Inlägg från: Anonym (exmed) |Visa alla inlägg
  • Anonym (exmed)

en tråd för oss medberoende!!!

Hej! Till Anonym (ledsen)

Jag läste här inne och insåg att det var du som skrev här.Internet världen är bra liten =)

(Jag är exet tilll X och mamma till mellanbarnet).

Jag vill bara säga att jag håller på dig, ta inte emot hans projiceringar, du har inte gjort något fel. Tyvärr har han ingen som helst självinsikt just nu. Jag känner igen mig så tydligt i din situation, jag kan se mönstret!

Jag har varit kraftigt medberoende men har nog äntligen blivit fri (hoppas jag) jag inser att det inte finns något man kan göra för att påverka deras sjukdom. Tyvärr så är det lätt att inbilla sig att bara jag gör si eller så så kommer han inse och ta tag i sig själv. Men den makten har man tyvärr inte. En alkoholist är så fast i sitt förnekande att han kan ljuga så han tror sig själv! Det är jätte viktigt att man inte börjar tvivla på sig själv och sin känsla, vilket en alkoholist är expert på att få en att göra.De är experter manipulera sin omgivning.

Bara för att han inte ligger hemma dygnrak och luktar alkohol betyder det inte att han inte har fått ett återfall! Sjukdomen sitter djupare än så, det är bara att kolla på beteendet och vilket kaos han skapar i sin omgivning!

Det enda sättet att hjälpa alkoholisten är att låta honom ta kopnsekvenserna av sitt drickande! Alltså inte städa upp efter honom eller komma med ursäkter för hans beteende.

Till (ledsen) Han ÄR alkoholist och han är inne i ett återfall, allt är INTE lungt och det är INTE vårat fel!!!

Du är stark, du kommer att fixa det här här.Tänk på vad som är bäst för dig och din lille i första hand!

Kram på er alla

JO förresten, jag lämnar en länk som jag tycker alla medberoende borde ta sig tid att läsa igenom!

www.kulturpool.se/lena/bok6.htm

• Anonym (exmed)

Till Anonym (återfall)

Ja exakt,gränserna tänjs hela tiden.
    Han vill övertyga dig att han är den första alkolisten i världen som klarar att kontrollera sitt drickande, vaddå, Ett par öl gör väl inget? Tyvärr så kan det bara gå åt ett håll om han inte själv inser att han har problem och villig att söka hjälp.Han klarar det inte själv, han måste få proffessionell hjälp.
    Du måste lita på dig själv, säger din känsla att det är fel så är det det!!
    Har du märkt att han blivit personlighetsförändrad?
    Det tycker jag är det värsta, personen behöver ju inte vara full eller så men ändå så händer något med personligheten, och man blir som medberoende manipulerad och man börjar tvivla på sig själv.

Förstår att det måste vara så otroligt frustrerande att bara kunna sitta och se på när det går utför.Jag vet inte vad jag ska säga, men jag hoppas att det ordnar sig för dig. Finns det någon du kan gå och prata med? nån alanongrupp eller terapuet som har erfarenhet av det här? Tror det är jätte viktigt att du får stöd utifrån nu!

Håller tummarna för er! Kram!!

Svar på tråden en tråd för oss medberoende!!!