Inlägg från: Lilla trynet |Visa alla inlägg
  • Lilla trynet

Ni som tycker att flickor ska leka med dockor och pojkar med bilar!

Jag har också tänkt mycket på det sista dagarna efter att här på fl ha läst , vad jag tycker är, häpnadsväckande åsikter i modern tid. Jag är emot att begränsa barnen till tjej- respektive kill-grejer, jag tycker att alla ska få möjlighet att utveckla sina intressen så ostryrt som vi kan. Självklart styr föräldrarna sina barn på olika sätt, det handlar ju inte bara om hur vi klär våra barn eller vilka leksaker de får. Jag tycker också det är viktigt att tänka på hur vi agerar inför barnen. Att vidmakthålla könsstereotyper som hör hemma i en historisk tid är sorgligt tycker jag.

• Lilla trynet
    chillie skrev 2007-11-29 18:22:27 följande:
    Mina barn väljer själva vad de är intresserade av att leka med. Har visserligen bara tjejer, men de är intresserade av helt olika saker. En av dem är jätteflickig och önskar sig mest pyssel, smycken, kjolar och sånt. En annan önskar sig bilar, bilbana, en spindelmannengubbe och en spökdräkt i julklapp i år Som sagt de väljer själva.
    Jag tror ändå att det är viktigt att vi som föräldrar, dagispersonal och andra runt barnet är medvetna om att barn påverkas av sin omgivning. Jag tror visst att barnen i sig har olika intressen, flickor kan välja rosa dockor själv, men det kan också killar! Det viktiga tycker jag är att inte begränsa utan med öppenhet erbjuda alla barn samma förutsättningar oavsett kön.
    Jag menar inte inlägget som riktat mot dig, utan bara som en kommentar till att barnen väljer själva. I ert fall verkar det ju uppenbart att det funnits utrymme just för att välja oavsett kön.
Svar på tråden Ni som tycker att flickor ska leka med dockor och pojkar med bilar!