Inlägg från: vindvilja |Visa alla inlägg
  • vindvilja

Farligt att dricka Fun Light????!!!!!

Problemet som jag ser det är att om man tenderar att äta och dricka mycket lightprodukter så kan man nog få i sig mer än gränsvärdet på en dag.

Det är mycket pajkastande hit och dit i den här debatten. Å ena sidan vill producenterna tjäna så mycket pengar som möjligt och säger nog inte hela sanningen, som alltid när pengar är inblandat. Å andra sidan så är aspartammotståndarna inte sena att släga ut "vetenskapliga forskningsrön" som kanske inte alltid är så väl genomarbetade. Själv bojkottar jag aspartam helt, mest för den anledningen att jag inte tror på lightprodukter. Då är det bättre att äta lite riktigt socker och sen dra ner på resten av sin sockerkonsumtion. Man går ju inte ner i vikt av lightprodukter. Man bara lurar ju kroppen att tro att man fått i sig socker och det tror jag är värre.

Men här finns lite info för den som vill läsa:
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx

• vindvilja

Jag skulle dock inte ge aspartam eller Acesulfam K till små barn. Rekommendationen är ju 40 mg/kg. På ett litet barn som väger 10 kilo blir det ju 400 mg och i en läsk är det ungeför 600 mg. Jag har letat efter hur mycket aspartam det är i Fun light, men inte hittat några siffror. Det står ju inte mängd utan bara att det finns i produkten.

Ur Göteborgsposten: www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=195729
    Tänk på att det här är tänkt till vuxna människor och inte barn.

Energi: 0 kcal/gram
    Utvinns ur: Framställs på syntetisk väg
    Plus: 200 gånger sötare än socker. Inga kalorier, tandvänligt, diabetikervänligt.
    Minus: Omstritt sötningsmedel. Enligt myndigheterna är det helt ofarligt i de mängder vi någonsin kan sätta i oss under en hel livstid. Motståndarna hävdar däremot att det kan ge upphov till både huvudvärk, illamående, humörsvängningar och cancer.

Acesulfam K (E 950):
    Energi: 0 kcal/gram
    Utvinns ur: Framställs på syntetisk väg
    Plus: 150-200 gånger sötare än socker, inga kalorier, tandvänligt, diabetikervänligt.
    Minus: Extremt höga doser har i djurstudier gett förstorad blindtarm, diarré och viktminskning. Ofarligt i de halter vi rimligtvis kan sätta i oss.

Svar på tråden Farligt att dricka Fun Light????!!!!!