Ni som tycker att flickor ska leka med dockor och pojkar med bilar!
Håller med, MEN jag funderade faktiskt över det där idag. Min son är 20 månader och har två äldre systrar. Vi har köpt spis, tallrikar, bestick, docka mm till honom och försöker verkligen uppmuntra honom att leka med dem. Han tittar gärna när systrarna leker men själv väljer han ALLTID att leka med de tre småbilar vi har eller med sin Bobbycar. Eller så läser han böcker men kollar nästan bara på de sidor där det finns bilar, bussar, flygplan, helikoptrar etc. Hans systrar uppmundtrades också till att leka med alla typer av leksaker, inkl fordon. Men de lockades då aldrig av sådant utan det var dockor och hästar och låtsasmat som det lektes med. Varför är det så?
Vi har verkligen försökt uppmuntra lek med dockor, spis och låtsasmat, Lego (även där är bara bilarna intressanta) hos sonen. Vi äger inte ens nån riktig bil, men han kan stå i timmar på trottoaren utanför och titta på bilar och bussar. Idag när vi kom till storasysters dagis går han rakt fram till hyllan med bilar, plockar ner ett tiotal på golvet, väljer en och kör runt i rummet tills jag verkligen måste lyfta upp honom och lägga tillbaka bilarna för att vi ska gå hem. (Vilket naturligtvis följs av ett vredesutbrott från hans sida då han INTE vill lämna tillbaka den utvalda långtradaren.)
Man börjar ju nästan undra om det ÄR nåt genetiskt? Eller bara ett sammanträffande?