• Lady Bling

Ni som tycker att flickor ska leka med dockor och pojkar med bilar!

Vill börja med att säga att det här inte är någon uppviglartråd för att reta upp folk, men jag kom bara att tänka på en sak som jag ville skriva ner här.

En del tycker att flickor ska leka med babydockor,  dockvagn, olika hushållsleksaker (typ dammsugare, strykjärn, spis) och så vidare. Pojkar ska då mest leka med bilar och verktyg.

Är inte leken en typ av förberedelse för de saker man gör när man blir stor, alltså som vuxen?

Tycker de då att kvinnor bör hålla sig i hemmet och ta hand om barnen och städa, tvätta, diska och sköta hemmet medan mannen håller på med bilen och lagar saker?

Kvinnan kör inte bil, det gör mannen och kvinnan tar hand om barnen och hemmet, vilket mannen inte behöver göra...

Är inte det väldigt stereotypt?

Vet att många försöker bryta dessa stereotyper genom att ge barnen leksaker som inte är typiska för barnets kön och det finns många diskussioner om detta här på FL.

I det här moderna samhället där män ska ta föräldraledigt för att ta hand om sina barn och delta i hemmets sysslor och kvinnan ska kunna vara självständig och göra karriär (om hon vill) är det så här.

Ändå är det många som av tradition bara ger barn typiska flick eller pojkleksaker. Är det inte väldigt synd?

Min dotter har nästan bara fått flickpresenter på födelsedagar och jul av släktingar, aldrig en bil eller något annat sånt. Har själv köpt några bilar åt henne för att jämna ut lite. De formas ju så lätt av sin omgivning och då är det synd tycker jag att stoppa in ett barn i ett visst fack redan när de är små, med stereotypa könsroller.

• Svar på tråden Ni som tycker att flickor ska leka med dockor och pojkar med bilar!
  • AnLeNo

Klart de ska leka med lite allt möjligt! Min son på ett år har docka, men även bilar. Han gillar hushållsgrejer och kommer säkert att få en leksaksspis framöver.

• chillie

Mina barn väljer själva vad de är intresserade av att leka med. Har visserligen bara tjejer, men de är intresserade av helt olika saker. En av dem är jätteflickig och önskar sig mest pyssel, smycken, kjolar och sånt. En annan önskar sig bilar, bilbana, en spindelmannengubbe och en spökdräkt i julklapp i år Som sagt de väljer själva.

• Lilla trynet

Jag har också tänkt mycket på det sista dagarna efter att här på fl ha läst , vad jag tycker är, häpnadsväckande åsikter i modern tid. Jag är emot att begränsa barnen till tjej- respektive kill-grejer, jag tycker att alla ska få möjlighet att utveckla sina intressen så ostryrt som vi kan. Självklart styr föräldrarna sina barn på olika sätt, det handlar ju inte bara om hur vi klär våra barn eller vilka leksaker de får. Jag tycker också det är viktigt att tänka på hur vi agerar inför barnen. Att vidmakthålla könsstereotyper som hör hemma i en historisk tid är sorgligt tycker jag.

• Elias2005

Min karl är lite sådär, att våran son ska minsann leka med bilar punkt slut.
    Men så började våran skrutt på dagis.. Där finns ju alla sorters leksaker.
    Elias (sonen) HÖGG tag i närmaste docka och dockvagn!!
    Och nåde den som försökte ta det ifrån honom!
    Begriper faktiskt inte varför vissa har såna argument att pojkar ska leka pojklekar med bilar och pirater och flickor ska leka med dockor och ha rosa klänning..
    Jag for iallafall iväg och inhandlade nya lekaker när dagisfröken berättade detta för oss, så nu har han docka med dockvagn, ett komplett kök med diskbänk och tvättmaskin och hela kittet.
    Hans pappa har väl också börjat inse att det är inte FEL att leka med alla sorters leksaker. :-P
    Men det sitter låångt inne ibland!

