Ni som tycker att flickor ska leka med dockor och pojkar med bilar!
Vill börja med att säga att det här inte är någon uppviglartråd för att reta upp folk, men jag kom bara att tänka på en sak som jag ville skriva ner här.
En del tycker att flickor ska leka med babydockor, dockvagn, olika hushållsleksaker (typ dammsugare, strykjärn, spis) och så vidare. Pojkar ska då mest leka med bilar och verktyg.
Är inte leken en typ av förberedelse för de saker man gör när man blir stor, alltså som vuxen?
Tycker de då att kvinnor bör hålla sig i hemmet och ta hand om barnen och städa, tvätta, diska och sköta hemmet medan mannen håller på med bilen och lagar saker?
Kvinnan kör inte bil, det gör mannen och kvinnan tar hand om barnen och hemmet, vilket mannen inte behöver göra...
Är inte det väldigt stereotypt?
Vet att många försöker bryta dessa stereotyper genom att ge barnen leksaker som inte är typiska för barnets kön och det finns många diskussioner om detta här på FL.
I det här moderna samhället där män ska ta föräldraledigt för att ta hand om sina barn och delta i hemmets sysslor och kvinnan ska kunna vara självständig och göra karriär (om hon vill) är det så här.
Ändå är det många som av tradition bara ger barn typiska flick eller pojkleksaker. Är det inte väldigt synd?
Min dotter har nästan bara fått flickpresenter på födelsedagar och jul av släktingar, aldrig en bil eller något annat sånt. Har själv köpt några bilar åt henne för att jämna ut lite. De formas ju så lätt av sin omgivning och då är det synd tycker jag att stoppa in ett barn i ett visst fack redan när de är små, med stereotypa könsroller.