sovit något under den gångna natten. Fenylalanin källa finns med bland ingredienserna - vilket skit! Jag skulle aldrig ge denna saften till mina barn den saken är säker.
Drick inte funlight.
då får jag fråga - hur gör diabetikerna om light produkterna inte är bra för barnen i magen?? De måste ju äta de prod. med aspartam å liknande sötningsmedel i. De föder väl inte "felande" barn för det....?? eller??
Det finns inga belägg för att light produkter är farligt. Finns inget idag som vi får i oss som är ofarligt i stora mängder.
Men allt detta skit som skrivs på dessa forum stämmer inte alls.
Ni som skriver negativa saker, länka gärna till seriösa forskningsprojekt som har fastslagit att light skulle vara farligt?!
Haft både min pappa och en släkting som hade diabetes och deras sjuksköterska och läkare har sagt att de ska använda sig av light produkter.
Jag tränar mycket och kör med Pepsi MAX, ICAs light saft m.fl?
Så, drick eller ät med måtta, men sluta sprida lögner.
Det finns inga belägg för att light produkter är farligt. Finns inget idag som vi får i oss som är ofarligt i stora mängder.
Men allt detta skit som skrivs på dessa forum stämmer inte alls.
Ni som skriver negativa saker, länka gärna till seriösa forskningsprojekt som har fastslagit att light skulle vara farligt?!
Haft både min pappa och en släkting som hade diabetes och deras sjuksköterska och läkare har sagt att de ska använda sig av light produkter.
Jag tränar mycket och kör med Pepsi MAX, ICAs light saft m.fl?
Så, drick eller ät med måtta, men sluta sprida lögner.