Samtidigt så är det "mannen" i huset här hemma som står för dammsugning och moppning. Så lite "jämnställd" är han iaf. Vill inte måla upp han som en evil man! :-P

• D med N och A

Håller med, MEN jag funderade faktiskt över det där idag. Min son är 20 månader och har två äldre systrar. Vi har köpt spis, tallrikar, bestick, docka mm till honom och försöker verkligen uppmuntra honom att leka med dem. Han tittar gärna när systrarna leker men själv väljer han ALLTID att leka med de tre småbilar vi har eller med sin Bobbycar. Eller så läser han böcker men kollar nästan bara på de sidor där det finns bilar, bussar, flygplan, helikoptrar etc. Hans systrar uppmundtrades också till att leka med alla typer av leksaker, inkl fordon. Men de lockades då aldrig av sådant utan det var dockor och hästar och låtsasmat som det lektes med. Varför är det så?

Vi har verkligen försökt uppmuntra lek med dockor, spis och låtsasmat, Lego (även där är bara bilarna intressanta) hos sonen. Vi äger inte ens nån riktig bil, men han kan stå i timmar på trottoaren utanför och titta på bilar och bussar. Idag när vi kom till storasysters dagis går han rakt fram till hyllan med bilar, plockar ner ett tiotal på golvet, väljer en och kör runt i rummet tills jag verkligen måste lyfta upp honom och lägga tillbaka bilarna för att vi ska gå hem. (Vilket naturligtvis följs av ett vredesutbrott från hans sida då han INTE vill lämna tillbaka den utvalda långtradaren.)

Man börjar ju nästan undra om det ÄR nåt genetiskt? Eller bara ett sammanträffande?

• Lilla trynet
    chillie skrev 2007-11-29 18:22:27 följande:
    Mina barn väljer själva vad de är intresserade av att leka med. Har visserligen bara tjejer, men de är intresserade av helt olika saker. En av dem är jätteflickig och önskar sig mest pyssel, smycken, kjolar och sånt. En annan önskar sig bilar, bilbana, en spindelmannengubbe och en spökdräkt i julklapp i år Som sagt de väljer själva.
    Jag tror ändå att det är viktigt att vi som föräldrar, dagispersonal och andra runt barnet är medvetna om att barn påverkas av sin omgivning. Jag tror visst att barnen i sig har olika intressen, flickor kan välja rosa dockor själv, men det kan också killar! Det viktiga tycker jag är att inte begränsa utan med öppenhet erbjuda alla barn samma förutsättningar oavsett kön.
    Jag menar inte inlägget som riktat mot dig, utan bara som en kommentar till att barnen väljer själva. I ert fall verkar det ju uppenbart att det funnits utrymme just för att välja oavsett kön.
  • Ztampe

Håller med om att man inte ska placera barnen i olika fack.
    Låt de bestämma själva.
    Våran två-åring älskar bilar så hennes farfar köpte en batteridriven mc till henne när hon fyllde.
    Det är hennes favorit just nu.
    Finns bilder i mitt bildgalleri där man ser hur mycke hon gillar den.

• No Saint

Ja, det är synd att göra det. Man gör ju inte direkt dom någon tjänst när man begränsar dom så.

Min dotter leker med allt möjligt. Hennes bobby car var en favorit länge men just nu är det faktskt dockor som gäller. Hon fick en lillasyster för ett halvår sedan och då började hon göra likadant med sin docka som jag gjorde med lillasyster.

• en glad

Haha... vår dotter föddes till en typiskt killindoktrinerad värld med tre storebrorsor! Var hon intresserad av alla billekar som serverades henne? Nej aldrig! Däremot kunde hon ensam leka i timtal med sina nallar och dockor, både ute och inne! Det måste vara något genetiskt!

• No Saint

en glad skrev 2007-11-29 19:06:14 följande:

Haha... vår dotter föddes till en typiskt killindoktrinerad värld med tre storebrorsor! Var hon intresserad av alla billekar som serverades henne? Nej aldrig! Däremot kunde hon ensam leka i timtal med sina nallar och dockor, både ute och inne! Det måste vara något genetiskt!
    Eller så har det med personlighet att göra..
Svar på tråden Ni som tycker att flickor ska leka med dockor och pojkar med bilar!